“Objednávateľ vyslovene stanovil, že poskytovateľ bude vlastníkom všetkých komponentov služby po celú základnú dobu poskytovania služby, alebo predĺženú dobu poskytovania služby, pričom vlastníctvo komponentov služby prechádza na objednávateľa až v prípade uzavretia zmluvy o predaji podniku (EMS),” uviedol pre agentúru SITA manažér pre komunikačnú stratégiu a PR spoločnosti SkyToll Anton Bódis.
NDS v predmete realizovanej verejnej zákazky totiž požadovala poskytovanie komplexnej služby elektronického výberu mýta, nie navrhnutie, vybudovanie a predaj EMS. “Týmto nastavením, podľa nášho názoru, v danom čase a na základe skúseností s mýtnym systémom v Nemecku (miliardové škody v dôsledku oneskoreného spustenia výberu mýta), či v Českej republike (každoročné vysoké náklady na obstarávanie palubných jednotiek OBU, ktoré boli na rozdiel od Slovenska majetkom štátu) veľmi pragmaticky preniesla NDS všetky riziká a náklady na poskytovateľa,” poznamenal Bódis. Poskytovateľ na Slovensku, teda SkyToll, musel sám, na vlastné riziko a za značné finančné náklady vybudovať EMS, a to pod značným časovým tlakom i sankciami. Napríklad, pokuta vo výške 25 miliónov eur za prípadné omeškanie spustenia EMS, či náhrada škody spôsobenej chýbajúcim výberom mýta.
SkyToll považuje za dôležité aj to, že EMS v súčasnosti, tvorený komponentmi ako palubné jednotky, mýtne vozidlá, kontrolné brány, licencie, ako aj komponenty služby, je podľa spoločnosti rozhodne kvalitatívne na vyššej úrovni, ako na začiatku prevádzky EMS v roku 2010. SkyToll všetky komponenty služby, resp. EMS pravidelne obnovuje. “Súčasný stav EMS reflektuje na všetky realizované zmenové konania a legislatívne zmeny (slovenské i komunitárne), ktoré boli do EMS implementované na žiadosť objednávateľa – NDS,” priblížil Bódis.
Elektronický mýtny systém fungujúci na Slovensku od roku 2010 je podľa SkyToll-u možné po technickej stránke označiť za jeden z najprogresívnejších a najlepšie fungujúcich systémov na svete. “Pokiaľ ide o ekonomickú stránku, chceme zdôrazniť, že nie je pravda, že Slovensko má predražený systém, alebo dokonca, že ide o krádež. Voči takýmto formuláciám sa musí naša spoločnosť jednoznačne ohradiť,” podotkol Bódis v súvislosti s kritikou mýtneho systému. Výskumný ústav dopravný, a. s., v roku 2019 zverejnil informáciu o porovnaní mýtnych systémov v SR, Česku, Nemecku, Rakúsku a Poľsku. Slovenský mýtny systém je podľa analýzy najlacnejší spomedzi týchto piatich krajín, a to v absolútnom vyjadrení a tiež v prepočte na kilometre spoplatnených ciest.
Elektronický mýtny systém na Slovensku podľa SkyToll-u mohol byť pre štát aj ekonomicky efektívnejší. A to v prípade, keby sa napríklad naplnili očakávania súťažných podkladov a bol spoplatnený plánovaný rozsah komunikácií, zvýšili sa sadzby mýta, alebo by bolo zavedené mýto na vybraných mýtnych úsekoch s nulovou sadzbou s najvyššou intenzitou dopravy. “Na zníženom výbere mýta sa podpísali aj dodatočné úpravy EMS na základe požiadaviek autodopravcov v rokoch 2010 a 2014. Opatrenia na zvýšenie výberu mýta však nie je oprávnený realizovať poskytovateľ- SkyToll. Rozhodnutie je na NDS, respektíve jeho 100-percentnom akcionárovi, ktorým je Ministerstvo dopravy a výstavby SR,” upozornil Bódis.
Nedávne zistenia Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) pri kontrole prevádzky elektronického výberu mýta na Slovensku bude vyšetrovať Národná kriminálna agentúra (NAKA). “Zistenia, ktoré súvisia s možným porušením zákona, sa týkajú povinností pri správe cudzieho majetku a odstúpili sme ich orgánom činným v trestnom konaní rovnaký spôsobom ako ostatné oznámenia,” uviedol pre agentúru SITA hovorca NKÚ Marek Papajčík. NKÚ na základe kontroly konštatoval, že je pre štát nevýhodný, neefektívny, takmer polovica výnosov z mýta končí na účte súkromného prevádzkovateľa. Na výstavbu a opravy diaľnic a rýchlostných ciest išlo z vybratých peňazí minimum. Navyše, mýtny systém nie je vo vlastníctve štátu, hoci ten za jeho výstavbu už prevádzkovateľovi zaplatil. Úrad preto odstúpil svoje zistenia orgánom činným v trestnom konaní.