“Rok 2014 bol pre rozvoj školstva ďalším premárneným rokom,” skonštatoval pre TASR viceprezident SKU Vladimír Crmoman, podľa ktorého sa okrem dvojnásobnej výmeny ministra školstva v tomto rezorte nič neudialo. Školskí odborári negatívne hodnotia nízku valorizáciu platov nepedagogických zamestnancov všetkých typov škôl a školských zariadení.
Taktiež im prekážajú časté výmeny ministrov v rezorte školstva a nepresadenie vo vláde Správy o systémových zmenách v školstve. “Naďalej pretrvávajú problémy zamestnancov, ako sú započítateľnosť rokov praxe, ktorá nie je v súlade s vekom odchodu do dôchodku či analytické listy pre nepedagogických zamestnancov,” povedal pre TASR predseda OZ PŠaV Pavel Ondek. Ako ďalej uviedol, neustále pretrváva aj problém nízkeho ohodnotenia pedagogických, odborných a nepedagogických zamestnancov.
V tomto roku odborári preto pozitívne hodnotia zvýšenie platov pedagogických a odborných zamestnancov regionálneho školstva a nárast platov pedagógov vysokých škôl. “Prínosné je rovnako uzákonenie uzatvárania pracovných zmlúv u začínajúcich pedagógov a odborných zamestnancov na dobu určitú, na 12 mesiacov a uzákonenie dovolenky pre odborných zamestnancov tak, ako je to u pedagógov,” povedal Ondek.
Združenie samosprávnych škôl Slovenska (ZSŠS) malo podľa jeho predsedníčky Aleny Petákovej v roku 2014 dve celoslovenské zasadania pléna, na ktorých sa riešili hlavne zmeny v štátnom vzdelávacom programe a legislatívne zmeny – v školskom zákone, v zákone o pedagogických zamestnancoch či v zákone o financovaní školstva.
“Najdôležitejšou témou pre nás bola revízia štátnych vzdelávacích programov, ktorých zmenu sme iniciovali pred dvoma rokmi,” uviedla pre TASR Petáková. Podľa jej slov sa snažili hlavne o rozpísanie obsahového a výkonového štandardu na ročníky, upravenie medzipredmetových vzťahov a to, aby počet hodín na predmet zodpovedal aj množstvu obsahu. “Dúfam, že sa nám podarilo vysvetliť všetkým, ktorí majú na to dosah, že učiteľ a školy nemôžu zostať osamotené vo svojom úsilí,” dodala predsedníčka.
jf