Frankfurt 16. júna 2015 (HSP/EAN/Foto:TASR/Ferdinand Ostrop)
Firemná štruktúra koncernu Volkswagen bude reorganizovaná do decentralizovaného systému so štyrmi holdingovými spoločnosťami so systémom spoločnosti 12 značiek.
Bývalý manažér BMW Herbert Diess bude mať na starosti holding, ktorý bude pozostávať z osobných automobilov VW, Škoda a Seat. Značky Audi, Lamborghini a Ducati budú tvoriť ďalšiu holdingovú spoločnosti na čele s generálnym riaditeľom Audi Rupertom Stadlerom.
Porsche, Bentley a Bugatti budú spolu zoskupené pod súčasného šéfa Porsche – Matthiasa Muellera. VW Úžitkové vozidlá, Scania a MAN (značky ťažkých nákladných vozidiel) budú tvoriť ďalšiu divíziu na čele s bývalým šéfom Dailmer Trucks – Andreasom Renschlerom.
Podľa správy VW skúma, či je potrebné oddelené vedenie na úrovni predaja, výroby a osobitné oddelenie pre čínsky trh. Nemecký ekonomický denník Handelsblatt prvýkrát zaznamenal tieto plány v pondelok. Reuters a Bloomberg neskôr vyhlásili, že ich zdroje potvrdili plány na reštrukturalizáciu. Vedenie Volkswagen AG to však zatiaľ odmietlo komentovať.
Reorganizácia by prevrátila na ruby stratégiu bývalého predsedu VW Ferdinanda Piecha – podľa neho je najlepším riešením dávať jednotlivým značkám určitý stupeň autonómie, aby sa medzi nimi maximalizovala hospodárska súťaž. Podobne by sa upustilo od pôvodnej centralizovanej štruktúry riadenia vyvinutej pod Piechom.
Piech favorizoval rozhodovací prístup, ktorý sa opieral o silného vodcu s malou skupinou kľúčových poradcov. Súčasný výkonný riaditeľ Volkswagen AG, Martin Winterkorn, sa snaží dať trom najväčším značkám koncernu – VW, Audi a Porsche – viac voľnosti rovnako ako regionálni šéfovia.
Podľa denníku Handelsblatt je nová štruktúra navrhnutá tak, aby zvýšila efektivitu a urýchlila rozhodovací proces. Každá obchodná skupina by rozhodovala, ktoré modely bude predávať a na ktoré trhy ich uvedie. Na čele každého holdingu bude stáť správna rada.
VW má v úmysle dokončiť koncept cez leto s cieľom získať schválenie dozornej rady na nasledujúcom plánovanom zasadnutí koncom septembra. Ohlásil tak Bloomberg s odvolaním na zdroje v spoločnosti. Plány sa môžu zmeniť po tom, čo sa Diess v júli pripojí k VW. Okrem toho dohliadania na značku VW, Diess by mohol mať dohľad aj nad čínskym trhom.
Podľa viacerých odborných pozorovateľov spravil Piech z Volkswagen AG ťažko ovládateľný koncern pomaly reagujúci na zmeny na trhu. VW má 600.000 zamestnancov a 119 tovární po celom svete.
Podľa investičnej skupiny Evercore ISI má holdingová spoločnosť vytvorená zo značiek VW, Škoda a Seat potenciál predávať 7.600.000 vozidiel ročne s kombinovanými výnosmi vo výške 119,2 miliardy eur, ziskom v hodnote 3,2 mld eur a prevádzkovými maržami 2,7 percenta, ak do úvahy vezmeme finančné údaje z roku 2014.
Šéf oddelenia pre globálny automobilový výskum v Evercore ISI Arndt Ellinghorst povedal v poznámke pre investorov: “Podľa nášho názoru je to tak správne a automobilka by nemala ísť do extrému, akým by bolo zviazanie Audi a Porsche pod jednu strechu.” Ellinghorst ďalej napísal: “Pridelenie Bugatti a Bentley Porsche nie je veľký problém, aspoň nie pre akcionárov. Pre Audi veci zostávajú nezmenené, na druhej strane bude najviac postihnutá Škoda a môže byť potenciálne sklamaná vzhľadom na jej veľmi silný výkon v priebehu minulých rokov.”
Analytik Marc-Rene Tonn reagoval: “VW v minulosti často reagoval pomaly na trhové parametre, ktoré majú tendenciu rýchlo sa meniť. Nové usporiadanie značky z tohto pohľadu dáva zmysel – malo by pomôcť objasniť zodpovednosť a urýchliť rozhodovanie.”