Košickú detskú historickú železnicu vybudovali v rokoch 1955 – 1956 ako Pioniersku železnicu. Podobné vznikli v Prešove, v Plzni či v iných mestách bývalého Československa, no dnes už neexistujú. Košická „železnička“ je jednokoľajná úzkorozchodná, trať má rozchod jeden meter – taký majú iba bratislavské a tatranské električky. Má tri stanice – Čermeľ, Výhybňa Vpred a Alpinka. V úvodnej stanici Čermeľ stojí za pozornosť najstaršia funkčná parná lokomotíva „Katka“ U 36.003 z roku 1884. Je národnou kultúrnou pamiatkou. Katku čaká ďalšia rekonštrukcia, a tak si ju záujemcovia môžu zatiaľ iba pozrieť či odfotografovať. Okrem parných lokomotív sú tu aj tri dieselové – Danka (1958), Janka (1959) a Vlasta (1960).
Detskú železnicu, ktorou sa vlani previezlo 55-tisíc ľudí, obsluhujú mladí železničiari. Tí najmenší majú osem rokov, najstarší okolo tridsiatky. „Deti sa tu neučia iba železničiarskej abecede, ale osvojujú si aj komunikačné zručnosti, zodpovednosť k práci i povedomie k ochrane kultúrnej pamiatky,“ hovorí Ľubomír Lehotský, riaditeľ Košickej detskej historickej železnice. Jej sezóna sa každoročne začína 1. apríla. Tohto roku ju museli pre pandémiu koronavírusu prerušiť, a tak záver sezóny nebude koncom októbra, ale návštevníci sa budú môcť previezť ešte aj na Mikuláša.
Konečná stanica Alpinka je obľúbenou rekreačnou zónou. Nájdete tu reštauráciu, veľké detské ihrisko a lanový park Tarzánia, postavený v korunách stromov s 32 rôznymi prekážkami. Deti sa môžu vyšantiť v Indiánskom mestečku, obdivovať pávy, kozy, morčatá či sliepky – perličky. Alpinku stráži bernský salašnícky pes Bruno. „Za Alpinkou by sme chceli vybudovať Košický lesnícky skanzen, podobný ako je vo Vydrove. Mohol by sa končiť až pri poľovníckej chate Diana, ktoré je od Alpinky vzdialená štyri kilometre,“ prezradil plány riaditeľ košickej „železničky“ Ľubomír Lehotský.