OĽaNO zároveň žiada ministra financií Ladislava Kamenického zvážiť dofinancovanie traťových úsekov, kde je potrebné odstrániť nedostatky.
“Takmer tretina všetkých železničných tratí je v zlom a nevyhovujúcom stave. Kvôli zlému stavu infraštruktúry každý deň meškajú vlaky sumárne 750 minút,” povedal v pondelok na brífingu poslanec NR SR a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz. “V týchto 750 minútach za deň nie sú zarátané rôzne mimoriadne udalosti. Je to len z dôvodu problémov na tratiach. A táto situácia sa pod vedením ministra dopravy Árpáda Érseka len zhoršila,” uviedol poslanec.
Znepokojujúci je podľa neho stav nielen regionálnych tratí, ale aj na hlavnej trase Bratislava – Žilina – Košice, kde vlaky denne naberajú meškania spolu viac ako dve hodiny pre problémy v infraštruktúre. Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako operátor železničnej infraštruktúry podľa hnutia už takmer úplne rezignovali na údržbu tratí.
Napríklad, na trati Zvolen – Levice je sedem obmedzení rýchlosti, zväčša na 30 kilometrov za hodinu. Na trati Fiľakovo – Lučenec je obmedzená rýchlosť na úseku takmer 7,5 kilometra. “Rýchlik tam ide namiesto stovky 50-kou. Vždy naberá pár minút meškania. Toto obmedzenie trvá už vyše dva roky a namiesto opravy prednostovia priznávajú, že rýchlosť sa bude musieť ešte znížiť, lebo stav sa zhoršuje,” poznamenal Marosz.
Ministerstvo dopravy a výstavby reagovalo, že do železničnej dopravy sa dlhé roky neinvestovalo, nakoľko nebola prioritou predošlých vlád. Tento dlhodobo zanedbaný stav na železniciach podľa rezortu nie je možné napraviť za tri roky, ale len postupnými krokmi. “Ministerstvo dopravy preto určite nečaká na akýsi kolaps, o ktorom prehnane hovorí opozícia, a postupne pracuje na náprave, pričom železničnú dopravu a modernizáciu tratí považujeme za kľúčovú a zároveň nevyhnutnú,” uviedla pre agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká. “A práve vďaka súčasnému ministrovi získali ŽSR v minulom aj v tomto roku od štátu o 20 miliónov eur viac ako v časoch, kedy na ministerstve dopravy pracoval pán Kubáček. Tieto peniaze sú prioritne použité na údržbu a opravu koľají,” poznamenala hovorkyňa. Jiří Kubáček bol generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy na ministerstve dopravy v rokoch 2010 až 2016.
OĽaNO očakáva, že už teraz katastrofálna situácia na tratiach sa ešte zhorší. ŽSR totiž výrazne škrtajú výdavky na údržbu a zavádzajú radikálne opatrenia, čo podľa hnutia znamená zastavenie nevyhnutných opráv tratí. Expert OĽaNO na železničnú dopravu Jiří Kubáček povedal, že dva interné dokumenty železníc, ktoré získali, hovoria o výraznom škrtaní výdavkov na údržbu a o radikálnych opatreniach ako zákaz výdaja a používania materiálu zo skladov, objednávania chýbajúceho materiálu či nákupu elektrického náradia. “Čerešničkou na torte sú nariadenia, aby zamestnanci železníc obmedzili požiadavky na pranie a čistenie bielizne a volania z pevných liniek,” uviedol Kubáček.
Z týchto dokumentov podľa Marosza vyplýva, že údržba a oprava tratí sa zastavuje. “ŽSR robia presný opak toho, čo by mali. Toto je hanba posledných vlád Smeru, ktoré okrem školstva a zdravotníctva položili na kolená aj železničnú dopravu,” podotkol poslanec. “ŽSR musia okamžite prestať rozhadzovať peniaze na nezmyselné štúdie a nákupy a predložiť finančný plán údržby a komplexných rekonštrukcií dôležitých tratí,” dodal Marosz.
Od vstupu SR do Európskej únie doteraz bolo zmodernizovaných vyše 160 kilometrov železničných tratí na hlavných koridoroch a modernizácia železničnej infraštruktúry pokračuje. V aktuálnom Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 je na rozvoj železničnej dopravy, vrátane nákupu nových vlakov, určených 1,2 miliardy eur. “Ďalšie európske peniaze na modernizáciu železníc, približne 380 miliónov eur, môže Slovensko čerpať z nového finančného nástroja EÚ CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Dokopy to predstavuje 1,6 miliardy eur,” priblížila Ducká. Na základe týchto projektov bude do roku 2023 zmodernizovaných ďalších takmer sto kilometrov železničných tratí. “Šetrenie finančných prostriedkov je prvoradou úlohou, ktorú ŽSR odporučil Útvar hodnoty za peniaze. Znamená to, že aj táto spoločnosť sa musí správať hospodárne a zároveň šetriť finančné prostriedky, samozrejme, s ohľadom na efektívnosť a fungovanie samotnej spoločnosti, aby nebola ohrozená, napríklad, bezpečnosť či poskytovanie zazmluvnených služieb,” dodala Ducká.