Paríž 16. mája 2023 (HSP-Michel Euler, Pool)
Emmanuel Macron v pondelok rokoval s Elonom Muskom v rámci svojej snahy bojovať proti americkým dotáciám a daňovým stimulom, ktoré podľa európskych predstaviteľov môžu odlákať investície do batérií a ďalších technológií kľúčových pre energetickú transformáciu, informuje o tom The Wall Street Journal
Musk, šéf spoločností Tesla, Twitter a SpaceX, sa stretol s Macronom v Elyzejskom paláci. Potom sa zúčastnil na obede v paláci Versailles spolu s desiatkami ďalších zahraničných generálnych riaditeľov v rámci investičnej konferencie organizovanej Macronom.
Po tête-à-tête Musk novinárom povedal, že nemá žiadne bezprostredné oznámenia, a dodal, že naňho francúzsky prezident urobil veľký dojem.
“Som presvedčený, že v budúcnosti bude Tesla vo Francúzsku realizovať významné investície,” povedal Musk.
Macron sa snaží vybudovať z Európskej únie tzv. tretí pól, ktorý by bol schopný konkurovať ekonomickým a vojenským veľmociam, ako sú USA a Čína. Francúzsky líder tvrdí, že len rozvojom vlastnej priemyselnej politiky – ako aj vojenskej sily – sa EÚ môže stať dostatočne nezávislou od USA, aby mohla formovať svoj vlastný osud.
Ambície Macrona pre Európu však narážajú na tvrdú geopolitickú realitu. Ruská invázia na Ukrajinu spôsobila, že Európa je závislá od dodávok zemného plynu z USA, ktoré čiastočne nahrádzajú jej desaťročia trvajúcu závislosť od lacného paliva z Ruska. A Washington posiela miliardy na podporu vojnového úsilia Ukrajiny.
Francúzsky líder sa minulý mesiac dostal do konfliktu so spojencami, keď odcestoval do Číny na rokovania s čínskym lídrom Si Ťin-pchingom a vyzval Európu, aby si vytvorila “strategickú autonómiu” voči Washingtonu. Preberanie podnetov od USA v súvislosti s napätím medzi Taiwanom a Čínou, povedal Macron novinárom na palube svojho lietadla, by bolo pre Európu “to najhoršie”.
Macron tiež otvorene varoval pred vplyvom zákona Bidenovej administratívy o znížení inflácie na európsky priemysel. Výrobcovia automobilov a batérií zintenzívnili plány na výstavbu tovární v USA, aby mohli čerpať dotácie poskytované týmto zákonom. Zákon obsahuje pravidlá týkajúce sa minimálneho miestneho podielu, aby bolo možné získať stimuly, čím sa mení priemysel elektrických vozidiel, pretože spoločnosti sa predháňajú v zabezpečovaní amerických zdrojov batérií a ich komponentov.
Francúzsky minister financií Bruno Le Maire bol zdržanlivý, keď sa ho pýtali, či je cieľom rozhovorov s pánom Muskom, aby Tesla postavila automobilku podobnú tej pri Berlíne. “Ak chceme, aby tieto rozhovory boli úspešné, je lepšie, aby zostali dôverné,” povedal pán Le Maire.
Na vlastnom stretnutí s Muskom pán Le Maire vyzdvihol stimuly, ktoré sa zavádzajú na prilákanie “zeleného priemyslu”, aby konkuroval USA, vrátane nových daňových úľav pre elektrické vozidlá, uviedla hovorkyňa ministerstva.
“Aby sme prilákali investorov, každý dáva na stôl verejné peniaze. Robia to aj Spojené štáty. Robí to aj Čína. Nastal čas, aby to urobila aj EÚ,” povedal pán Le Maire.
Podľa správy európskej lobistickej skupiny Transportation & Environment by nové americké dotácie mohli Európu stáť až dve tretiny plánovanej kapacity desiatok obrovských gigafabrík na batérie, ktoré sa mali v Európe postaviť do roku 2030. V správe sa uvádza, že Nemecko, Španielsko a Spojené kráľovstvo patria medzi krajiny s najväčším počtom ohrozených projektov.
Minulý mesiac spoločnosti General Motors a Hyundai oznámili, že spolupracujú s kórejskými výrobcami batérií na výstavbe závodov v USA, vrátane jedného v Georgii, v celkovej hodnote 8 miliárd USD. Stellantis a BMW tiež rokujú so spoločnosťou Panasonic o investíciách do závodov na výrobu batérií v USA, informoval predtým denník The Wall Street Journal.
Tesla pána Muska má spoločnú továreň v Nevade so spoločnosťou Panasonic, kde japonská spoločnosť vyrába články, ktoré Tesla montuje do batérií pre svoje autá. Spoločnosť plánovala vyrábať batériové články vo svojej veľkej továrni v Berlíne, ale tieto plány pozastavila, aby sa sústredila na hľadanie stimulov v USA.
Vláda vo Francúzsku sa snaží získať výrobcov do takzvaného Údolia batérií na severe krajiny. Spoločnosť ProLogium, taiwanský výrobca batérií pre elektrické vozidlá, v piatok uviedla, že investuje 5,2 miliardy EUR (5,6 miliardy USD) do výstavby veľkej továrne na batérie a výskumného centra v prístave Dunkirk. Spoločnosť uviedla, že továreň začne stavať v druhej polovici roka 2024 a do roku 2030 v nej zamestná 3 000 ľudí.
Macron bol doma pod tlakom, aby obrátil list po mesiacoch protestov proti jeho rozhodnutiu zvýšiť vek odchodu do dôchodku. V pondelkovom televíznom rozhovore prisľúbil zníženie daní pre domácnosti strednej triedy o 2 miliardy eur.
PREČÍTAJTE SI AJ
Odstavia ho? Macron bude spolupracovať s Čínou. Západ by sa mal mať na pozore
Macron obhajuje svoje poznámky o tom, že nie je vazalom USA v súvislosti s Taiwanom