Bratislava 27. marca (TASR) – Situácia v obchodno-predvádzacích a prezentačných akciách využívajúcich agresívne predajné praktiky sa od účinnosti novely zákona o ochrane spotrebiteľa pri podomovom a zásielkovom predaji, teda od polovice novembra 2013, zlepšila. Informovala o tom dnes na tlačovej konferencii v Bratislave ústredná riaditeľka Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Nadežda Machútová.
“V roku 2013 bolo na SOI podaných viac ako 500 podnetov na 28 firiem, prevažne z Bratislavského kraja. Po 15. novembri minulého roka bolo na SOI doručených len 9 podnetov, ktoré sa týkali 4 firiem zo Žilinského, Trenčianskeho a Prešovského kraja. To predstavuje rapídny pokles,” spresnila.
Pred účinnosťou novely zákona sa podľa nej vo väčšine podnetov zaznamenali zistenia v súvislosti s marením výkonu kontroly, ako je nepreberanie zásielok, neexistencia adresy, uzavretá prevádzka, neohlásenie podnikania či nemožnosť kontaktu zo strany dozorného orgánu. Spotrebitelia sa dovtedy najčastejšie sťažovali na nemožnosť odstúpenia od zmluvy v zákonom stanovenej lehote, na neprevzatie tovaru po zákonnom odstúpení od zmluvy, na nevrátenie kúpnej ceny po odstúpení od zmluvy, na vysoké ceny a nízku kvalitu výrobkov či na nevhodné správanie sa predávajúcich, najmä pri podpisovaní kúpnej zmluvy.
Po účinnosti novely zákona zaznamenala podľa Machútovej SOI neočakávane vysoký počet oznámení o konaní akcií, a to v prípade štyroch firiem celkove 834 oznámení. “Po splnení zákonných požiadaviek bolo zverejnených na stránke SOI len 261 oznámení,” uviedla.
Z cenníkov odobratých pri kontrolách podľa riaditeľky SOI jednoznačne vyplýva, že odporúčaná predajná cena pre spotrebiteľa obsahuje voči nákupnej cene viac ako 300-% navýšenie, najmä u rôznych súprav riadov, kastrólov, hrncov, panvíc či wokov.
Od začiatku roka 2014 podľa nej príslušný živnostenský úrad pozastavil prevádzkovanie živnosti trom spoločnostiam na základe podnetov SOI ešte pred účinnosťou novely zákona. Ide o firmy Second Time, s. r. o., Na 100 PRO, s. r. o., a AKA Invest, s. r. o.