Bratislava 5. februára 2020 (HSP/Foto:SITA-Branislav Bibel)
Predseda strany Spolu, Miroslav Beblavý sa často pasuje do role najväčšieho bojovníka proti oligarchom, podvodníkom a proti korupcii. Ich starostom a sponzorom strany je však kontroverzný podnikateľ Ľuboš Hačko, ktorý uzavrel podivný obchod so železnicami, čím prišli slovenskí daňoví poplatníci o stámilióny eur. Hačko taktiež porušil zákon tým, že sa po nástupe na starostovskú stoličku neodhlásil z výkonnej funkcie vo firme
Ľuboš Hačko je starostom obce Horná Krupá a v roku 2018 kandidoval s podporou strany Spolu Miroslava Beblavého. Starostom je však už od roku 2014 (vtedy kandidoval za SDKÚ), no doteraz je evidovaný ako konateľ vo firme H&H Potôčky, čo zákon nedovoľuje. Verejní funkcionári sa totiž musia do 3 mesiacov od nástupu na svoj post odhlásiť zo všetkých výkonných pozícií vo firmách. O kauze informoval portál Aktuality.sk
Oveľa problematickejšie sú však jeho podnikateľské aktivity z minulosti, kedy spoluvlastnil firmu s oligarchom Ivanom Petríčkom. Hačko uzavrel stámiliónový kontroverzný projekt so železnicami SR, ktorý mal byť zaplatený z eurofondov, no po viacerých nezrovnalostiach a podozreniach ich Brusel stopol. Nakoniec teda museli podivný obchod s Hačkovou firmou zaplatiť slovenskí daňoví poplatníci.
Štátne železnice v roku 2009 vyhlásili tender na modernizáciu 12 kilometrovej železničnej trate za 245 miliónov eur. Po dvoch rokoch sa schyľovalo k podpisu zmluvy s firmou Skanska, ktorá dala najlacnejšiu ponuku. Vtedy však do hry vstúpil šéf konkurenčnej TSS Grade Ľuboš Hačko. Tvrdil, že železnice musia Skansku z tendra vylúčiť, lebo nesplnila pravidlá súťaže. Spochybnil aj údajné argumenty, pre ktoré chceli zmluvu podpísať.
Spoločnosť Skanska nakoniec naozaj zo súťaže vylúčili a TSS Grade v roku 2013 uzavrela so železnicami lukratívnu zmluvu. Tender však začala prešetrovať Európska komisia. Existovalo totiž podozrenie, že najlacnejšieho uchádzača, teda firmu Skanska, vylúčili diskriminačným spôsobom. Vtedajší minister dopravy Ján Počiatek napokon boj o eurofondy vzdal a celú zmluvu museli zaplatiť slovenskí daňoví poplatníci.
Tesne pred podpisom stámiliónového kontraktu spoločnosť prešla reštrukturalizáciou. Súd TSS Grade zaviazal, že musí dodávateľom zaplatiť iba 15 % z ich pohľadávok. Ide o rovnaký percentuálny podiel pohľadávok, ako mal svojim veriteľom zaplatiť Váhostav Juraja Širokého. Z jeho reštrukturalizácie sa vtedy stala významná politická kauza.
Hačko okrem toho, že kandidoval za starostu s podporu Spolu je aj sponzorom tejto strany. Na účet im v decembri poslal 25-tisíc eur. Ľuboš Hačko je taktiež autorom programu strany Spolu v oblasti železničnej dopravy.
Stanovisko k tejto kauze poskytla aj samotná strana Spolu : ” Spoločnosť TSS GRADE vznikla v roku 2000 a pán Hačko v nej pôsobil do roku 2012, keď podľa našich informácií prišlo k zmene vlastníka. To, čo spomínate sa podľa našich informácií odohralo po jeho odchode,“ uviedla Hudáčková pre portál Aktuality.sk
Podozrivého tendra sa pritom TSS Grade zúčastnila za vedenia Hačka, ktorý za TSS Grade podpísal aj zmluvu so železnicami. Rovnako sa za vedenia Hačka plánovala aj reštrukturalizácia, ktorá sa nakoniec odohrala už pod novým majiteľom.
“Je povinnosťou každého verejného funkcionára dodržiavať zákon o konflikte záujmov a musí niesť dôsledky v prípade jeho porušenia,” uzavrela hovorkyňa strany Spolu Hudáčková.
Stranu Spolu Miroslava Beblavého skritizoval aj šéf hnutia OĽaNO Igor Matovič :
“Pre mňa je padni komu padni. Pre mňa jednoducho pri korupcii, pri rozkrádaní, alebo tunelovaní spoločných peňazí, ja nepoznám brata. Hanbil by som sa za také špinavé peniaze, ale Beblavý je ticho,” povedal v relácii Téma dňa na TA3
Matovič tiež skritizoval predsedu KDH Alojza Hlinu, že je ticho tiež kvôli tomu, že so stranou Spolu podpísal pakt o neútočení, teda de facto o mlčaní.
Je však zarážajúce, že Matovič plánuje s týmito liberálnymi stranami ísť do vládnej koalície, napriek tomu, že vie kto je Miroslav Beblavý a pozná jeho minulosť spojenú s goriliou stranou SDKÚ.
Samuel Gdovin