Technicko-administratívne problémy pri výzvach súvisia s nedodržiavaním lehôt, ich komplikovaným obsahom, problémy sú aj pri verejnom obstarávaní a hodnotení projektov. Vyplynulo to z diskusného fóra s názvom Efektívne a férové manažovanie eurofondov, skúsenosť z Poľska. Agentúru SITA o tom informovalo občianske združenia Babrubylon, ktoré podujatie zorganizovalo tento týždeň v priestoroch Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
“Všetky problémy sú spôsobené zlým systémovým nastavením riadenia eurofondov,” povedala expertka na eurofondy Katarína Rochovská, pôsobiaca v súkromnom sektore a pri Trnavskom samosprávnom kraji. V minulosti bola generálnou riaditeľkou sekcie riadenia projektov na Ministerstve dopravy a výstavby SR. Odborník na verejné obstarávanie Martin Jakubek poukázal na kontrolu projektov. “Kľúčovým problémom je vo viacerých prípadoch kvalita verejných obstarávaní predkladaných na riadiace orgány, alebo pripravenosť kapacít, ktoré tieto verejné obstarávania realizujú,” poznamenal Jakubek. Na Ministerstve školstva, vedy, výskumu a športu SR je riaditeľom odboru posudzovania verejných obstarávaní a nezrovnalostí na sekcii štrukturálnych fondov Európskej únie. “Pred výzvou stoja aj kontrolné orgány, kde by nezaškodilo, aby sa medzi kontrolórmi zvyšoval podiel odborníkov majúcich za sebou aj prax z aktívneho verejného obstarávania,” dodal Jakubek a navrhol vytvoriť systém krátkodobých stáží.
“Fórum objasnilo viaceré systémové nedostatky v slovenskom modeli rozdeľovania eurofondov a prinieslo inšpirácie od poľských kolegov. Vďaka účasti viacerých úradníkov, odborníkov a politikov v oboch paneloch aj v publiku je nádej, že poľské skúsenosti budú v budúcnosti aplikované aj na Slovensku,” uviedla zakladateľka a predsedníčka Babrubylonu Veronika Jankovičová. Stretnutie podporili nadácie Konrada Adenauera a Antona Tunegu.
Manažovanie eurofondov v Poľsku priblížil bývalý viceprimátor Varšavy Roman Dziekonski, v súčasnosti poradca marszalka (obdoba župana) a splnomocnenec správneho orgánu Kujawsko-pomoranského vojvodstva pre hospodársky rozvoj. Hlavným rozdielom medzi poľským a slovenským modelom je decentralizácia riadenia na jednotlivé vojvodstvá, na Slovensku patria eurofondy do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Výhodou tohoto prístupu v Poľsku je blízkosť riadiaceho orgánu k skutočným potrebám regiónu a flexibilnejšie posudzovanie projektov, pričom miestni politici a úradníci majú väčšiu zodpovednosť za rozhodnutia. Poľskí účastníci podujatia zároveň upozornili, že eurofondy sú jedinečnou príležitosťou na modernizáciu menej rozvinutých oblastí a je trestuhodné ju naplno nevyužívať. “Myslíte na budúcnosť. Európska únia nám dáva možnosti, ako modernizovať naše regióny. Treba sa toho chopiť,” poznamenal Dziekonski.
Slovensko čaká nový model čerpania eurofondov. Zmena spočíva v spôsobe rozhodovania o projektoch, ktoré bude v rukách územnej samosprávy. Na celý proces budú dohliadať ministerstvá, pričom úlohou štátu bude technická podpora pri projektoch. Touto zmenou sa majú značne odbremeniť samosprávy. Výrazné zmeny v implementácii eurofondov umožní memorandum, ktoré v januári podpísali vicepremiér pre investície a informatizáciu Richard Raši, zástupcovia Združenia miest a obcí Slovenska, Združenia samosprávnych krajov SK8 a Únie miest Slovenska.