Koniec rasovej diskriminácie detí v slovenských školách? Alebo iba ďalší naivný pokus o riešenie neriešiteľného?

Koniec rasovej diskriminácie detí v slovenských školách? Alebo iba ďalší naivný pokus o riešenie neriešiteľného?

Bratislava 11. októbra 2018 (HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian,Pavol Zachar)

 

Ombudsmanka, hlavná školská inšpektorka, splnomocnenec pre rómske komunity a riaditeľka ústavu detskej psychológie a patopsychológie podpísali vyhlásenie k desegregácii vzdelávacieho systému. Inými slovami, navrhujú opatrenia, prijatie ktorých má odstrániť posudzovanie detí podľa vonkajších znakov a deti by mali byť hodnotené a vzdelávané iba na základe ich skutočných schopností

Na snímke sprava hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová, verejná ochrankyňa práv Mária Patakyová, splnomocnenec vlády pre rómske komunity Ábel Ravasz a riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová počas podpísania spoločného vyhlásenia k desegregácii vzdelávacieho systému SR

V sídle verejnej ochrankyne práv Márie Patakyovej bolo v pondelok podpísané Vyhlásenie k desegregácii vzdelávacieho systému SR. Okrem slovenskej ombudsmanky ho podpísali splnomocnenec vlády SR pre rómske komunity Ábel Ravasz, hlavná školská inšpektorka Viera Kalmárová a riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová.

Reklama

Signatári tvrdia, že sa v súčasnosti v odstraňovaní segregácie nevykonávajú dostatočne účinné, komplexné a systémové kroky a navrhujú riešenia na zlepšenie tohto stavu. Podľa vládneho splnomocnenca pre rómske komunity najdôležitejšie opatrenie bude zabezpečenie prístupu k predškolskému vzdelávaniu. „Riaditelia škôl nám unisono hovoria, že je veľký rozdiel, či deti pred nástupom do školy navštevovali škôlku alebo nie,“ uviedol Ravasz. Okrem výzvy na zavedenie povinnej školskej dochádzky pre všetky deti minimálne rok pred nástupom do základnej školy poukazuje spolu s ostatnými signatármi aj na zabezpečenie materiálno-technických podmienok na zavedenie tohto kroku.

Výrazne by sa podľa Ravasza mal zmeniť aj systém diagnostiky. „Je veľmi dôležité, aby sme skúmali možnosti a schopnosti detí, nie to, či ovládajú slovenčinu, alebo sa doma naučili abstrahovať. To všetko sa dá doučiť. Hľadajme spôsoby, ako tie detičky môžu byť úspešné v škole,“ vyzval Ravasz. To si však bude vyžadovať okrem materiálno-technického zabezpečenia aj dostatok učiteľov a asistentov, vrátane pozícií odborných pedagogických pracovníkov – teda ďalšie financie z rozpočtu.

Reklama

Ďalšou oblasťou, ktorá by sa mala zmeniť, je prechod detí na strednú školu. Podľa návrhu by sa mali sprístupniť dvojročné učebné odbory stredných odborných škôl aj absolventom špeciálnych tried a škôl a rozšíriť pre nich možnosť prechodu z dvojročných na trojročné študijné odbory.

Jednou zo signatárok výzvy je Janette Motlová, od júna nová riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie. Položili sme jej niekoľko otázok, aby vysvetlila jej pohľad na problematiku segregácie.

Na snímke nová šéfka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP) Janette Motlová

Čo sa vlastne rozumie v tomto kontexte pod segregáciou? Myslí sa tým rasová segregácia?

Je to širší pojem, myslí sa tým aj rasová segregácia, ale napríklad aj vylúčenie z dôvodu chudoby.

 

Reklama

Nehovorme teraz o rasizme, iste je nesprávne deliť ľudí na základe rasy, treba ich posudzovať výlučne podľa ich skutočnej kvality. Práve tá kvalita však objektívne je rôzna, ľudia sú podľa intelektových schopností výrazne rozvrstvení, a nielen dospelí, ale už aj deti. Pre dieťa je problém, a rodičia sú v takom prípade oprávnene nešťastní, ak je v triede, kde sú ostatné deti intelektuálne niekde úplne inde – či už oveľa vyššie alebo oveľa nižšie. Zohľadňuje toto koncepcia desegregácie, ktorú presadzujete?

Tu treba rozlišovať dve veci: jedno je segregácia a druhé je diferenciácia.

 

A práve na to sa chcem spýtať. Ako sa dá v praxi riešiť nediskriminačná diferenciácia v tých niektorých obciach, kde sa rodičia sťažujú na situáciu v triedach?

Riešiť sa to dá práve prípravou učiteľov, aby chápali rozdiel medzi segregáciou a diferenciáciou. V momente, keď učitelia dokážu narábať s týmito dvoma pojmami, tak chápu, že hoci navonok to vyzerá ako veľmi nepatrný rozdiel, má obrovský dopad na kvalitu života každého dieťaťa, ktoré prechádza vzdelávacím systémom. Ak hovoríme o desegregácii, tak hovoríme o tom, aby sa nestávalo, že deti sú zaradené do triedy na základe vonkajších znakov, a nie na základe intelektuálnych schopností. Ak zaradíme dieťa do triedy metódou „pozriem a vidím“, tak to je ťažká segregácia. Ale akonáhle robím testy zrelosti a zistím, že dané dieťa je na takej a takej úrovni a podľa toho vytváram skupiny, využívam učebné štýly, ktoré sú adekvátne práve tej skupine, ktorá v triede je, to je diferenciácia. Ak mám v triede deti, ktoré sú šikovnejšie napríklad v jazykoch, tak pracujem s nimi iným štýlom ako s deťmi, ktoré sú napríklad šikovnejšie v analytickom myslení.

Reklama

Ale myslím si, že na toto práve nie je nastavený náš vzdelávací systém v rámci prípravy pedagógov. Takže keď hovoríme o desegregácii, hovoríme aj o tom, že je potrebné pripravovať cielene budúcich pedagógov na to, aby dokázali pracovať s triedou, ktorá je kultúrne odlišná, ktorá je možno aj intelektuálne na rôznych úrovniach, ale súčasne aby dokázali vytiahnuť z každého dieťaťa, ktoré tam prichádza, tú jedinečnosť a výnimočnosť, ktorou môže obohacovať triedu. Ak sa nám to podarí, tak naozaj môžeme robiť tú inklúziu, o ktorej tu všetci rozprávame, ale nikto v praxi ju vlastne nerobí.

 

Ako by mala vyzerať tá diferenciácia v praxi? Majú byť medzi sebou kvalitatívne odlišované aj triedy alebo sa diferenciácia má diať vždy len v rámci jednej triedy?

Áno, v rámci jednej triedy. Nemyslím si, že by existovalo dieťa, ktoré by bolo výnimočné vo všetkých oblastiach. Ak sú napríklad deti, ktoré majú väčší talent na niektorú oblasť, umiestnené do triedy s matematickým, jazykovým, športovým zameraním, tak to je diferenciácia, a je to v poriadku. Ale ak by sme ich delili tak, že A trieda sú premianti, B trieda slabší a C trieda najslabší, tak to už je segregácia, pretože tým už by sme predpokladali, že tí poslední sú menejcenní, a tak to nie je. Neexistuje dieťa, ktoré by bolo vo všetkom nadané. Môže byť výkonovo fantastické v oblasti vedomostí, ale môže byť menej sociálne zručné. A naopak, sú deti, ktoré sú výnimočne emočne a sociálne zručné, ale výkonnostne nedosahujú priemer.

 

Existujú v rámci metodických pokynov pre školy nejaké pravidlá ako miešať deti tak, aby bola skladba triedy nejako optimalizovaná?

Napríklad v severských krajinách hľadajú jedinečnosť v každom dieťati a myslím si, že obrátená integrácia, ktorá sa niekde experimentálne spúšťa, že je v triede napríklad jedna tretina detí znevýhodnených, spolu s dvomi tretinami detí z bežnej majority, to si myslím, že je veľmi dobrý pomer, ktorý dokáže obohacovať obe skupiny. Lebo tu nejde o to, že tie znevýhodnené deti by azda nemali čo priniesť do tej skupiny – oni majú. Učiteľ však potrebuje pracovať s klímou v tej triede, a nielen s vedomosťami a výkonom. Vtedy je možné aj charakterovo budovať žiakov a vychádzajú nám potom zo školy študentí, ktorí sú citliví, vnímaví, empatickí, ktorí dokážu kriticky myslieť, a ktorí dokážu za každým človekom vidieť jeho potenciál. Mysiím si, že to je dôležité pre spoločnosť, najmä v situácii, akú máme teraz.

 

Myslíte si, že v súčasnosti existuje na Slovensku v školstve segregácia?

Určite sú oblasti, kde je výrazná segregácia, určite sú oblasti, ktoré navonok vyzerajú ako segregované, ale v skutočnosti robia diferenciáciu, a určite sú oblasti, kde robia veľmi kvalitnú diferenciáciu. Ale na to, aby sme mohli rozlišovať medzi oboma pojmami, potrebujeme mať kvalitne pripravený personál.

Reklama

 

Keby sme to teda mali zhrnúť, môžeme povedať, že hlavné posolstvo pre pracovníkov v školstve je rozlišovať medzi segregáciou a diferenciáciou?

Určite. Ak nedokážeme rozlišovať medzi týmito dvoma pojmami, tak niečo v našej pedagogickej brandži nie je dobré. V porovnaní s minulosťou sme na Slovensku skĺzli k segregačnému systému. Chyba je v našom vzdelávacom systéme a v učiteľoch. Nemáme kvalitných pedagógov, nie je dostatok takých, ktorí by chceli hľadať svoj vlastný štýl, svoju vlastnú cestu.

Taktiež testovanie je u nás nešťastné. Malo by nám iba ukázať, aké sú potreby daného dieťaťa. Nemalo by nám poukazovať na to, či to dieťa je múdre či šikovné. Otázkou je vôbec nastavenie toho, čo by deti vlastne mali vedieť. My nemáme nastavené vzdelávacie programy na bežnú spoločnosť, sú nastavené vysoko. A nútime učiteľov učiť, ale nie viesť deti. Pretože na učenie treba relatívne menej času, než na vedenie.

Za socializmu sa robila inklúzia bez toho, aby sa o tom rozprávalo. Vtedy sa hľadala cesta ako dieťa posunúť ďalej, dnes o inklúzii veľa rozprávame, ale málo z toho sa naozaj dostane do praxe. Predtým učitelia viac pracovali s rodičmi, viac museli komunikovať, viac chodili do rodín. Myslím si, že keď rodič nenavštívi rodinu žiaka, hoci iba raz za celých osem rokov, tak nemôže relevantne posúdiť, na čo dieťa kapacitne má alebo nemá.

Reklama

 

Toľko riaditeľka Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Janette Motlová. Mimochodom, je to sympatická a inteligentná žena so zaujímavým životným príbehom (viac si o tom môžete prečítať napríklad TU, ktorý sám osebe je dôkazom, že diskriminácia na rasovom základe je nespravodlivá. Sama sa označuje za Cigánku (slovo Róm nemá rada) a hovorí, že keby sa v detstve v školskom systéme stala obeťou segregácie, nebola by dnes tam, kde je.

Podľa jej vyjadrenia, problémy škôl, a to aj tých v regiónoch s vysokým podielom detí z rómskych osád, z ktorých časť nemá ani základné civilizačné návyky, je možné riešiť kvalitnejšou prípravou a dostatkom učiteľských kádrov. Ak však na to nedostane rozpočet školstva výraznú dodatočnú finančnú injekciu (z peňazí slovenských daňových poplatníkov), potom by to znamenalo, že napríklad namiesto opráv budov škôl, z ktorých niektoré sú v havarijnom stave, by sme dali peniaze radšej do experimentu s inklúziou detí z osád. Ale bude to fungovať? Zmení takýto prístup kultúru ľudí z osád, ktorí sa nezmenili počas stáročí strávených v Európe, ani počas socialistického štyridsaťročného systematického pokusu o inklúziu, o ktorom aj Motlová tvrdí, že bol dokonalejší ako ten, o ktorý sa pokúšalo ministerstvo doposiaľ?

A je vo všeobecnosti vôbec možné, aby dobre fungoval model výrazne dvoj- alebo viacrýchlostnej triedy? Veď vo vyšších ročníkoch už by tí rýchlejší mali preberať úplne iné učivo, než tí pomalší. Nie je takýto model diferencovaného inkluzívneho školstva len pekným snom, niečím ako utopická ZOO, kde idealistický krotiteľ v jednej triede súčasne chce cvičiť tigre, delfíny, srnky aj papagáje iba za použitia dobrého slova, keďže iné metódy sú zakázané?

Iba prax ukáže, aké budú výsledky naozaj, a či sa podarí týmto spôsobom vyriešiť situáciu v problémových školách a regiónoch. Bolo by, samozrejme, výborné, keby to fungovalo…

Reklama

Ivan Lehotský

 

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

13:34

Český prezident Petr Pavel v stredu pri príležitosti Dňa víťazstva pripomenul prebiehajúci konflikt na Ukrajine. Hovoril pritom o historickom paradoxe, keď sa rola niektorých krajín od konca druhej svetovej vojny zmenila.  Informovali spravodajské portály Novinky.cz a iDnes.cz.

Vojnu na Ukrajine označil za ťažkú skúšku nielen pre Európu. Bez podpory a spojenectiev však podľa Pavla vo vojne nemôže uspieť žiadna krajina.

13:22

Kremeľ uviedol, že Rusko nemôže vyšetrovať zabitie novinára AFP Armana Soldina počas raketovej paľby na východe Ukrajiny pred takmer rokom.

13:21

Sídlom Ministerstva cestovného ruchu a športu (MCRŠ) majú byť priestory Skladu číslo 7 pri bratislavskom obchodno-administratívnom centre pri Dunaji. Vláda na svojom stredajšom rokovaní vyjadrila súhlas s návrhom komerčných priestorov pre účely MCRŠ a zaviazala ho podpísať do 14. mája nájomnú zmluvu.

13:20

Žiadatelia o pracovné víza musia k žiadosti pri zamestnaniach, kde sa nevyžaduje doklad o vzdelaní, priložiť pracovnú zmluvu alebo, pokiaľ ide o kvalifikované povolania, aj doklad o vzdelaní. Vláda na stredajšom zasadnutí novelou nariadenia spresnila rozsah dokladov, ktorú sú pri jednotlivých povolaniach potrebné.

13:17

Španielska prokuratúra požiadala vyšetrovacieho sudcu, aby odložil vyšetrovanie podozrení z daňových podvodov v prípade kolumbijskej speváčky Shakira. Minulý rok sa speváčka vyhla súdnemu procesu v samostatnom prípade po zaplatení vysokej pokuty.

12:39

Hnutie Slovensko po mesiaci opäť porovnávalo ceny potravín na Slovensku a v Poľsku. Začiatkom apríla boli podľa opozičnej strany ceny na Slovensku vyššie o polovicu, no aktuálne sa rozdiel zvýšil takmer na 65 %. Poslanci hnutia nakupovali 6. mája v rovnakom obchodnom reťazci potraviny od rovnakých výrobcov a na Slovensku zaplatili 75,15 eura, zatiaľ čo v Poľsku 45,63 eura. Informovali o tom na brífingu poslanci hnutia Július Jakab a Michal Šipoš.

12:38

Zdravotné poisťovne očakávajú na konci roka straty dokopy vo výške viac ako 276 miliónov eur. Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) očakáva stratu viac ako 200 miliónov eur, Dôvera takmer 70 miliónov eur a Union ZP 6,5 milióna eur.

12:37

Príjmy štátneho rozpočtu vlani dosiahli výšku 23,69 miliardy eur a výdavky 31,36 miliardy eur. Slovensko tak v roku 2023 hospodárilo so schodkom štátneho rozpočtu vo výške 7,67 miliardy eur, čo je 4,9 % hrubého domáceho produktu (HDP). Vyplýva to z návrhu štátneho záverečného účtu, ktorý v stredu schválila vláda.

12:36

Organizátori piesňovej súťaže Eurovízie sa ospravedlnili za porušenie zákazu používať politické symboly. Švédsky spevák Eric Saade mal v utorok v prvom semifinálovom kole súťaže okolo ruky obtočenú čiernobielu palestínsku šatku – kúfiju. Bol to najkontroverznejší čin večera, z ktorého do finále po hlasovaní postúpili Ukrajina a Chorvátsko.

12:35

Rusko varovalo Francúzsko pred nasadením svojich jednotiek na Ukrajine. Ruské sily by ich v takom prípade vnímali ako legitímne ciele, uviedla hovorkyňa ruskej diplomacie Marija Zacharovová.

12:31

Veľvyslanci členských krajín pri EÚ budú v Bruseli rokovať o príprave 14. balíka sankcií voči Rusku. Podľa týždenníka Politico by sankcie mali obmedziť zisky Moskvy z predaja skvapalneného zemného plynu (LNG) a hélia, pričom nové opatrenia sa chystajú aj proti Bielorusku.

11:18

V apríli tohto roka zbankrotovalo na Slovensku 854 fyzických osôb. V medziročnom porovnaní to predstavuje nárast o 7,29 % a v medzimesačnom porovnaní to bolo o 49,04 % viac. Zbankrotoval aj 12-ročný tínedžer. Vyplýva to z analýzy spoločnosti CRIF – Slovak Credit Bureau.

11:17

Počet ponúkaných jazdených áut na slovenskom trhu sa v apríli medziročne zväčšil o 14 %, keď dosiahol 63.852 vozidiel. V porovnaní s marcom však už počet áut mierne klesol, podobne ako ponukové ceny. Tie sa znížili o dvesto eur na mediánových 9300 eur, vek inzerovaných klesol o jeden rok na aktuálnych 10,1 roka.

11:16

Väčšina Slovákov dokáže pokryť základné životné náklady, avšak musí značne škrtiť svoje výdavky. Vyše polovica (57 %) oslovených Slovákov sa začala obmedzovať a znižuje dobrovoľné výdavky. Dôslednejšie tiež sledujú, na čo míňajú svoje peniaze. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke rôzne druhy listnatých stromov v arboréte Borová hora pri Zvolene

Autor: FOTO TASR-Ján Krošlák

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Marian Kotleba

Miroslav Urban

Milan Šupa

Gustáv Murín

Dušan Hirjak

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali