Mourdock, ktorý do Senátu kandiduje za Indianu, sa v utorok zúčastnil na volebnej diskusii s demokratom Joeom Donnellym a libertariánom Andrewom Horningom.
Republikánsky politik podľa svojho vyjadrenia “hovoril zo srdca” a jeho výroky ľudia prekrútili. Avšak ospravedlnil sa aj za akúkoľvek dezinterpretáciu jeho slov.
Na dnešnej tlačovej konferencii Mourdock zdôraznil, že má úplný odpor k násiliu a k akémukoľvek druhu sexuálneho násilia. Vyjadril tiež presvedčenie, že Boh – ktorého uctieva – má odpor k násiliu.
V utorok Mourdock povedal, že umelé prerušenie tehotenstva uznáva len v prípade, ak je ohrozený život matky. Dodal, že dlho zápasil sám so sebou, ale pochopil, že život je darom od Boha.
Koná v dejinách len Boh alebo aj človek?
Z teologického hľadiska je však spochybniteľné, že by Boh “plánoval” znásilnenie. Katolicizmus i pravoslávie prísnu verziu fatalizmu, podľa ktorej je všetko už vopred dané božou mocou zamietlo, hoci túto teóriu predestinácie hlásal na sklonku života samotný sv. Augustín.
Na druhej strane tieto myšlienky nevymizli, ale ožili o niekoľko storočí v učení proroka Mohameda, podľa ktorého je “fatum” (osud) vopred napísaný v našich knihách života a rovnako sa nevyhlo ani niektorým fundamentálnym kresťanským denomináciám a sektám.
Na potrebe ochrane ľudského života od počatia sa síce zhodnú zrejme všetky náboženstvá sveta, názor republikánskeho kandidáta na senátora Richarda Mourdocka o tom, že Boh “zamýšľa” znásilnenenie ženy a následné počatie, síce patrí do diskusie, ale zároveň vrhá rozpačité svetlo na vieru ako takú. Tá sa od fatalizmu líši v tom, že nielen Boh je aktívnym činiteľom v dejinách, ale aj človek sa rozhoduje a nesie si svoju zodpovednosť.
“Myslím si, že dokonca ak aj život sa začne rozvíjať v takej hroznej situácii, akou je znásilnenie, je to niečo, čo Boh zamýšľal, aby sa stalo” uviedol republikánsky politik.
Téma znásilnenia odbočuje od jadra problému: čo s ľudským životom?
Poukazovaním na príklad znásilnených žien či žien so zdravotnými problémami hnutie Pro Choice v Amerike sa snaží marginalizovať hlasy zástancov ochrany nenarodeného života od počatia. Odôvodňovať interrupcie zdravých detí, ktoré by sa narodili do úplnych rodín, resp. ktoré by mohli byť venované na adopciu, sa však skupinám Pro-Life javí ako neprimerané a scestné, akoby sme chceli rozmliaždiť všetky vajíčka vtákov len preto, že niektoré z nich môžu byť kukučie.
Na jedno potratené dieťa po znásilnení pripadá v Spojených štátoch amerických 2855 interrupcií bez akejkoľvek zdravotnej či sociálnej indikácie.