Praha 26. septembra 2021 (HSP/Sputnik/Foto:TASR/AP-Kirsty Wigglesworth)
Renomovaný ekonóm, člen Katedry ekonómie a manažmentu na vysokej škole CEVRO inštitútov, Lukáš Kovanda sa v komentári pre MF DNES venuje problematike, ktorá je spojená s presadzovaním elektromobilov zo strany Európskej únie
Ide o to, že Európska komisia v rámci boja za dosiahnutie uhlíkovej neutrality EÚ v roku 2050 tlačí okrem iného na zákaz výroby áut s klasickými spaľovacími motormi, ktorý by platil od roku 2035.
Podľa ekonóma táto stratégia EÚ vedie k jej vlastnej ekonomickej samovražde. Kovanda považuje presvedčenie Bruselu o tom, že týmto krokom zachraňuje svet, za mylné.
“Elektromobilita v čase energetickej krízy? Európska únia sa v najhoršej možnej dobe chystá k ekonomickej samovražde, ktorej efekt v ochrane klímy je prakticky nulový,” varuje odborník.
Reklama
Zdôraznil, že tlak na presadenie elektromobilov vedie v EÚ, a teda aj v Česku, už dnes k výraznému rastu cien energií, ale z celosvetového hľadiska nedosiahne v znižovaní produkcie CO2 prakticky nič.
Takýto stav vecí potrvá do doby, až sa podobne nezačnú správať Číňania, Američania alebo Indovia. Inak sa svet zmení len málo. Jediný možný výsledok úsilia Európskej únie podľa Kovanda spočíva v tom, že budú trpieť jej obyvatelia.
V tejto súvislosti odborník upozornil na to, že kompletný prechod na elektromobilitu by pri súčasnej úrovni technologického rozvoja urobil individuálnu dopravu finančne nedostupnou nielen chudobným ľuďom, ale tiež podstatnej časti strednej triedy.
“Nie je možné si to zatiaľ predstaviť bez drastického daňového zaťaženia fosílnych palív. Pri takomto zdražení by navyše došlo takmer určite k občianskym nepokojom, aké predstavovali napríklad búrky tzv. Žltých viest vo Francúzsku,” uviedol Kovanda.
Taktiež poukázal na to, že budú ohrozené milióny pracovných miest naprieč EÚ.
Tento týždeň Kovanda tiež okomentoval aféru okolo dodávok francúzskych vojenských ponoriek do Austrálie. Podľa jeho názoru majú byť predstavitelia Európskej únie radi, že americké a britské jadrové ponorky oveľa lepšie zodpovedajú cieľom bezuhlíkovej budúcnosti.
Najvyšší predstavitelia Európskej únie sa v spore s anglosaskými krajinami jednoznačne postavili na stranu Francúzska. Americkému prezidentovi Joe Bidenovi vyčítajú, že svoje kroky s Európskou úniou nekonzultoval. Kvôli tomu potom Austrália zrušila obrovskú zákazku na nákup francúzskych dieselových ponoriek v prospech ponoriek na jadrový pohon z USA a Británie.
“Austrália si namiesto dieselových ponoriek z Francúzska objedná ponorky jadrové z USA a Británie. Vraj, zrada ‘. Ale prečo? Veď z hľadiska planetárnych emisií CO2 a cieľov Green Dealu sú šetrnejšie tie jadrové. A Green Deal predsa žiada veľkých obetí, ako ľudí v EÚ varuje samotná Európska komisia,” ironizoval kauzu Kovanda.