Bratislava 5. júna 2018 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Zvykli sme si, že niektoré opozičné strany prichádzajú takmer dennodenne so senzačnými odhaleniami a škandalizovaním politikov a strán vládnej koalície. Ako takéto kauzy vznikajú a na akých informačných zdrojoch sú postavené, to pekne vidieť aj z úryvku rozhovoru, ktorý sa odohral v pondelok v Národnej rade.
Na zasadnutí výboru NR SR pre obranu a bezpečnosť bola na programe informácia k aktuálnemu stavu realizácie projektu „Bojových obrnených vozidiel 8×8“ – ide o nové osemkolesové bojové vozidlo, ktoré sa vyvíja na báze fínskeho obrneného transportéra Patria vo fínsko-slovenskej spolupráci. Členov výboru informoval minister obrany Peter Gajdoš (SNS). Po informácii bol priestor na otázky.
Poslanec Ľubomír Galko (SaS): „Chcem sa spýtať, či je pravda, že to vozidlo na tých skúškach na Tureckom vrchu na konci roku 2017 strieľalo kade-tade, že tam boli problémy so zameriavačom a softvérom, a vozidlo nevedelo byť opravené tu, ale muselo byť vyvezené do Fínska, kde bolo opravené. A ak to je pravda, prečo o tom nebola informovaná verejnosť?“
Gajdoš: „Nevidím dôvod, prečo by mala byť informovaná verejnosť. Toto je výskum a vývoj, ak sú nejaké problémy, je potrebné veci doladiť. Že strieľalo kade-tade, to ste asi mali na mysli porušenie bezpečnostných opatrení, a také niečo v žiadnom prípade nebolo.“ Minister Gajdoš a generálny riaditeľ MO SR pre vyzbrojovanie Vladimír Kavický potom poslancovi trpezlivo vysvetlili, že vozidlo nebolo vyvezené do Fínska na opravu, ale na vojskové skúšky, že sa nestrieľalo na Tureckom vrchu, ale na Záhorí, a že vozidlo nebolo pokazené, ale na ňom naši odborníci iba dolaďovali softvérové nastavenia.
Galko: „Čiže boli tam problémy so zameriavačom a softvérom, alebo neboli?“
Gajdoš a Kavický: „Vo Fínsku sa vyrábajú len podvozky, ale oni nevyrábajú veže – veža je slovenská. Pokiaľ ide o softvér veže a jednotlivé systémy, to v plnej miere zabezpečuje Slovenská republika a slovenské firmy. A práve pri zosúlaďovaní podvozka s vežou v určitej fáze skúšok došlo k tomu, že komunikačný softvér pri preberaní streľby veliteľom mal oneskorenie 9 sekúnd a bolo treba ho doladiť. Nešlo o chybu ani poruchu, ale o problém s nastavením. Tento problém bol odstránený na Slovensku, nebol dôvod to riešiť v spolupráci s Fínskom, pretože ten softvér, to je čisto slovenská záležitosť. Vozidlo bolo vo Fínsku na vojskových skúškach v arktických podmienkach, ktoré tam štandardným spôsobom prebehli.“
Tu sa natíska otázka: nie sú náhodou aj iné podozrenia, ktoré poslanci ako Galko prezentujú médiám ako hotové kauzy, postavené na podobných informačných zdrojoch ako ten, ktorý Galko citoval na výbore pre obranu a bezpečnosť, so spoľahlivosťou na úrovni povestného Rádia Jerevan?
Ivan Lehotský