Zhodou okolností je to práve Dánsko, ktorým aktuálne zmieta škandál spojený s vysokým predstaviteľom dánskej politiky – bývalým ministrom priemyslu. Ten bol 1.9.2025 odsúdený v prvom stupni na 4 mesiace väzenia za to, že mal vo svojom počítači viac než 6000 fotografií a 2000 videí zobrazujúcich sexuálne zneužívanie detí.[1]
Zo zverejnených informácií vyplýva, že Rada EU by mala o návrhu znenia nariadenia hlasovať na zasadnutí dňa 14.októbra 2025. Členské štáty, ktoré vyjadrili svoj nesúhlas s navrhovanou reguláciou, sú Rakúsko, Belgicko, Česko, Fínsko, Holandsko, Poľsko. Ďalšie štáty dosiaľ nevyjadrili svoj výslovný súhlas – Estónsko, Nemecko, Grécko, Luxembursko, Slovinsko, Rumunsko. Dvanásť členských štátov, ktoré buď váhajú alebo sú proti nariadeniu Chat Control, vzniesli námietky ochrany súkromia a osobných údajov, obavy ústavnoprávneho charakteru alebo obavy z porušenia bankového tajomstva.
Zo znenia dôvodovej správy nariadenia vyplýva, že dôvody a ciele návrhu vychádzajú z toho, že napriek tomu, že sexuálne zneužívanie a sexuálne vykorisťovanie detí a materiál obsahujúci sexuálne zneužívanie detí sa v celej EÚ považujú na základe smernice o boji proti sexuálnemu zneužívaniu detí[2] prijatej v roku 2011 za trestný čin, je zrejmé, že EÚ v súčasnosti stále nechráni deti pred tým, aby sa stali obeťami sexuálneho zneužívania detí, a že online rozmer predstavuje osobitnú výzvu.
Niektorí poskytovatelia už dobrovoľne používajú technológie na zisťovanie, oznamovanie a odstraňovanie sexuálneho zneužívania detí online v rámci svojich služieb. Opatrenia prijímané poskytovateľmi sa však značne líšia, keďže prevažná väčšina oznámení pochádza len od niekoľkých poskytovateľov a množstvo poskytovateľov neprijíma žiadne opatrenia. Zároveň sa líši kvalita a význam oznámení, ktoré orgány presadzovania práva EÚ prijímajú od poskytovateľov.
Organizácie, ako je Národné centrum pre nezvestné a vykorisťované deti (NCMEC), ktorým sú poskytovatelia z USA povinní podľa právnych predpisov USA oznámiť, keď sa dozvedia o sexuálnom zneužívaní detí v rámci svojich služieb, dostali v roku 2020 viac ako 21 miliónov oznámení, z toho viac ako milión sa týkal členských štátov EÚ. Najnovší údaj o oznamovaní za rok 2021 naznačuje ďalší nárast, ktorý sa blíži k 30 miliónom oznámení.
Hoci príspevok niektorých poskytovateľov bol významný, ukázalo sa, že dobrovoľné opatrenia aj tak nie sú na riešenie zneužívania online služieb na účely sexuálneho zneužívania detí dostatočné. Vzhľadom na uvedené skutočnosti viacero členských štátov začalo s prípravou a prijímaním vnútroštátnych predpisov zameraných na boj proti sexuálnemu zneužívaniu detí online. Takéto konanie vedie k vypracovaniu rozdielnych vnútroštátnych požiadaviek, čo následne vedie k zvýšeniu fragmentácie digitálneho jednotného trhu so službami.
Navrhované nariadenie pozostáva z dvoch základných zložiek: po prvé ukladá poskytovateľom povinnosti týkajúce sa zisťovania, oznamovania, odstraňovania a blokovania známeho a nového materiálu obsahujúceho sexuálne zneužívanie detí, ako aj kontaktovania detí bez ohľadu na technológiu použitú pri online výmenách a po druhé sa ním zriaďuje Európske centrum pre prevenciu sexuálneho zneužívania detí ako decentralizovaná agentúra s cieľom umožniť vykonávanie nového nariadenia.
Nariadením Chat Control má vzniknúť nový úrad – Európske centrum pre prevenciu sexuálneho zneužívania a boja proti nemu (ďalej len „centrum EÚ“). Centrum EÚ bude konkrétne vytvárať, udržiavať a prevádzkovať databázy ukazovateľov sexuálneho zneužívania detí online, ktoré budú musieť poskytovatelia využívať, aby si splnili povinnosti týkajúce sa zisťovania. Centrum EÚ by malo vykonávať aj určité doplnkové úlohy, ako je pomoc príslušným vnútroštátnym orgánom pri plnení úloh vyplývajúcich z tohto nariadenia a podpora obetí v súvislosti s povinnosťami poskytovateľov. Malo by zároveň využiť svoje ústredné postavenie na uľahčovanie spolupráce a výmeny informácií či odborných znalostí, a to aj v záujme tvorby politík založenej na faktoch a prevencie. Ak je to potrebné na plnenie úloh podľa tohto nariadenia, centrum EÚ môže spolupracovať s organizáciami a so sieťami s informáciami a odbornými znalosťami o záležitostiach týkajúcich sa predchádzania sexuálnemu zneužívaniu detí online a boja proti nemu vrátane organizácií občianskej spoločnosti a poloverejných organizácií, s ktorými môže uzavrieť memorandá o spolupráci.
Podľa dôvodovej správy, aby centrum EÚ mohlo dosiahnuť všetky svoje ciele, je mimoriadne dôležité, aby sa centrum EÚ zriadilo v rovnakom sídle ako jeho najbližší partner, Europol, t.j. v Haagu. Spoločné sídlo bude pre spoluprácu medzi centrom EÚ a Europolom prospešné, keďže prinesie lepšie možnosti výmeny údajov a pritiahne špecializovaných zamestnancov a/alebo externých expertov, čím vznikne lepšia príležitosť na vytvorenie vedomostného centra na boj proti sexuálnemu zneužívaniu detí. Títo zamestnanci budú mať zároveň viac kariérnych príležitostí bez toho, aby museli zmeniť sídlo. Hoci je centrum EÚ nezávislým subjektom, takisto by mu to umožnilo spoliehať sa na podporné služby Europolu (ľudské zdroje, IT vrátane kybernetickej bezpečnosti, komunikácia). Spoločné využívanie takýchto podporných služieb je nákladovo efektívnejšie a zabezpečuje profesionálnejšiu službu, než keby sa služby duplikovali tým, že sa pre pomerne malý subjekt, akým bude centrum EÚ, nanovo zriadia.
Medzi úlohy centra EU bude patriť podporovanie koordinačných orgánov v jednotlivých členských štátoch, uľahčovanie posudzovania rizika, procesy zisťovania, oznamovania, odstraňovania i blokovania a napomáhanie budovaniu a výmene poznatkov a odborných znalostí. Centrum EÚ je poverené vytvárať a udržiavať databázy ukazovateľov sexuálneho zneužívania detí online a oznámení, ako aj podľa potreby poskytovať príslušným stranám prístup k databázam ukazovateľov pri súčasnom dodržaní uvedených podmienok a záruk.
Európska komisia je podľa nariadenia splnomocnená prijímať delegované akty, ktoré v súvislosti s uvedenými databázami dopĺňajú toto nariadenie. Európska komisia bude môcť v zmysle nariadenia prijímať usmernenia k povinnostiam týkajúcim sa zisťovania sexuálneho zneužívania detí online v rámci konkrétnej služby.
Centrum EÚ má pôsobiť ako vyhradený kanál na oznamovanie pre celú EÚ, prijímať oznámenia o potenciálnom sexuálnom zneužívaní detí online od všetkých poskytovateľov hostingových alebo interpersonálnych komunikačných služieb, posudzovať ich s cieľom určiť, či oznámenia nie sú zjavne neopodstatnené, a postupovať oznámenia, ktoré nie sú zjavne neopodstatnené, Europolu a príslušným orgánom presadzovania práva členských štátov.
Komu bude nariadenie Chat Control ukladať povinnosti? Okrem členských štátov sú to poskytovatelia hostingových služieb, interpersonálnej komunikačnej služby, obchody so softvérovými aplikáciami a poskytovatelia služieb prístupu k internetu.
Členské štáty budú musieť určiť jeden príslušný orgán ako koordinačný orgán pre otázky sexuálneho násilia detí. Kooperácia medzi koordinačnými orgánmi a Centrum EU je upravená tak, že pomoc koordinačným orgánom poskytne Centrum EU bezplatne a v súlade so svojimi úlohami a povinnosťami podľa tohto nariadenia a v rozsahu, v akom to jeho zdroje a priority umožňujú. Čiže nie je vylúčené, že si členské štáty budú musieť služby Centra EU zaplatiť.
Koordinačné orgány budú o.i. bez zbytočného odkladu predkladať centru EÚ konkrétne položky materiálu a prepisy konverzácií, ktoré koordinačné orgány alebo príslušné súdne orgány alebo iné nezávislé správne orgány členského štátu po dôslednom posúdení identifikovali ako materiál obsahujúci sexuálne zneužívanie detí alebo prípadne ako kontaktovanie detí.
Režim sankcií sa navrhuje tak, aby maximálna výška sankcií uložených za porušenie tohto nariadenia nepresiahla 6 % ročného príjmu alebo celkového obratu poskytovateľa za predchádzajúci obchodný rok. Nariadenie ráta aj so sankciami za poskytnutie nesprávnych, neúplných alebo zavádzajúcich informácií, za neposkytnutie odpovede alebo neopravenie nesprávnych, neúplných alebo zavádzajúcich informácií alebo nepodrobenie sa kontrole na mieste, ktoré nesmú presiahnuť 1 % ročného príjmu alebo celkového obratu poskytovateľa za predchádzajúce účtovné obdobie.
V čom je nariadenia Chat Control rizikové?
Nariadenie Chat Control v podstate vynúti súhlas od spotrebiteľa – užívateľa služieb na to, aby jeho komunikácia bola pred jej odoslaním v celosti skontrolovaná. Jedná sa o rovnakú situáciu, ako keby odosielateľ listu na pošte podpísal súhlas s tým, že niekto z poštového podniku, môže list otvoriť, skontrolovať jeho obsah, jeho poslanie pozdržať alebo úplne zablokovať a v súčinnosti s inými orgánmi vyvodiť prípadnú zodpovednosť súvisiacu s obsahom listu. Pokiaľ by takýto súhlas na pošte nedal, list by nemohol byť podmienene vzatý na prepravu. Odosielateľ správy bude v našom prípade uzrozumený s tým, že odoslanie správy nezávisí od jeho vôle, ale od rozhodnutia niekoho iného. Akú právnu zodpovednosť má algoritmus resp. umelá inteligencia v prípade zlyhania a zásahu do práv jednotlivca? Centrum EU aj prevádzkovatelia služieb budú môcť byť žalovaní, ale nie je vylúčené, že sa zodpovednosti budú chcieť zbaviť odkazom na chybný algoritmus. Užívateľ sa tak stane slabšou stranou v nerovnom boji.
Čiže okrem ústavnoprávnych a ľudskoprávnych aspektov práva na súkromie, práva na ochranu osobných údajov, slobody prejavu a slobody šírenia informácií, je v hre aj rozmer spotrebiteľský. V klasických spotrebiteľských vzťahoch je spotrebiteľ chránený proti neprijateľným, zjavne nevýhodným, jednostranne nanúteným obchodným podmienkam. V prípade nariadenia Chat Control sa spotrebiteľ nanútenej dobrovoľnosti brániť nevie.
Ďalším problematickým rozmerom je zásah do rodičovských práv. Kto má školou povinné deti, ten vie, že škola dáva podpisovať rodičom súhlas s vyfotením dieťaťa pri športovej aktivite alebo inej školou organizovanej aktivite a s tým, že škola môže túto fotku zverejniť alebo ju použiť inak. Tiež sa vyžaduje súhlas od zákonného zástupcu na použitie aj iných osobných údajov, nielen fotky maloletého. V prípade nariadenie Chat Control zabudnime na rodičovské práva. Osobné údaje o maloletých, ich fotky, komunikácia, bude bez súhlasu zákonných zástupcov/rodičov skenovaná, analyzovaná. Nie je vylúčené, že v konečnom dôsledku môže byť aj proti rodičom maloletého použitá. Podľa nariadenia Chat Control bude Centrum EU poskytovať informácie okrem inštitúcií EU aj orgánom členských štátov.
Za problematické považujem, že pri určovaní toho, či sa jedná o dieťa alebo nie, je nevyhnutné získať informácie o veku užívateľa. Tým sa dostávame do roviny, že pre efektívne vykonávanie nariadenia bude nevyhnutné uložiť užívateľom služieb povinnosť poskytnúť poskytovateľom služieb aj osobné údaje, ktoré za normálnych okolností môžu od občanov vyžadovať len policajti. Vo vzťahu k osobným údajom maloletých detí, tieto možno poskytnúť len so súhlasom ich rodiča. Pokiaľ nariadenie predpokladá, že dieťa bude konať samo za seba, vystupovať vo svojom mene pri poskytovaní osobných údajov, ako subjekt vzťahov, de facto tým dochádza k popretiu a odobratiu rodičovských práv.
Ďalším aspektom je, že predmetom konverzácie môžu byť skutočnosti, ktoré sú predmetom advokátskeho alebo iného tajomstva. Bude naďalej vzťah medzi advokátom a klientom dôverný a bude môcť advokát účinne hájiť práva klienta, pokiaľ im bude niekto v Haagu „naslúchať“?
Z právneho hľadiska považujem za neprípustné postavenie Európskej komisie, ktorá na základe nariadenia bude v rukách držať taktovku a režírovať celý proces a mechanizmus aj do budúcna. Bez ohľadu na reputačné fiasko, ktorému teraz Európska komisia čelí, keď prikryla netransparentné konanie jej predsedníčky nevydaním komunikácie o dojednávaní zmlúv s Pfizerom, generálne splnomocnenie ako bianko šek vystavený nariadením Európskej komisii znamená bezmedznú vládu komisie. A to vo vzťahu k tak citlivej ľudskoprávnej otázke, ktorá je predmetom nariadenia, je nemysliteľné.
Ústava SR zaručuje listové tajomstvo, tajomstvo dopravovaných správ a iných písomností a ochrana osobných údajov. Nikto nesmie porušiť listové tajomstvo ani tajomstvo iných písomností a záznamov, či už uchovávaných v súkromí, alebo zasielaných poštou, alebo iným spôsobom; výnimkou sú prípady, ktoré ustanoví zákon. Rovnako sa zaručuje tajomstvo správ podávaných telefónom, telegrafom alebo iným podobným zariadením (čl. 22). Každý má právo na ochranu pred neoprávneným zasahovaním do súkromného a rodinného života. Každý má právo na ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo iným zneužívaním údajov o svojej osobe (čl. 19). Nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia je zaručená. Obmedzená môže byť len v prípadoch ustanovených zákonom (čl. 16).
Podľa článku 8 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd má každý právo na rešpektovanie svojho súkromného a rodinného života, obydlia a korešpondencie.Štátny orgán nemôže do výkonu tohto práva zasahovať s výnimkou prípadov, keď je to v súlade so zákonom a nevyhnutné v demokratickej spoločnosti v záujme národnej bezpečnosti, verejnej bezpečnosti, hospodárskeho blahobytu krajiny, predchádzania nepokojom alebo zločinnosti, ochrany zdravia alebo morálky alebo na ochranu práv a slobôd iných.
Charta základných práv EU v článku 7 uvádza, že každý má právo na rešpektovanie svojho súkromného a rodinného života, obydlia a komunikácie. Podľa článku 8 chartyKaždý má právo na ochranu osobných údajov, ktoré sa ho týkajú. Tieto údaje musia byť riadne spracované na určené účely na základe súhlasu dotknutej osoby alebo na inom oprávnenom základe ustanovenom zákonom. Každý má právo na prístup k zhromaždeným údajom, ktoré sa ho týkajú, a právo na ich opravu.
V tejto súvislosti vzniká otázka, ako si bude môcť užívateľ služby – aj dospelý človek, ktorý je monitorovaný, overiť, aké osobné údaje o ňom Centrum EU zhromaždilo a ako bude môcť uplatniť právo na ich výmaz. Nariadenie Chat Control robí z úradov na ochranu osobných údajov bezzubých štatistov a z GDPR zdrap papiera.
Podľa môjho názoru nariadenie Chat Control je v rozpore s Európskym dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Ústavou SR ako aj s Chartou základných práv EU. Navrhovaný nástroj nie je nevyhnutný v demokratickej spoločnosti. Nariadenie Chat Control neponúka žiadne štatistiky, dáta či analýzu toho, v ktorých krajinách a prečo nie je boj proti sexuálnemu násiliu online účinný a kde naopak je.
Navrhované nariadenie Chat Control zbavuje jednotlivcov nielen vyššie uvedených práv, ale aj ich dôstojnosti. Som presvedčená, že proti sexuálnemu násiliu online sa dá bojovať inými, cielenými a proporčnými nástrojmi.
Rada EU, kde zasadajú ministri členských štátov, hlasuje tzv. kvalifikovanou väčšinou: „za“ musí byť 55 % členských štátov, ktoré zároveň predstavujú minimálne 65 % obyvateľov EU.
Rada môže hlasovať o legislatívnom akte 8 týždňov po zaslaní aktu národným parlamentom na preskúmanie. Národné parlamenty rozhodujú, či je návrh právneho predpisu v súlade so zásadou subsidiarity. Skôr sa môže hlasovať len v osobitných naliehavých prípadoch.[3] Nie je známe, či nariadenie Chat Control už bolo v minulosti zaslané nášmu parlamentu alebo či bola formulovaná výhrada potreby predchádzajúceho súhlasu nášho parlamentu.
JUDr. Dana Jelinková Dudzíková, LL.M, sudkyňa Správneho súdu v Bratislave, členka Súdnej rady SR
[1] https://www.teraz.sk/zahranicie/danskeho-exministra-odsudili-pre-skan/903362-clanok.html
[2] Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV.
[3] https://www.consilium.europa.eu/sk/council-eu/voting-system/
Článok pôvodne vyšiel na portáli pravnelisty.sk