Za jediný rok vo Veľkom Šariši v rámci dvoch projektov úspešne vybudovali takmer päť kilometrov nových cyklotrás, vrátane unikátneho mosta. „Preinvestovalo sa necelých 1,2 mil. eur, pričom mesto prispelo sumou 90-tisíc eur. Zaujímavosťou je, že dĺžka samostatných cyklociest s asfaltovým povrchom v našom meste tak presiahla jeden meter na jedného obyvateľa. Dovolím si preto povedať, že sme sa presunuli do 21. storočia, kde je cyklodoprava základom nielen bezpečného a ekologického životného štýlu, ale aj súčasťou nášho bežného dňa,“ skonštatoval primátor mesta Veľký Šariš Viliam Kall. „Som veľmi rád, že Veľký Šariš už má kompletne dokončenú cyklotrasu až po Šarišské Michaľany, na ktorú mohol prispieť finančnou čiastkou aj Prešovský samosprávny kraj (PSK). Naša pomoc smerovala na výstavbu 2. etapy cez Výzvu pre región vo výške viac ako 27-tisíc eur,“ skonštatoval predseda PSK Milan Majerský.
Ako pripomenul vedúci oddelenia výstavby Mestského úradu vo Veľkom Šariši Tomáš Slovák, cyklotrasa, ktorá spája mestá Prešov a Veľký Šariš, sa začala budovať už v roku 2007. „Postupom času vznikali ďalšie projekty, ktorých súčasťou bolo vybudovanie nových cyklolávok cez rieku Torysa, dopravného značenia a cykloprístreškov. V súčasnosti je dokončená II. a III. etapa cyklotrás. Súčasťou II. etapy je cyklotrasa vedúca zo severnej časti mesta, od mlynskej vlečky, až po záhradkársku osadu v Šarišských Michaľanoch,“ informoval Slovák.
Súčasťou trasy je historizujúca cyklolávka cez rieku Torysa. Projektant chcel spojiť minulosť s prítomnosťou, preto sú na lávke prvky, ktoré pripomínajú hrad. „Po niekoľkých návštevách na hradnom kopci a preštudovaní obrázkov, ako vyzeral hrad v dobe najväčšej slávy, som chcel preniesť na podpery niečo charakterizujúce a spájajúce s hradom. Po niekoľkých návrhoch som zakomponoval do podpier hradby s povrchovou úpravou kamenného muriva. Na strednej podpere je navrhnutá oddychová konzolovitá vyhliadka na severnú a južnú stranu. Na podpery sú kotvené nosné laná, na ktoré pomocou zvislíc je zavesená drevená konštrukcia mostovky so zábradlím,“ uviedol projektant Jozef Kuruc. „Lávka pripomínajúca hradné múry je nepochybne veľkou atrakciou, ktorá už teraz láka stovky cyklistov a turistov zo širokého okolia,“ zdôraznil Majerský.
Päťkilometrový úsek z Veľkého Šariša do Šarišských Michalian je súčasťou projektu EuroVelo 11. Ide o sieť cyklistických komunikácií, ktorá má spojiť najsevernejší bod Škandinávie Cape Nord v Nórsku s Aténami v Grécku. „Mesto Veľký Šariš sa týmto stalo súčasťou tohto projektu, čo ho logicky predurčuje stať sa turistickou atrakciou. Mesto smeruje všetky kroky k tomu, aby Veľký Šariš nebol len prechodnou zastávkou, ale aby bol pre niektorých turistov aj cieľom,“ upozornil Slovák.
Na to, aby sa cyklisti mohli vybrať z Prešova až do Lipian potrebujú dokončiť chýbajúca časť cyklotrasy v Šarišských Michaľanoch. „Dobrou správou je, že sa nám podarilo nájsť finančné prostriedky a presvedčiť riadiaci orgán, aby prehodnotil svoje rozhodnutie a schválil potrebné financie na vybudovanie chýbajúcej časti cyklotrasy v Šarišských Michaľanoch. Aktuálne je zmluva v štádiu prípravy a na jeseň tohto roka by sa mohlo začať už aj so samotnou výstavbou. Keď všetko pôjde podľa plánov, budúci rok prejdú cyklisti plynule z Prešova až do Lipian po značenej cyklotrase, čím sa vyhnú frekventovanej a nebezpečnej hlavnej ceste,“ dodal župan Majerský.