Londýn 25. marca 2023 (HSP/europeanconservative/Foto:TASR-Radovan Stoklasa)
Elektromobily, ktoré sa ľahko poškodia a ktoré sa nedajú zachrániť, a vyššia nehodovosť ako pri benzínových autách nemusia byť takým prínosom pre ekologický prechod, ako sa pôvodne predpokladalo, píše Tadhg Pidgeon pre The European Conservative
Podľa nedávnej správy agentúry Reuters sa elektromobily úplne vyraďujú pre drobné poškodenia batérií. Zberné suroviny a poisťovacie spoločnosti tvrdia, že vozidlá, z ktorých mnohé sú úplne nové, sa vyraďujú v čoraz väčšom počte. To vyvoláva vážne otázky o uskutočniteľnosti plánov EÚ na ekologický prechod, ktorých cieľom je nahradiť bežné vozidlá na fosílne palivá elektrickými.
Dokonca aj menšie nehody môžu spôsobiť poškodenie elektrických batérií a vystaviť akumulátor vozidla riziku požiaru. V dôsledku toho sa pri poškodení elektronických vozidiel nemôže riskovať ich ďalšia prevádzka.
V najväčšej britskej asanačnej spoločnosti Synetiq, kde sa vozidlá rozoberajú na účely ďalšieho predaja súčiastok, sa batériové bloky musia kvôli riziku požiaru skladovať oddelene v špeciálnom sklade. Majiteľ uviedol, že počet vozidiel sa za posledných 12 mesiacov prudko zvýšil zo 4 denne na 20.
Hoci požiare batérií nie sú časté, ak už raz vzniknú, je neuveriteľne ťažké ich uhasiť. Jeden z hasičov informoval denník The Brussels Times, že jediný spôsob, ako sa dajú uhasiť, je umiestniť celé auto na niekoľko dní do nádoby naplnenej vodou.
Mnohé batérie sa nedajú opätovne použiť. Je to vážny problém pre ambície EÚ v oblasti obehového hospodárstva – kľúčový pilier plánov bloku na ekologický prechod. Poškodená “batéria ide rovno do mlynčeka”, uviedla pre agentúru Reuters jedna americká zberná spoločnosť. Dokonca aj recyklácia batérií zahŕňa buď extrémne teplo, alebo kyselinu, čo sú procesy vyžadujúce veľké množstvo energie a vytvárajúce emisie alebo chemický odpad.
Vytváranie batérií spôsobuje aj emisie CO2 a priemerný odhad je, že e-automobil musí najazdiť 21 700 km, kým pre životné prostredie urobí viac dobrého ako zlého – hoci v niektorých prípadoch sa táto hodnota môže vyšplhať až na 126 655 km.
Keďže e-autá majú o 50 % vyššiu nehodovosť ako bežné autá – v prípade výkonnejších elektrických modelov o 200 % vyššiu -, mnoho vozidiel a ich batérií sa vyhodí skôr, ako vôbec dosiahnu hranicu rentability, čo znamená, že spôsobujú len ekologické škody.
Zatiaľ čo pokus Nemecka prejsť na e-autá narazil na problémy, keď sa znížili dotácie, na ktoré sa spoliehali, cieľ EÚ zakázať vozidlá na fosílne palivá do roku 2035 sa teraz stretol s veľkým politickým odporom. V tomto svetle sa rozbitnosť a nehospodárnosť e-automobilov len pridá k rastúcej hromade pochybností o ekologickom prechode.