Významná zbrojárska spoločnosť patriaca rodine Strnadovcov v rámci svojej leteckej divízie CSG Aerospace začína pôsobenie v Košiciach, kde na jeseň zriadila dcérsku spoločnosť European Air Services Slovakia.
Hospodárske noviny dodávajú, že 31. decembra vstúpila European Air Services Slovakia do vrtuľníkového výcvikového centra na košickom letisku, v ktorom získala 18 percent.
Ide o sestru rovnomennej firmy z Prahy, ktorá sa zaoberá predajom leteckej techniky a náhradných dielov, ich modernizáciou a údržbou či rôznymi druhmi leteckých výcvikov.
Divízia CSG sa skladá celkovo z desiatich spoločností v Česku a na Slovensku a plánuje preraziť medzi top hráčov leteckého biznisu na svete. Na Slovensku doteraz pôsobila najmä v zbrojárskom priemysle cez spoločnosť MSM Group z Trenčína, ktorá vyrába zbrane a muníciu.
“Naša firemná skupina v posledných rokoch významne rástla. Preto vo vhodných prípadoch, keď existujú synergické efekty medzi skupinou podnikov pôsobiacich v rovnakom odbore, budú začlenené do divízií. Tie budú mať formu samostatnej spoločnosti na čele s riaditeľom zodpovedným za hospodárenie firiem z divízie,“ vysvetlil pre denník majiteľ a šéf Czechoslovak Group Michal Strnad založenie novoformujúcej sa vetvy zbrojárskeho holdingu.
Slovensko dokáže konkurovať svetovým zbrojárskym výrobcom
Slovenská republika má v súčasnosti dostatočný potenciál na to, aby vyrábala napríklad obrnené transportéry typu 8×8 s označením Vydra. Tvrdí to predseda Sekcie výrobcov obrannej techniky (SVOP) Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Martin Dušanič
Podľa jeho slov v súčasnosti Slovensko dokáže konkurovať svetovým producentom zbrojárskej techniky. Dušanič preto verí, že vláda SR odobrí projekt transportérov 8×8 z dielne rezortu obrany. Transportéry sa majú konštruovať výhradne na slovenskom území a na ich výrobe by mohlo participovať až 16 domácich spoločností. Na obrnené vozidlá plánuje rezort obrany vynaložiť do 417 miliónov eur, vrátane munície, logistickej podpory či výcviku posádok. Vojakom v prípade odobrenia vládou pribudne 81 vozidiel v rôznych prevedeniach a výroba bude spustená v priebehu tohto roka.
“Spochybňovanie výroby obrnených vozidiel 8×8 v domácej réžii podkopáva reputáciu a schopnosti slovenského strojárskeho priemyslu,” domnieva sa Dušanič. Zároveň verí, že vláda odobrí predložený projekt s maximálnym zapojením domácich podnikov. Dušanič zdôraznil, že slovenské firmy sú schopné konkurovať globálnym producentom. Konkrétne spomenul aktuálne generálne opravy vrtuľníkov Mi-17V-5 v Trenčíne pre Afganistan, úspešné dodávky munície z Dubnice či aktivity krupinského odmíňovacieho systému s označením Božena v globálnych mierotvorných operáciách.
Slovenské zbrojárske podniky disponujú podľa neho dostatočnými výrobnými kapacitami, technologickým vybavením, know-how a profesionálnymi odborníkmi. Dušanič upozornil, že vedúce krajiny Severoatlantickej aliancie (NATO) vyzbrojujú svoje armády z taktických, strategických a logistických dôvodov primárne z vlastných zdrojov. “Francúzsku armádu takmer kompletne vyzbrojujú domáce podniky. Či už ide o ponorky, lietadlá alebo obrnené vozidlá. USA postupujú obdobne. V Poľsku zasa priamo razia v legislatíve zakotvený princíp polonizácie. Aj Slovensko by malo ísť podobnou cestou a dodávať armáde to, čo dokáže doma kvalitne vyrobiť,” uzavrel Dušanič.