Nemecko 23. septembra 2015 AKTUALIZOVANÉ (HSP/TASR/Foto:TASR/AP-Damian Dovarganes)
O škandále druhého najväčšieho výrobcu áut po automobilke Toyota – koncerne Volkswagen – sme vás informovali v predchádzajúcom článku. Situácia sa však naďalej vyvíja a zo škandálu sa pomaly stáva katastrofa, ktorá môže znamenať koniec naftových motorov v osobných automobiloch
Vedenie firmy sa priznalo, že problém s emisiami sa týka až 11 miliónov vozidiel vybavených motorom s kódovým označením EA 189 – ide o TDI motory s objemom 2,0 litra. Ide skutočne o obrovské číslo – taký obrovský koncern, akým Volkswagen Group bezpochyby je, vyrobil počas minulého roka”len” 9,5 milióna vozidiel.
Keďže do koncernu patrí okrem Volkswagenu a Audi aj česká Škoda (najpredávanejšia značka na Slovensku) a španielsky Seat, je pravdepodobné, že problémové autá sú v prevádzke aj v Európe.
O vykonaní kontroly vážne uvažuje aj Francúzsko (ktoré v hlavnom meste zakázalo prevádzku naftových vozidiel) a Nemecko už kontrolu vznetových motorov koncernu nariadilo a očakáva výsledky, od ktorých budú závisieť ďalšie kroky. Kontroly podstúpi aj Južná Kórea a USA plánuje preskúmať všetky autá vybavené vznetovými motormi, nielen VW. Týka sa to teda aj koncernov BMW, Daimler, FCA, Land Rover, Jaguar a GM. Ďalším opatrením Spojených štátov bol dočasný zákaz predaja všetkých TDI motorov.
Tento škandál však vyvolal aj obrovský pokles hodnoty spoločnosti. Len počas posledných dvoch dní klesli akcie až o neuveriteľných 40%! 1. septembra bola hodnota akcie VW AG takmer 161 bodov, pričom pred včerajším uzavretím burzy to bolo už len 104,9 eur. Hodnota akcie spoločnosti dosiahla 4-ročné minimum.
Samozrejme, reakcia Volkswagenu na seba nenechala dlho čakať. Podľa posledného vyjadrenia má vedenie firmy v úmysle vyčleniť až 6,5 miliardy eur na riešenie problému. Je však otázne, či koncern príde “len” o túto sumu – v USA mu totiž hrozí pokuta 37.500 dolárov na každé chybné vozidlo, čo spolu predstavuje obrovskú sumu 18 miliárd dolárov (približne 16 miliárd eur).
Pripomíname, že škandál vypukol po tom, čo sa na vozidlách so vznetovými motormi v USA zistil softvér, ktorý rozpoznal, kedy auto podstupuje emisnú kontrolu, a aktivoval všetky systémy upravujúce emisie. V bežnej prevádzke boli tieto systémy vypnuté a vozidlá tak produkovali až 40 krát vyššie emisie.
Kvôli tejto situácii sa po celom svete objavili otázky, či vznetové motory skutočne stoja za o pár litrov nižšiu spotrebu. Automobilky pravidelne prichádzajú s novými a čím ďalej tým komplikovanejšími metódami na zrazenie emisií, napríklad problémový filter pevných častíc DPF či pridávanie močoviny (tzv. AdBlue), ktorá je povinná pre všetky vznetové motory spĺňajúce emisnú normu Euro 6.
Podľa odborníkov sa automobilky blížia k absolútnemu vrcholu možností naftových agregátov – k situácii, kedy už nebude možné znižovať produkujúce emisie. Preto môžeme očakávať ich postupné vymieranie.
Čo ich však nahradí? Momentálne sú ekológovia najviac naklonení hybridným pohonom – kombinácia zážihového motora a elektromotorov. Môže sa zdať, že elektromotory sú budúcnosťou automobilizmu, no je tu jeden problém. Batérie. Pri ich výrobe totiž vzniká množstvo toxických látok – podľa nórskej štúdie až niekoľkonásobne viac ako pri výrobe automobilu so spaľovacím motorom. Preto ich odporcovia argumentujú názorom, že v porovnaní s konvenčnými spaľovacími motormi je rozdiel neporovnateľný.
Zdá sa, že Volkswagen nechcene odštartoval automobilovú revolúciu.
Prezídium dozornej rady Volkswagenu rokuje o emisnom škandále
Prezídium dozornej rady Volkswagenu sa dnes ráno zišlo vo Wolfsburgu a rokuje o dôsledkoch škandálu týkajúceho manipulácie s emisiami v miliónoch vozidlách koncernu. Informovali o tom agentúry Reuters a DPA.
Vedenie dozornej rady sa stretlo na neznámom mieste vo Wolfsburgu, uviedli pre Reuters dve osoby oboznámené so záležitosťou. Prezídiu sa bude zodpovedať šéf koncernu Martin Winterkorn, ktorý bude musieť objasniť, ako prišlo k podvodu s emisiami v USA. Škandál bude automobilku stáť miliardy, poškodil jej meno a podľa niektorých má negatívny vplyv na imidž celého nemeckého priemyslu. Zatiaľ nie je jasné, či za to nesie zodpovednosť Winterkorn osobne.
Na dnešnom rokovaní prezídia dozornej rady, ktorého hlavnou témou majú byť personálne dôsledky škandálu, a teda aj budúcnosť šéfa Volkswagenu Martina Winterkorna, sa zúčastňujú aktuálny predseda dozornej rady Berthold Huber, šéf podnikovej rady Bernd Osterloh a jeho zástupca Stephan Wolf, Wolfgang Porsche, ako zástupca najväčšieho akcionára Porsche SE, a premiér Dolného Saska Stephan Weil.
Winterkorn sa v súvislosti so škandálom dostal pod veľký tlak. Na piatok (25. 9.) bolo naplánované predčasné predĺženie jeho kontraktu, čo je aktuálne neisté. Winterkorn sa v utorok (22. 9.) za manipuláciu s emisiami ospravedlnil a oznámil, že vydá rozsiahle vyhlásenie. Zároveň dal najavo, že nehodlá odísť zo svojho postu.