Ako tvrdí, novela školského zákona vytvára riziká v kvalite vzdelávania. TASR o tom informoval vedúci tlačového oddelenia Smeru-SD Ján Mažgút.
Habánik uvádza, že domáce vzdelávanie je téma, na ktorú existujú rozdielne názory a treba otvorene povedať, že je aj v jednotlivých krajinách rôzne upravená. “Napríklad v USA, Veľkej Británii, Indii a na Novom Zélande má prístup k domácemu vzdelávaniu len miernu reguláciu. Na druhej strane Francúzsko, Poľsko, Španielsko, Slovensko (možnosť len prvom stupni základných škôl) majú v súčasnosti pomerne prísnu reguláciu. Krajiny ako Nemecko, Švédsko, Holandsko, Chorvátsko takéto vzdelávanie nepovoľujú,” uviedol.
Rozdiely sú podľa neho dané historickými, kultúrnymi, hodnotovými a socializačnými prístupmi a preferenciami. “Pre lepšiu orientáciu v tejto problematike som požiadal reprezentatívne inštitúcie (Štátny pedagogický ústav, Štátna školská inšpekcia, Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania) o odborné a kvalifikované posúdenie predloženého návrhu zákona,” povedal.
Habánik a Melicher upozorňujú na viaceré riziká v súvislosti s novelou o výchove a vzdelávaní
Ako tvrdí, nezávisle od seba sa vo svojich stanoviskách zhodli vo viacerých rizikách, ako je garancia odborných a pedagogických zručností osoby, ktorá má individuálne vzdelávanie zabezpečovať, či aprobácia a kvalifikácia tejto osoby, keďže neexistuje reálna kvalifikácia učiteľa na druhom stupni univerzálna pre všetky predmety. Podľa Habánika vidia tiež riziko v kvalite posudzovania žiadostí zo strany riaditeľov základných škôl, či kontrole dodržiavania kritérií pre domáce vzdelávanie.
“Kontrolné zistenia inšpektorov pri dodržiavaní pravidiel domáceho vzdelávania na prvom stupni dopadli katastrofou,” konštatuje Habánik. Pokračuje tým, že “vzdelávanie žiakov zabezpečovali osoby bez príslušného vzdelania, samotní rodičia aj žiaci potvrdili, že s učiteľmi nekonzultovali obsah vzdelávania, relevantnosť dôvodov pre povolenie individuálneho vyučovania sa neskúmala v takmer tretine posudzovaných žiadostí a mnohé ďalšie zistenia. Kontrola štátnej školskej inšpekcie poukázala na konkrétne školy, kde bol systém zneužívaný,” uviedol Habánik.
V novele školského zákona podľa neho absentujú povinnosti škôl na elimináciu rizík.
“Ministerstvu školstva odporúčam upraviť nariadením vlády alebo vyhláškou povinnosti školy, riadne skúmať jednotlivé žiadosti, pri zistení nedostatkov takéto konanie zastaviť a pri negatívnych kontrolách zo strany inšpekcie možnosť odobrať škole poskytovanie takejto formy vzdelávania,” dodal.
.
Individuálne vzdelávanie, teda vzdelávanie “doma”, sa má umožniť aj žiakom druhého stupňa základných škôl. Vyplýva to z novely školského zákona, ktorú ešte 18. marca schválili poslanci parlamentu. V doterajšej právnej úprave štát umožňoval plniť povinnú školskú dochádzku formou individuálneho vzdelávania doma iba v prípade žiakov prvého stupňa základných škôl.