Vláda ruskej Tatárskej republiky vo štvrtok podpísala memorandum o porozumení s niekoľkými talianskymi spoločnosťami v rámci investícií do výstavby moskovsko-kazaňskej vysokorýchlostnej železnice.
V dĺžke 770 kilometrov bude prechádzať cez sedem ruských regiónov s 15 zastávkami vrátane miest Vladimir, Nižnij Novgorod a Čeboksary. Kým terajšia cesta z Moskvy do tatárskeho hlavného mesta trvá 12 hodín, výstavbou vysokorýchlostnej železnice sa zníži až na 3,5 hodiny.
Štatistiky ukázali, že v roku 2017 vzrástol obchodný obrat medzi Tatarstanom a Talianskom o 23,4% na 323,3 milióna dolárov. “Spoločnosti vyjadrili veľký záujem o priemyselné podnikanie a investičné projekty v ropnom a plynárenskom priemysle, ako aj o chemický priemysel a dopravnú infraštruktúru,” vyhlásil riaditeľ pre obchodný rozvoj talianskej spoločnosti Codest International s tým, že prvá vysokorýchlostná železnica v Rusku je len jeden z mnohých projektov, o ktorých sa viedla diskusia.
Záujem zapojiť sa pred týždňom prejavilo Španielsko. Konzorcium veľkých nemeckých spoločností s podielom 2,7 miliardy eur (cca 3,3 miliardy dolárov) je pripravené poskytnúť koľajové vozne, konkrétne spoločnosť Siemens chce ponúknuť vylepšenú verziu svojho vysokorýchlostného vlaku Sapsan.
Celkovo však ide o spoločný projekt Ruska a Číny vo výške okolo 15 miliárd dolárov. Čína, ktorá poskytne 6 miliárd dolárov, ho považuje nielen za investíciu, ale aj za spôsob posilnenia komunikácie a obchodu s Ruskom a s Európou. V budúcnosti sa totiž moskovsko-kazaňská cesta môže stať súčasťou 100-miliardovej vysokorýchlostnej železnice spájajúcej Moskvu s Pekingom, ktorá potom v rámci projektu tzv. “Hodvábnej cesty” spojí Čínu s trhmi v Európe a na Blízkom východe.