Bratislava 13. februára (TASR/HSP/Foto:Pixabay)
Predaj zahrievaných tabakových výrobkov s arómou sa má od budúceho roka zakázať. Vyplýva to z novely zákona o výrobe, označovaní a predaji tabakových výrobkov a súvisiacich výrobkov, ktorú v utorok schválili poslanci Národnej rady (NR) SR
Zákaz uvádzať na trh tabakové výrobky s charakteristickou arómou alebo obsahujúce arómy v akýchkoľvek ich zložkách už existuje pre cigarety a tabak na vlastnoručné zhotovenie cigariet. Po novom sa má rozšíriť aj na spomínané zahrievané tabakové výrobky.
Nová legislatíva súvisí s transpozíciou európskej smernice. Účinnosť sa navrhuje od 1. januára 2025.
Ochrana zdravia pri práci s nebezpečnými chemickými faktormi sa má zlepšiť
Ochrana zdravia zamestnancov pri práci sa má zvýšiť. Plánujú sa zmeny týkajúce sa práce s karcinogénnymi faktormi, mutagénnymi faktormi a reprodukčne toxickými faktormi. Vyplýva to z návrhu novely zákona o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia, ktorý v utorok poslanci Národnej rady (NR) SR posunuli do druhého čítania.
“Reprodukčne toxické látky podobne ako karcinogény a mutagény patria medzi látky vzbudzujúce veľmi veľké obavy z dôvodu, že môžu mať vážne a nezvratné účinky na zdravie zamestnancov, najmä na pohlavné funkcie a plodnosť dospelých mužov a žien, na laktáciu žien a na vývoj ich potomstva,” uvádza sa v materiáli.
Novela súvisí s transpozíciou smernice Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie. Účinnosť sa navrhuje od 5. apríla tohto roka.
Centrálny informačný systém štátnej služby má riešiť samostatný zákon
Centrálny informačný systém štátnej služby by mal byť komplexne dobudovaný a upravený na základe samostatného zákona. Vyplýva to z návrhu zákona o centrálnom informačnom systéme štátnej služby a o zmene a doplnení zákona o štátnej službe, ktorý v utorok posunuli poslanci Národnej rady (NR) SR do druhého čítania.
Úrad vlády (ÚV) SR ako predkladateľ materiálu pripomenul, že v súčasnosti je spustená pilotná prevádzka časti centrálneho informačného systému štátnej služby, pôvodne rátajúca s postupným zaraďovaním ďalších častí.
“Systém je potrebné dobudovať, pričom je potrebné zohľadniť skúsenosti z aplikačnej praxe i legislatívne zmeny,” uvádza ÚV.
“Modifikácia existujúceho právneho rámca je jednou zo základných podmienok dosiahnutia plnej funkčnosti a spustenia komplexnej prevádzky centrálneho informačného systému,” dodáva o úprave, ktorú má zabezpečiť samostatný zákon a súvisiace zmeny v zákone o štátnej službe.
Podľa navrhovanej úpravy bude centrálny informačný systém naďalej informačným systémom verejnej správy a jeho správcom bude ÚV SR. Centrálny informačný systém bude rozdelený na verejný portál a interný portál. Interný portál bude ďalej rozdelený na moduly a registre.
“Rozširuje sa pôvodný obsah systému, rozsah funkcionalít a služieb. Upravuje sa prístup a poskytovanie údajov do centrálneho informačného systému,” dodáva ÚV.
Nový zákon má platiť od júna.
Skrátiť sa má prax pri vedení vozidiel s právom prednostnej jazdy
Vozidlo s právom prednostnej jazdy skupiny C1 bude môcť viesť aj vodič s jednoročnou praxou vo vedení tohto typu vozidla. V súčasnosti sú to dva roky. Vyplýva to z novely zákona o cestnej premávke, ktorú v utorok schválili poslanci Národnej rady (NR) SR. Zmeny sa týkajú vozidiel integrovaného záchranného systému.
Potreba úpravy vychádza podľa predkladateľov z aplikačnej praxe, keď sa zmenila hmotnosť najmä pri vozidlách integrovaného záchranného systému.
“Doposiaľ boli konštruované tak, že ich celková hmotnosť nepresahovala 3500 kilogramov (kg), v súčasnosti pri nezmenenom účele taktického využitia pri záchrane životov a ochrane majetku obyvateľstva SR celková hmotnosť týchto vozidiel presahuje 3500 kg, avšak vo väčšine prípadov nepresahuje 4000 kg,” uviedli v dôvodovej správe k návrhu.
Legislatívnou zmenou sa upravuje dĺžka povinnej praxe. Po novom sa bude vyžadovať vek vodiča 21 rokov, prax aspoň dva roky vo vedení motorového vozidla v kategórii B, následne je vodičovi umožnené viesť vozidlo s právom prednostnej jazdy a následne vodič po získaní oprávnenia pre kategóriu C1 vyžaduje ďalší rok vodičskej praxe v tejto kategórii.
“A až po týchto lehotách by mohol viesť vozidlo v kategórii C1 s využitím práva prednostnej jazdy,” vysvetlili predkladatelia.
Nová legislatíva by mala byť účinná od 1. apríla.