Jürgen John ešte minulý rok vysvetlil, že toto pravidlo je zastarané a vedie k obrovskému plytvaniu a spotrebe surovín. “Nie je štatisticky dokázané, že pneumatika s hĺbkou dezénu štyri milimetre je lepšia ako pneumatika s hĺbkou dezénu 1,6 milimetra.” Toto vyjadrenie pochádza od vedúceho manažéra nemeckej spoločnosti Michelin. A odporúča vodičom: “Ak sú nepoškodené, moderné pneumatiky sa dajú ľahko použiť až po zákonom stanovenú minimálnu hĺbku dezénu.”
V priemysle pneumatík by to malo spôsobiť zmätok, pretože mnohí odborníci, napríklad nemecký ADAC, odporúčajú minimálnu hĺbku dezénu 4 mm. A zrejme ho dodržiavajú mnohí vodiči, pretože, ako je vidieť na základe údajov spoločnosti Michelin: priemerný nemecký vodič mení letné pneumatiky pri hĺbke dezénu 2,8 až 3 mm, zimné pneumatiky pri hĺbke dezénu 3,5 mm. To, samozrejme, každoročne prináša predajcom pneumatík a výrobcom milióny dolárov, informuje nemecký Focus.
Avšak Michelin prišiel pred niekoľkými s ďalšou šokujúcou správou pre motoristov, tentokrát od samotného šéfa koncernu Jeana-Dominique Senarda. Ten tvrdí, že vo väčšine regiónov zimné pneumatiky nie sú potrebné, stačili by celoročné. Okrem toho šéf Michelinu tvrdí, že výrobcovia pneumatík zámerne vyrábajú zmes pneumatík tak, aby pod hranicou hĺbky dezénu 4 milimetre strácali svoje schopnosti a nútili tak vodičov k výmene, hoci to podľa predchádzajúceho tvrdenia Johna nie je treba, píše český motoristický portál autoforum.cz.
Pre magazín Neue Reifenzeitung povedal šéf vývoja Michelinu Terry Gettys, že „nikto predsa nevyhadzuje topánky len preto, že sú špinavé, alebo tubu zubnej pasty, ak je spolovice spotrebovaná“.
Tieto tvrdenia sa rozhodli otestovať novinári z nemeckého Autobildu, ktorí proti sebe postavili pneumatiky s hĺbkou dezénu 4 a 2 milimetre na suchých, mokrých a zasnežených cestách. Zistili, že pneumatiky s menším dezénom naozaj majú iné vlastnosti ako tie so 4-milimetrovým. Ide najmä o dĺžku brzdnej dráhy, ktorá je na suchej vozovke v prípade opotrebovanejších pneumatík o 14 % kratšia. Naopak, na mokrej dosiahli 4-milimetrové pneumatiky o 11 – 15 % lepšiu brzdnú dráhu. Spolu s opotrebovaním sa znižuje aj valivý odpor pneumatiky, čo má pozitívny dopad na spotrebu vozidla – rozdiel medzi pneumatikami môže byť až 6 percent. Spolu s opotrebením vzniká aj zvýšené riziko aquaplaningu – rozdiel medzi novou a 2-milimetrovou pneumatikou môže byť 19 %, no rozdiel medzi 2- a 4-milimetrovou pneumatikou je prakticky nulový.