Analytička však pripomína, že najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný štvrťrok roka a v rámci neho to býva december. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie. “Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 %,” vyčíslila Glasová. Ostatné štvrťroky si podľa jej slov z celkových tržieb ukrojili podiel o veľkosti 23 % až 25 %.
Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu. “Výnimkou boli iba čerpacie stanice, keďže motoristická sezóna pripadá hlavne na jar a leto,” vysvetlila analytička. Najväčšiu radosť prináša podľa nej záver roka predovšetkým predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre kultúru a rekreáciu. Tiež predajcom zariadení ako počítače, telefóny či predajcom zariadenia do domácností a obchodníkom v stánkoch a na trhoch.
“V týchto prípadoch je najciteľnejší nárast tržieb v závere roka, pričom tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli predstavujú až takmer tretinu z ich celoročných tržieb,” opísala. Súvisí to podľa nej hlavne s “nákupným ošiaľom” pred vianočnými sviatkami, nakupovaním darčekov pod stromček, ale taktiež napríklad aj so snahou vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami.
Čo sa týka tohtoročného záveru roka, priaznivý vývoj v ekonomike počas roka, tiež rast zamestnanosti a reálnych tržieb naznačuje podľa Glasovej, že maloobchodníci by sa mohli na konci roka tešiť a dosiahnuť vyššie tržby ako pred rokom.