Nová správa tvrdí, že zatiaľ čo školský systém vo Švédsku zaznamenal nárast počtu študentov cudzincov, zároveň došlo k segregácii, keď v jednej obci existuje škola so študentmi, ktorá má 90 percent študentov zo zahraničia a iná, v ktorej sú len štyri percentá, píše sa v správe SVT.
Štatistické údaje v správe pochádzajú od švédskej Národnej agentúry pre vzdelávanie a ukazujú, že školy, ako je škola Sunnadal v Karlskrone, majú iba študentov prisťahovalcov. V meste Borlänge má niekoľko škôl viac ako 80% zahraničných študentov a v Linköpingu niekoľko škôl má viac ako 90% zahraničných študentov.
Podľa tejto správy bol jedným z výsledkov segregácie rozdiel vo výkonnosti medzi školami s veľkým počtom migrantov a inými školami.
“Máme zvýšenú koncentráciu študentov kvôli sociálnemu zázemiu a migrujúcemu pozadiu a vidíme, že rozdiely v školských výsledkoch sa zvyšujú,” uviedol Peter Fredriksson, generálny riaditeľ pre vzdelávanie.
V niektorých ťažko migrujúcich obývaných oblastiach, ako napríklad v “zraniteľnom” štokholmskom predmestí Rinkeby, sú niektoré školy ďaleko pod priemerom. Na školách v obciach Rinkeby a Hjulsta sa zistilo, že študenti majú nedostatočnú výkonnosť, keďže polovica študentov nebola schopná prejsť na strednú školu.
Amin Ahmed, otec jedného zo žiakov v jednej zo škôl, uviedol, že on a ďalší rodičia sa rozhodli presťahovať svoje deti do rôznych škôl, aby zlepšili ich vzdelanie.
Ďalším závažným problémom vo švédskych školách je narastajúce násilie. Švédske úrady v októbri uviedli, že od roku 2012 do roku 2017 sa počet prípadov ohrozenia, lúpeží a fyzického násilia zvýšil o 129 percent.