Berlín 1. júna 2023 (HSP/AutoBild/Foto:Twitter)
Podľa nemeckého magazínu Auto Bild je dobíjanie elektromobilov oveľa drahšie než tankovanie auta so spaľovacím motorom. Sľubované nízke prevádzkové náklady tak strácajú svoj význam
Varovania pred zdanlivou ekonomickou výhodou elektrických automobilov sa už objavili dávnejšie. Vždy boli väčšinou drahšie než spaľovacie a vždy mali len určité využite. Dnes už nejde o riziko, ale istotu oveľa väčšej straty hodnoty elektromobilov po pár rokoch. Výhoda v podobe lacnejšej elektriny sa tiež stratila.
Táto výhoda bola pochybná hneď od začiatku. lebo nižšie ceny boli dané menším až žiadnym daňovým zaťažením, Tento stav však vydržal iba určitý čas. V tom momente ak by elektrické autá začalo používať viacej ľudí, štátu by peniaze z DPH či spotrebnej dane chýbali a vybral by si ich inde.
V Nemecku sa do toho stavu ešte nedostali. Stále dokonca zvyšujú dane z benzínu a nafty aby mali peniaze na dotovanie elektromobilov. Následkom toho sa v prípade cien elektriny dostali do situácie keď sa karta úplne obrátila.
Auto Bild porovnal aktuálnu cenu benzínu, aktuálnu cenu elektriny a aj vlastné zistenia o spotrebe jednotlivých vozidiel v skutočnom svete
Na základe toho spočítali rozdiel medzi cenou prevádzky Volkswagenu Golf 1,5 TSI so 150 koňmi a porovnateľného VW ID.3 S s 204 koňmi. Na výpočet teda používajú spotrebu 6,5 litra benzínu na 100 km pri Golfe a 21,3 kWh elektrickej energie pri ID.3. Pri Golfe ide o ľahké počítanie. Aj keď sa ceny palív líšia, fluktuácia nie je dramatická a priemerná aktuálna suma platená za 1 liter paliva hovorí, že jazdenie s 1,5 TSI vyjde na 11,62 Eur na 100 km. U ID.3 je možné platiť aj menej, ale len pokiaľ sa dobíja doma slimačím tempom, čo nie je ani trochu porovnateľná situácia s tankovaním na cestách.
Aj najrýchlejšie dobíjanie je totiž v porovnaní s tankovaním neskutočne pomalé, navyše vzhľadom na obmedzenú kapacitu batérií zodpovedajúcu zlomku možností palivovej nádrže je oveľa častejšie. Pri nabíjaní na cestách sa cena odvíja od použitej siete dobíjačiek, všade ale bude mnohonásobne dlhšie ako pri čerpacej stanici. Platiť pritom treba oveľa viac. Aj najlacnejšie, pomalé nabitie ID.3 na 100 km jazdy u EnBW vyjde na 12,99 Eur. Pri rýchlejšom Ionite to už bude 16,83 Eur, pri Shelle 13,98 Eur, pri Allega 18,10 Eur, pri Tesle najmenej 14,05 Eur.
Pokiaľ by tieto vozidlá mali raz ovládnuť cesty, bude elektrina navyše zaťažená aj spomínanými daňami. Takže už teraz vitajte v krásnej elektrickej budúcnosti.