Bratislava 17. októbra 2022 (HSP/Foto: Pixabay)
Európska rada pre bezpečnosť dopravy (European transport safety council – ETSC) je nezávislá nezisková organizácia so sídlom v Bruseli, ktorá sa venuje znižovaniu počtu úmrtí a zranení v doprave v Európe. Činnosť ETSC financujú jej členovia prostredníctvom projektov spolufinancovaných Európskou komisiou a prostredníctvom sponzorstva verejného a súkromného sektora. ETSC privítala nové odporúčania Európskej komisie miestnym, regionálnym a národným orgánom na zníženie rýchlosti na diaľniciach a v mestských oblastiach
Odporúčanie je súčasťou rozsiahleho balíka opatrení na úsporu energie, ktorých cieľom je pomôcť znížiť závislosť od ruskej ropy a zemného plynu a podporiť existujúce politiky EÚ v oblasti zmeny klímy. Záujmy ETSC a EK sa v tomto bode zišli, EK ide o zníženie spotreby ropy, ETSC o bezpečnosť na cestách. ETSC tvrdí, že nižšie rýchlosti vždy znižujú riziko kolízií, ako aj ich závažnosť. Ellen Townsend, riaditeľka pre politiku ETSC povedala: “Spomalenie na našich cestách pomôže Európe prejsť od ruskej ropy, zachráni životy a zníži škodlivé znečistenie; tieto odporúčania srdečne vítame. Teraz je však na viacerých vládach, regiónoch a mestách, aby rýchlo prijali opatrenia.”
Nový koordinátor EÚ pre bezpečnosť na cestách Kristian Schmidt v septembri povedal poslancom Európskeho parlamentu, že v rámci Európskej komisie prebiehajú diskusie o zriadení agentúry EÚ pre bezpečnosť cestnej premávky a že táto myšlienka „naberá pôdu pod nohami“.
V lete ETSC oslovila ministerstvá dopravy jednotlivých členských štátov. Odpovede boli rôznorodé. Bulharsko je presvedčené, že maximálne rýchlosti na bulharských cestách by sa mali znížiť. Pripravuje zníženie maximálnej rýchlosti na diaľniciach zo 140 na 130 km/h. Estónsko žiada diskusiu, Grécky strategický plán zahŕňa zníženie rýchlosti na vidieckych cestách na 80 km/h a v mestských obytných oblastiach na 30 km/h. Lotyši majú limit 110 km/h a na ich prvej diaľnici bude 120 km/k. V oblastiach pri školách, škôlkach a podobne majú 30 km/h a v obytných zónach 20 km/h, zvažujú všeobecné zníženie rýchlosti v mestách na 30 km/h. Slovinci dali neutrálnu odpoveď. Dánsko, Luxembursko, Holandsko, Španielsko a Švédsko už povolené rýchlosti značne znížili. Dokonca v Holandsku na miestach, kde sa deti často hrajú na ulici, majú maximálnu rýchlosť 15 km/h. Slovensko, Poľsko a Česko patrí medzi šestnásť štátov, ktoré ETSC neodpovedali.
Rozhodne proti sa postavilo Nemecko, ktoré má tradíciu neobmedzenej rýchlosti na väčšine svojich diaľnic. Predstaviteľ nemeckého ministerstva dopravy uviedol, že spolková vláda “neverí, že zavedenie všeobecného rýchlostného limitu na diaľniciach je účelné” a že „politika mobility musí nájsť spravodlivú rovnováhu medzi rešpektovaním práv občanov na individuálnu slobodu a ukladaním nevyhnutné požiadavky na bezpečnosť cestnej premávky“. Povedal, že ministerstvo by chcelo poskytnúť miestnym orgánom „viac flexibility v riadení dopravy“, ale „všeobecné obmedzenie rýchlosti na 30 km/h v takýchto oblastiach by nemalo byť cieľom.“ Povedal tiež, že ministerstvo „neverí, že takéto obmedzenie rýchlosti na dopravných tepnách má veľký zmysel“.
Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ ETSC, komentoval odpovede ministrov členských štátov: „Fyzikálne zákony platia rovnako pre každý členský štát EÚ. Náš návrh, aby EÚ formálne odporučila maximálne limity 120 km/h na diaľniciach, 80 km/h na vidieckych cestách a 30 km/h v mestských oblastiach, je rozumný a pragmatický; niektoré z najbezpečnejších krajín majú nižšie limity ako už tie. Dnes nie je absolútne žiadne opodstatnenie pre štandardný mestský limit 50 km/h tam, kde sa motorizovaná doprava mieša s chodcami a cyklistami, štandardizované limity vidieckych ciest, ktoré sú na nespočetných úsekoch príliš vysoké, ani neobmedzené rýchlosti na diaľnici.“
Európsky parlament drvivou väčšinou hlasoval za dokument , v ktorom sa uvádzajú názory inštitúcie na stratégiu EÚ v oblasti bezpečnosti cestnej premávky na nasledujúcich desať rokov. Parlament tiež podporuje vytvorenie kľúčových ukazovateľov (KPI) pre bezpečnosť na cestách a tvrdí, že výsledné ciele by sa mali stanoviť do roku 2023. Víziou by vraj malo byť znížiť do roku 2030 smrteľné nehody a vážne zranenia o 50 % s perspektívou nula. Správa Európskeho parlamentu nadväzuje na zverejnenie desaťročného plánu bezpečnosti cestnej premávky Európskej komisie zverejneného v júni 2019 a náčrt plánovaných legislatívnych opatrení oznámených v stratégii udržateľnej a inteligentnej mobility zverejnenej v decembri minulého roka.
ETSC navrhuje znížiť pre osobné autá a dodávky rýchlosť na diaľniciach na 100 km/h (pre nákladné 80 km/h), už len sto namiesto pôvodných 120, na tzv. okreskách na 80 km/h a v mestách, v obývaných oblastiach na 30 km/h. Zatiaľ ide len o odporúčanie, Brusel však potrebnú legislatívu pripraví počas budúceho roku. Okrem rýchlostí sa bude týkať aj rôznych automatických systémov v automobiloch, európskeho vodičského oprávnenia, zjednotenia tolerancie alkoholu za volantom a podobne.