Banská Bystrica 2. októbra (TASR) – Banskobystrický multimediálny festival Barbakan, ktorý sa uskutoční v dňoch 10. až 14. októbra, predstaví vo svojom výtvarnom programe v spolupráci so Stredoslovenskou galériou výstavu Z druhej ruky. Jej autorkami sú Marianna Mlynárčiková a Nóra Ružičková a kurátormi Zuzana Majlingová a Michal Šedík. Vernisáž sa uskutoční v stredu 3. októbra v Bethlenovom dome v meste pod Urpínom a výstava potrvá do 11. novembra. "Príďte sa pozrieť na zaujímavé diela a ponorte sa do sveta umenia na festivale Barbakan," pozýva organizátor Miro Lánik.
Priblížil, že výstava je autorským projektom umeleckej dvojice Mlynárčiková – Ružičková a domácim príspevkom k debate o inštitucionálnej kritike. Autorky prostredníctvom predstavených diel reagujú na fungovanie inštitúcie umenia a na praktiky inštitucionálnej prevádzky, ktoré určujú obsahy pojmov, ako sú umelec, umenie, umelecké dielo. Zviditeľňujú rámce, ktoré utvárajú a zároveň uzatvárajú sféru umenia. V rámci výstavného projektu Z druhej ruky prinášajú do galérie témy, prvky a objekty, ktoré sú z nej zvyčajne vylúčené. "Ide napríklad o prisvojený jazykový a obrazový materiál z rozmanitých neumeleckých a nevznešených oblastí, ako sú záhradkárstvo, ručné práce, zdravý životný štýl, estrádna zábava a pod. Zapožičiavajú si kurátorské stratégie a muzeologické metódy a ich aplikáciou na odlišné sféry kultúry, poukazujú na fungovanie systému umenia a na praktiky inštitucionálnej tvorby," priblížil Lánik. Zároveň podľa neho hodnotia umelecký "establišment" a inštitúciu umenia na pozadí jej vlastných tvrdení a debát, ktoré ironicky včleňujú do absurdných kontextov alebo situácií.
Niektoré vystavené práce sa viažu priamo k zázemiu Stredoslovenskej galérie a s ním spojeným inštitucionálnym aktivitám. Autorky pracujú napríklad so zbierkou galérie, komunikujú so zamestnancami, inšpirujú sa vnútorným prostredím inštitúcie. "Projekt čiastočne vypovedá aj o súčasnej ochote galérií k sebareflexii a zhodnocovaniu vlastnej role v spoločnosti. Na druhej strane projekt je produktom inštitucionálnej prevádzky, ktorej aktívnymi predstaviteľkami sú aj autorky samotné. Dobrovoľnou voľbou tzv. "pohľadu zvnútra" preto čiastočne počíta aj s pohltením vlastného kritického potenciálu. Ten je potom prezentovaný najmä z pozície ironického pritakávania status quo," pokračoval Lánik. Možno podľa neho povedať, že výstava nie je zameraná na nachádzanie chýb a uplatňovanie súdov podľa určitého hodnotového konsenzu, ale naopak, operuje v neistých vodách vlastnej inštitucionálnej ukotvenosti.
Tvorkyne využívajú médiá ako zvuková inštalácia, autorská kniha, textová inštalácia, digitálna grafika, aby vytvorili otvorený a interaktívny priestor. Ich práca sa vyznačuje aj snahou o vtiahnutie diváka do samotného diela.