Obmedzenie stravy v školských bufetoch navrhla poslankyňa Smeru-SD Renáta Zmajkovičová. V bufetoch chce zakázať: doplnkové jedlá typu rýchleho občerstvenia, potraviny s obsahom soli nad 1,5 gramu na 100 gramov hmotnosti, sladké pekárske výrobky s nižším ako tretinovým podielom ovocnej alebo mliečnej zložky, cukrovinky a cukrárske výrobky balené alebo voľné, zmrzlinu, nanuky a mrazené ovocné drene, nápoje s obsahom alkoholu, kofeínu, chinínu a dekofeinové nápoje, energetické nápoje, nápoje ochutené vrátane nápojov s pridaním cukru a umelých sladidiel okrem čaju a kakaa s obsahom cukru pod 4 gramy na 100 ml obsahu.
Za porušenie tohto zákazu mala prevádzkovateľovi bufetu hroziť pokuta od 50 do 500 eur. Zmajkovičová chcela takto dosiahnuť, aby deti v školách a školských zariadeniach dostávali zdraviu prospešné potraviny a potravinové výrobky. “Cieľom návrhu je zastaviť doterajší trend rastu obezity u obyvateľov SR, najmä u školopovinných detí a mládeže,” odôvodnila svoj návrh.
V prípade zákazu predaja výrobkov rýchleho občerstvenia je všeobecne zaužívané a používané slovné spojenie, chýba však jeho zákonná definícia, resp. jeho obsahové vymedzenie
Prezident vyčíta novele neurčitosť a nejednoznačnosť, ktoré vedú podľa neho k nezrozumiteľnosti. V prípade zákazu predaja výrobkov rýchleho občerstvenia Kiska uvádza, že to je síce všeobecne zaužívané a používané slovné spojenie, chýba však jeho zákonná definícia, resp. jeho obsahové vymedzenie.
V súvislosti so zákazom predaja potravín s obsahom soli nad 1,5 g na 100 g hmotnosti a sladkých pekárskych výrobkov s nižším ako tretinovým podielom ovocnej zložky alebo mliečnej zložky Kiska uviedol, že prevažná väčšina potravín nie je označená údajmi, ktoré by jednoznačne vyjadrovali obsah soli v príslušných gramoch na 100 g hmotnosti potraviny. “To platí rovnako aj pre údaje o podiele ovocnej zložky alebo mliečnej zložky v sladkých pekárskych výrobkoch, na ktorých to v mnohých prípadoch ani objektívne nie je možné uviesť,” argumentuje hlava štátu.
Kiskovi nie je jasný ani zákaz predaja cukroviniek a cukrárskych výrobkov, a to balených aj voľných, ako aj ochutených nápojov. “Ani v tomto prípade nie je jasné, o aké výrobky v rámci cukroviniek ide. Pri ochutených nápojoch môže ísť aj o mliečne nápoje, ktoré nemusia patriť medzi nezdravé nápoje pre deti,” povedal prezident s tým, že podľa Ústavy SR je Slovensko aj právny štát a podľa rokovacieho poriadku NR SR musí byť znenie návrhu zákona zrozumiteľné a musí byť z neho zrejmé, čo sa ním má dosiahnuť. “Zrozumiteľnosť zákona, jeho terminologická presnosť a jednotnosť, ako aj používanie správnych a v právnom poriadku ustálených pojmov a správnej právnej terminológie patrí medzi základné požiadavky kladené na zákon,” vysvetľuje Kiska.
mž