Podľa Trumpových protivníkov je hlavným dôvodom jeho zvolenia Facebook. Ako dôvod uvádzajú “news feedový algoritmus”. Ten sa totiž snaží užívateľom tejto populárnej sociálnej siete ukazovať veci, ktoré majú radi. Nerozlišuje však medzi tým, čo je pravda a čo nie. Je to nazývané “filtračná bublina”, čo je fráza z knihy od Eliho Parisera, “The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You.” Informoval portál noizz.sk
Autor v knihe popisuje ako táto filtračná bublina pôsobí na demokraciu :
” Demokracia bude ultimátne pracovať jedine vtedy, ak my občania budeme schopní zájsť za hranicu nášho prirodzeného záujmu. No aby sme to dokázali, potrebujeme sprostredkovaný pohľad na svet, ktorý obývame. Potrebujeme byť v kontakte s inými ľuďmi, potrebami a túžbami. Filtračná bublina nás posúva však do opačného smeru – vytvára dojem, že naše záujmy sú všetko, čo existuje. A kým toto môže byť úžasné pre ľudí, ktorí nakupujú online, pre uskutočnenie spoločných rozhodnutí to už také úžasné nie je.”
Ako príklad možno uviesť ak facebookovy užívateľ zazdieľa príbeh nejakého politika, s ktorého pohľadom na svet sa stotožňuje a uvidí to vo svojich “news feedoch”. Facebook potom vyfiltruje príspevky, ktoré majú schopnosť odhaľovať pravdu. A oveľa viac ako len to, píše portál Business Insider. Facebook vynechá vo feedoch aj príbehy zo sveta, ktoré by ľudí mohli informovať a ovplyvňovať v úplne novom svetle.
Podľa nedávnej štúdie až 63 percent dospelých Američanov používa Facebook ako zdroj spravodajstva. Slniečkári sú práve preto zrejme veľmi sklamaní, že týchto ľudí nedokáže ovplyvniť propaganda mainstreamových médií.
Vedenie sociálnej siete Facebook, ale obvinenia o tom , že je spravodajská organizácia a mediálna spoločnosť odmieta:
“Sme technologická spoločnosť. Nie sme mediálna spoločnosť. Keď sa zamyslíte nad mediálnou spoločnosťou, viete, že ľudia produkujú obsah, editujú ho a to my nerobíme. Existujeme, aby sme vám poskytli pomôcky určené na výber toho, čo chcete vy, aby ste sa mohli spojiť s ľuďmi, obchodmi a inštitúciami vo svete podľa vášho výberu,” povedal Mark Zuckerberg.
Zúfalí slniečkári, ktorí sa nezmierili z víťazstvom Donalda Trumpa vo voľbách si ale hudú svoje:
“Toto je líder miliónov američanov, pretože Facebook uprednostnil vtiahnutie ľudí do témy pred pravdou,” rozhorčuje sa mladý slniečkár na Twitteri
Ďalší si zas myslí, že facebook ukazuje ľuďom správy podľa ich predsudkov
Je až komické pozorovať ako slniečkárom vadia nejaké algoritmy a filtračné bubliny na facebooku, ktoré vraj ovplyvnili ľudí, ale jednostranná propaganda mainstreamových médií v prospech Clintonovej im vôbec neprekážala. Tam nevolajú po hľadaní pravdy ako v prípade sociálnej siete Facebook.
Samuel Gdovin