Najvyššiu sumu, takmer 525-tisíc eur, sa podarilo doteraz vďaka pomoci s projektom získať obci Horná Lehota v Breznianskom okrese na vybudovanie cyklocesty lesným terénom z Krpáčova na Tále. Tá spojí dve dôležité turistické oblasti na Horehroní, zabezpečí bezpečný pohyb cyklistov a zvýši záujem o cyklistiku v tomto regióne. Vďaka úspešným projektom bude môcť tiež obec Telgárt zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov energie na svojom území, v obci Bystrá sa cestná premávka stane bezpečnejšou a pribudne tu aj cyklochodník, a v Šiatorskej Bukovinke vybudujú rozhľadňu.
Menšie samosprávy často nemajú skúsenosti a personálne kapacity potrebné na prípravu projektov. Pomocnú roku im podala v máji 2019 Rozvojová agentúra BBSK, ktorá zabezpečuje konzultačnú činnosť a následne kompletnú prípravu projektov v ich mene. „Sme radi, že o projektovú pomoc je zo strany starostov a starostiek záujem a že prvé napísané projekty sú úspešne schválené. Ako kraj aj takýmto spôsobom pomáhame prinášať investície do regiónu, priamo do obcí,“ povedala programová riaditeľka Rozvojovej agentúry BBSK Zuzana Lafférsová.
Najrozšírenejším typom projektov sú žiadosti o nenávratný príspevok z Programu rozvoja vidieka, v rámci ktorého obciam agentúra pripravuje rôzne projekty na obnovu verejného majetku, ako sú kultúrne domy, detské ihriská, domy smútku, miestne komunikácie, kultúrne pamiatky, turistické objekty a iné.
Rozvojová agentúra BBSK v prvej fáze poskytuje obciam poradenstvo, kde spoločne identifikujú možnú schému alebo výzvu, z ktorej by mohol byť zámer alebo popísaný problém spolufinancovaný. „Následne, po uzavretí dohody o spolupráci, zabezpečíme prípravu žiadosti o nenávratný finančný príspevok, grant alebo dotáciu. Obce sú presne inštruované, aké doklady a podklady nám majú dodať, pričom celá obsahová stránka pripravovanej žiadosti a koordinácia je zabezpečovaná zo strany kraja,“ objasnil celý proces projektový manažér Rozvojovej agentúry BBSK Michal Straka.
Po spracovaní a skompletizovaní zabezpečí Rozvojová agentúra BBSK aj administratívny proces predloženia prostredníctvom príslušných informačných systémov. „V prípade akýchkoľvek dodatočných otázok a dožiadaní od poskytovateľa tiež zabezpečujeme komunikáciu s poskytovateľom tak, aby čo najviac žiadateľov bolo pri získaní finančných prostriedkov úspešných,“ uzavrel Straka.