Poľský europoslanec Kosma Zlotowski, ktorý zastupuje vládnu stranu Právo a spravodlivosť, sa Bruselu pýta, či je na jednotnom únijnom trhu férové predávať rovnaké výrobky za rozdielne ceny, píše český portál aktualne.cz. Zlotowski ďalej požaduje, aby reťazce pri výrobkoch uvádzali aj cenu, za ktorú ich predávajú v iných krajinách EÚ.
Europoslanec tak reaguje na prieskum agentúry Take Task, ktorá v septembri zistila, že obchodný reťazec Lidl predáva vo svojich poľských predajniach drahšie výrobky, než v tých nemeckých. Zlotowski tvrdí, že môže ísť o nekalú obchodnú praktiku, pretože cenové rozdiely nie je možno logicky vysvetliť, ak sú napríklad náklady na pracovnú silu v Poľsku lacnejšie než v Nemecku.
Zlotowski upresňuje, že medzi výrobkami s rovnakým zložením a čiarovým kódom bolo až 70 percent položiek drahších v Poľsku než v nemeckých obchodov. V priemere boli všetky testované výrobky drahšie o 10 percent. Výskumníci z Take Task tvrdia, že rozdiel cien je spôsobený tým, že rovnaké výrobky sa v Poľsku predávajú ako prémiové, kým v Nemecku ide o bežné výrobky.
Najväčší rozdiel je pri potravinách, ktoré boli drahšie v 75 percentách prípadov. Niektoré výrobky sú ale naopak v Poľsku lacnejšie než v Nemecku. Lidl tvrdí, že na vine cenových rozdielov sú takzvané úspory z rozsahu – v Nemecku má reťazec päťnásobne viac predajní ako v Poľsku, čo znamená väčšiu silu pri vyjednávaní s dodávateľmi.
Pred Európskou komisiou vystúpila aj česká europoslankyňa Olga Sehnalová z ČSSD, ktorá sa dlhodobo zaoberá problematikou dvojitej kvality výrobkov v neprospech postkomunistických krajín. Odpoveď, prečo je to tak a ako sa bude tento problém riešiť, ale doteraz nedostala. Sehnalová si myslí, že rovnako sa Komisia postaví aj voči poľskému problému s rozdielnou cenou.
Cenový problém je podľa výskumníkov aj v Českej republike – v spotrebnom koši z dvoch desiatok zhodných potravín v obchodných reťazcoch Globus a Tesco boli zistené cenové rozdiely až v 60 percentách prípadov, samozrejme, v neprospech Česka. Obchodné reťazce ale argumentujú mnohonásobne vyšším objemom predaného tovaru v Nemecku, infláciou, daniami, zákonmi, politickou situáciou či vývojom kurzu. Česká republika a Poľsko totiž doteraz neprijali euro ako jednotnú menu a naďalej na platobný styk používajú svoje národné meny.