Ďalej sú to rôzne obavy, napríklad z nedodania tovaru, či zneužitia osobných údajov ale aj neznalosti. “Zákazníci nevedia ako nakupovať, odrádzajú ich zložité procesy registrácie a nákupu alebo majú všeobecne nešpecifikované zlé skúsenosti,” uvádza sa ďalej v zverejnenej tlačovej správe k prieskumu.
„Významnou spätnou väzbou od nenakupujúcich je to, že nechcú čakať na dodanie tovaru (5 %), nechcú platiť poštovné (4 %). Dve percentá respondentov dokonca neveria, že im tovar príde. Dôveru nakupujúcich posilňuje priaznivá cena tovaru, rýchlosť a cena doručenia a široká sieť výdajných miest, kde si môžu svoj tovar osobne vyzdvihnúť a prípadne skontrolovať, či prišiel v poriadku,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Zásielkovňa Alexander Jančo. Vianočné obdobie je pritom pre e-commerce kľúčové, nakoľko generuje v niektorých prípadoch až 50 % celoročného obratu. “Už dnes vieme, že nápor nakupujúcich bude enormný. Viaceré e-shopy a doručovatelia upozorňujú zákazníkov, aby si objednali tovar s dostatočným predstihom, inak negarantujú doručenie do Vianoc,“ dopĺňa Jančo.
Až 60 % respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že pravidelne navštevujú e-shopy, pretože potrebujú niečo kúpiť, a hľadajú, kde je lepšia ponuka. Lepšia cena je aj najčastejší dôvod pre nákup v zahraničnom e-shope. Najčastejšia minutá suma za posledný rok v e-commerce je medzi 201 – 500 eur. “Vyjadrilo sa tak 25 % respondentov, čo je síce medziročný pokles o 1 %, ale na druhej strane o percento stúpol počet tých zákazníkov, ktorí utratia viac ako 1 000 eur (5 %),” vyplýva z prieskumu. Počet nákupov on-line sa v opýtanej populácii percentuálne takmer zhoduje s minulým rokom. Rastie pritom priamou úmerou so zvyšujúcim sa príjmom domácnosti, vzdelaním a veľkosťou obce. Viac v e-shopoch míňajú respondenti vo veku 25 – 34 rokov a vysokoškolsky vzdelaní.
Čo sa týka nakupovaného sortimentu, podľa Nielsen Admosphere tradične vedú oblečenie a obuv (51 %), knihy (34 %) a kategória kozmetika, drogéria, parfumy a produkty pre zdravie a krásu. U mužov pritom figurujú na druhom mieste mobilné telefóny a iné mobilné komunikačné zariadenia (34 %) a u žien kozmetika, drogéria, parfumy a produkty pre zdravie a krásu (45 %). Z prieskumu vyplýva, že muži nakupujú viac elektroniku, softvér, hardvér a auto-moto doplnky. Ženy drogériu, oblečenie pre deti, hračky a potreby pre domácich miláčikov. “Hoci počet nákupov odevov a obuvi prevyšuje nákupy iných položiek, z pohľadu obratov táto kategória tvorí okolo 8 %. Najviac, vyše 50 %, generuje obľúbená množina darčekov, teda kategória bielej a čiernej techniky,” uvádza ďalej prieskum.