Kyjev 11. apríla 2018 (HSP/Sputnik/Foto:wikimedia)
Ukrajina nakúpila od Poľska obrnené vozy BVP-1 vzor z roku 1966. Jedná sa o stroje vyrobené v 80. rokoch v Československu. O tom, k čomu Ukrajina potrebuje staré bojové vozidlá, Sputnik hovoril s vojenským expertom Viktorom Murachovským.
Portál Russkoje Oružie v pondelok 9. apríla informoval, že ukrajinské pozemné vojska dostali prvú zásielku BVP-1 vzoru 1966, ktoré nakúpila od poľskej spoločnosti Wtorplast za viac než 200 tisíc dolárov za kus. Stroje boli vyrobené v 80. rokoch v Československu. Poľská strana ich nakúpila ako vyradené od českej spoločnosti Excalibur Army za 20 až 25 tisíc eur za kus. Vonkajškom a vnútrom sa stroje odlišujú iba modernými spojovacími prostriedkami.
Sputnik o “nových” obrnencoch ukrajinskej armády s československými koreňmi hovoril s členom Expertnej rady kolégia vojensko-priemyslovej komisie, vojenským expertom Viktorom Murachovským.
Ten Sputniku povedal, že v súčasnej dobe nie je možné povedať, koľko týchto obrnených vozov sa nachádza na území Ukrajiny, bez ohľadu na to, že po rozpade ZSSR sa na území nezávislej Ukrajiny nachádzalo obrovské množstvo tejto techniky.
„Nie je možné povedať, koľko ich majú, keďže Ukrajina predávala svoju techniku napravo i naľavo. Plus, pripomeniem, že v skladoch prebehli desiatky požiarov s explóziami, kedy dochádzalo ku strate munície a vojenskej techniky. Preto nikto teraz nemôže povedať, aké množstvo obrnenej techniky majú ukrajinské ozbrojené sily k dispozícii,” povedal.
Na otázku, či nákup starých obrnených transportérov na Západe svedčí o nedostatku vlastných strojov, ktoré by boli vhodné k oprave, Murachovský povedal: „Áno, je to tak. V praxi sa to prejavuje tak, že pre to množstvo ozbrojených síl Ukrajiny, ktoré je teraz na pozíciách, nie je dostatok obrnenej techniky a diel.”
Expert neverí, že Poľsko mohlo modernizovať obrnené transportéry do tej miery, aby ich cena vyrástla z 25 tisíc eur na viac než 200 tisíc dolárov za kus. Poľsko robí opravy týchto obrnencov len do tej miery, „aby principiálne mohli fungovať”. Žiadne základné uzly vozu sa nemenili. „Je možné, že tam dodali modernejšie prostriedky nočného videnia pre riadenie a pre streľbu, keďže na týchto BVP sa tieto prostriedky radili k prístrojom prvej generácie,” prehlásil expert.
Súčasný stav ukrajinského priemyslu, podľa slov Murachovského, neumožňuje vyrábať tieto obrnené transportéry.
„BVP-1, prirodzene, neodpovedá moderným požiadavkám, už dávno sa v ruskej armáde nepoužívajú. Ale to závisí od charakteru konfliktu. Pokiaľ sa jedná o nejakú protiteroristickú či mierotvornú operáciu, môžu sa používať ako stroje pre prevozy osôb a pre ochranu pred ručnými palnými zbraňami. Pre konflikty vysokej intenzity, kde obe strany používajú ťažké zbrane, vrátane protitankových riadených rakiet a reaktívnych granátometov, BVP-1 samozrejme neodpovedá požiadavkám,” uzavrel.