Európska rada pre bezpečnosť dopravy navrhuje znížiť povolenú maximálnu rýchlosť v mestách na 30 km/h, Brusel nadšene prikyvuje.

Európska rada pre bezpečnosť dopravy navrhuje znížiť povolenú maximálnu rýchlosť v mestách na 30 km/h, Brusel nadšene prikyvuje.

Bratislava 17. októbra 2022 (HSP/Foto: Pixabay)

 

Európska rada pre bezpečnosť dopravy (European transport safety council – ETSC) je nezávislá nezisková organizácia so sídlom v Bruseli, ktorá sa venuje znižovaniu počtu úmrtí a zranení v doprave v Európe. Činnosť ETSC financujú jej členovia prostredníctvom projektov spolufinancovaných Európskou komisiou a prostredníctvom sponzorstva verejného a súkromného sektora. ETSC privítala nové odporúčania Európskej komisie miestnym, regionálnym a národným orgánom na zníženie rýchlosti na diaľniciach a v mestských oblastiach

tridsiatka
Ilustračný obrázok

Odporúčanie je súčasťou rozsiahleho balíka opatrení na úsporu energie, ktorých cieľom je pomôcť znížiť závislosť od ruskej ropy a zemného plynu a podporiť existujúce politiky EÚ v oblasti zmeny klímy. Záujmy ETSC a EK sa v tomto bode zišli, EK ide o zníženie spotreby ropy, ETSC o bezpečnosť na cestách. ETSC tvrdí, že nižšie rýchlosti vždy znižujú riziko kolízií, ako aj ich závažnosť. Ellen Townsend, riaditeľka pre politiku ETSC povedala: “Spomalenie na našich cestách pomôže Európe prejsť od ruskej ropy, zachráni životy a zníži škodlivé znečistenie; tieto odporúčania srdečne vítame. Teraz je však na viacerých vládach, regiónoch a mestách, aby rýchlo prijali opatrenia.”

Reklama

Nový koordinátor EÚ pre bezpečnosť na cestách Kristian Schmidt v septembri povedal poslancom Európskeho parlamentu, že v rámci Európskej komisie prebiehajú diskusie o zriadení agentúry EÚ pre bezpečnosť cestnej premávky a že táto myšlienka „naberá pôdu pod nohami“.

V lete ETSC oslovila ministerstvá dopravy jednotlivých členských štátov. Odpovede boli rôznorodé. Bulharsko je presvedčené, že maximálne rýchlosti na bulharských cestách by sa mali znížiť. Pripravuje zníženie maximálnej rýchlosti na diaľniciach zo 140 na 130 km/h. Estónsko žiada diskusiu, Grécky strategický plán zahŕňa zníženie rýchlosti na vidieckych cestách na 80 km/h a v mestských obytných oblastiach na 30 km/h. Lotyši majú limit 110 km/h a na ich prvej diaľnici bude 120 km/k. V oblastiach pri školách, škôlkach a podobne majú 30 km/h a v obytných zónach 20 km/h, zvažujú všeobecné zníženie rýchlosti v mestách na 30 km/h. Slovinci dali neutrálnu odpoveď. Dánsko, Luxembursko, Holandsko, Španielsko a Švédsko už povolené rýchlosti značne znížili. Dokonca v Holandsku na miestach, kde sa deti často hrajú na ulici, majú maximálnu rýchlosť 15 km/h. Slovensko, Poľsko a Česko patrí medzi šestnásť štátov, ktoré ETSC neodpovedali.

Reklama

Rozhodne proti sa postavilo Nemecko, ktoré má tradíciu neobmedzenej rýchlosti na väčšine svojich diaľnic. Predstaviteľ nemeckého ministerstva dopravy uviedol, že spolková vláda “neverí, že zavedenie všeobecného rýchlostného limitu na diaľniciach je účelné” a že „politika mobility musí nájsť spravodlivú rovnováhu medzi rešpektovaním práv občanov na individuálnu slobodu a ukladaním nevyhnutné požiadavky na bezpečnosť cestnej premávky“. Povedal, že ministerstvo by chcelo poskytnúť miestnym orgánom „viac flexibility v riadení dopravy“, ale „všeobecné obmedzenie rýchlosti na 30 km/h v takýchto oblastiach by nemalo byť cieľom.“ Povedal tiež, že ministerstvo „neverí, že takéto obmedzenie rýchlosti na dopravných tepnách má veľký zmysel“.

Ilustračný obrázok.

Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ ETSC, komentoval odpovede ministrov členských štátov: „Fyzikálne zákony platia rovnako pre každý členský štát EÚ. Náš návrh, aby EÚ formálne odporučila maximálne limity 120 km/h na diaľniciach, 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach, je rozumný a pragmatický; niektoré z najbezpečnejších krajín majú nižšie limity ako už tie. Dnes nie je absolútne žiadne opodstatnenie pre štandardný mestský limit 50 km/h tam, kde sa motorizovaná doprava mieša s chodcami a cyklistami, štandardizované limity vidieckych ciest, ktoré sú na nespočetných úsekoch príliš vysoké, ani neobmedzené rýchlosti na diaľnici.“

Európsky parlament drvivou väčšinou hlasoval za dokument , v ktorom sa uvádzajú názory inštitúcie na stratégiu EÚ v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na nasledujúcich desať rokov. Parlament tiež podporuje vytvorenie kľúčových ukazovateľov (KPI) pre bezpečnosť na cestách a tvrdí, že výsledné ciele by sa mali stanoviť do roku 2023. Víziou by vraj malo byť znížiť do roku 2030 smrteľné nehody a vážne zranenia o 50 % s perspektívou nula. Správa Európskeho parlamentu nadväzuje na zverejnenie desaťročného plánu bezpečnosti cestnej premávky Európskej komisie zverejneného v júni 2019 a náčrt plánovaných legislatívnych opatrení oznámených v stratégii udržateľnej a inteligentnej mobility zverejnenej v decembri minulého roka.

ETSC navrhuje znížiť pre osobné autá a dodávky rýchlosť na diaľniciach na 100 km/h (pre nákladné 80 km/h), už len sto namiesto pôvodných 120, na tzv. okreskách na 80 km/h a v mestách, v obývaných oblastiach na 30 km/h. Zatiaľ ide len o odporúčanie, Brusel však potrebnú legislatívu pripraví počas budúceho roku. Okrem rýchlostí sa bude týkať aj rôznych automatických systémov v automobiloch, európskeho vodičského oprávnenia, zjednotenia tolerancie alkoholu za volantom a podobne.

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

Včera 20:15

Slovenský reprezentant v boxe Dávid Michálek postúpil na ME v Belehrade do osemfinále kategórie do 63,5 kg. V 1. kole zdolal Poliaka Olafa Pera jednoznačne 5:0 na body. Jeho ďalším súperom bude druhý nasadený Armén Narek Manasyan, informovala o tom Slovenská boxerská asociácia prostredníctvom facebooku.

Včera 20:10

Slovenská tenistka Anna Karolína Schmiedlová neuspela v 2. kole dvojhry na antukovom turnaji WTA v Rouene. Druhej nasadenej domácej Francúzke Caroline Garciovej podľahla hladko 1:6, 0:6.

Včera 19:58

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) navrhuje pomoc Ukrajine pri zachovaní tranzitu plynu aj implementácii európskej legislatívy. Vyplynulo to z rokovania predsedu ÚRSO Jozefa Holjenčíka s námestníkom ministra energetiky Ukrajiny Mykolom Kolisnykom 11. apríla v Michalovciach. Prebrali na ňom viaceré kľúčové oblasti vzájomnej spolupráce v oblasti energetiky a regulácie.

Včera 19:53

Úrady španielskeho autonómneho regiónu Katalánsko sužovaného suchom vo štvrtok informovali, že plánujú uviesť do prevádzky dočasné plávajúce zariadenie na odsoľovanie morskej vody, ktoré zabezpečí pre metropolu Barcelona zásoby pitnej vody.

Včera 19:45

Na území Poľska bol v stredu zadržaný jeho občan podozrivý z poskytovania citlivých informácií ruskej tajnej službe. Tie by jej potenciálne mohli uľahčiť vykonať atentát na ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.

Včera 19:29

Časť fasády kodanskej historickej budovy, v ktorej svojho času sídlila burza, sa vo štvrtok zrútila v dôsledku požiaru, s ktorým hasiči bojujú už tretí deň. Oznámil to miestny hasičský a záchranný zbor.

Včera 19:23

Ak sa Bulharsku nepodarí splniť inflačné ciele stanovené Európskou centrálnou bankou, jeho vstup do eurozóny plánovaný na začiatok roka 2025 sa môže oneskoriť o niekoľko mesiacov. Povedal to vo štvrtok guvernér bulharskej centrálnej banky Dimitar Radev.

Včera 19:19

Ak Izrael zaútočí na iránske jadrové zariadenia, Teherán v odvete zaútočí na tie izraelské, pohrozil vo štvrtok generál iránskych Revolučných gárd Ahmad Haghtalab.

Včera 19:10

Rusko vo štvrtok uviedlo, že Nemecko neposkytlo žiadne dôkazy proti údajným zatknutým dvom ruským špiónom.

Včera 19:10

Všetky členské štáty EÚ si uvedomujú, že v Európe je preukázateľný vplyv Ruska a je potrebné mu aktívne čeliť. Vedie sa debata o tom, či posilniť právomoci európskej prokuratúry alebo inštitúcií, ktoré by mohli účinne brániť pokusom o ovplyvňovanie európskej politiky. Po skončení mimoriadneho summitu EÚ to povedal český premiér Petr Fiala.

Včera 19:09

Vojenský vrtuľník na palube s čelnými predstaviteľmi kenskej armády vrátane jej hlavného veliteľa generála Francisa Omondiho Ogollu sa zrútil vo štvrtok na západe Kene, uviedla tamojšia polícia.

Včera 19:04

Vďaka spolupráci úradov činných v trestnom konaní v 19 európskych krajinách sa podarilo ukončiť činnosť jednej z najväčších phishingových platforiem na svete LabHost. Prostredníctvom nej bolo odcudzených viac ako milión hesiel a údajov o kreditných kartách. Informovala o tom vo štvrtok agentúra DPA s odvolaním sa na oznámenie Európskeho policajného úradu (Europol).

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke zemiaky na vlečke na poli pri Spišskej Belej

Autor: TASR-Adriána Hudecová

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama
Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali