Bratislava 11. augusta 2020 AKTUALIZOVANÉ (SITA/HSP/Foto:TASR-Pavol Zachar)
Slovenská pošta, a. s. plánuje obstarať novú súkromnú bezpečnostnú službu na štyri roky. Momentálne na základe rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie pripravuje dve verejné súťaže – na zabezpečenie výkonu strážnej služby za predpokladanú cenu 9,6 mil. eur a technickej služby za 4,5 mil. eur bez DPH
Ako štátna poštová spoločnosť v pondelok informovala, tender na strážnu službu bude rozdelený geograficky na tri časti. Od oboch súťaží očakáva, že od začiatku roka 2021 bude zabezpečovať súkromnú bezpečnostnú službu viac poskytovateľov, jediným hodnotiacim kritériom je najnižšia cena. Noví poskytovatelia služieb na strážnu a technickú službu by mali byť známi do konca tohto roka. Spoločnosť ešte plánuje vyhlásiť súťaž na spracovanie a prepravu hotovosti predbežne za 4 mil. eur bez DPH.
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina) na tlačovej besede povedal, že jednou z prvých úloh nového vedenia Slovenskej pošty bolo pripraviť transparentné a korektné podmienky obstarania novej bezpečnostnej služby, aby sa v ňom mohli zúčastniť viacerí uchádzači. “Som presvedčený, že súťaž bude transparentná,” povedal Doležal. Pripomenul, že medzi dôvodmi odvolania bývalého vedenia Slovenskej pošty bolo práve nezvládnutie tendra na strážnu a technickú službu.
“Pripúšťam, že súťaž môže vyhrať aj súčasný poskytovateľ. Cieľom obstarávania je, že nebudeme predikovať víťaza. Ak sme doteraz rozprávali o tom, že boli vo verejnom obstarávaní machinácie, aby niekto konkrétny vyhral, tak odmietam špekulácie, že teraz budú machinácie, aby niekto konkrétny nevyhral,” uviedol Doležal. Bezpečnostnú službu pre poštu v súčasnosti zabezpečuje spoločnosť Bonul, s. r. o. Minister vyzval malé spoločnosti, resp. spoločnosti v oblasti stráženia, aby na súťaž zareagovali, a ak na to majú prostriedky a vybavenie, aby sa na súťaži zúčastnili.
Generálny riaditeľ Slovenskej pošty Martin Ľupták, ktorý je na čele spoločnosti od júna, očakáva, že obstarávania sa na základe podmienok budú môcť zúčastniť aj malé firmy. Zo súťaže podľa neho vyňali požiadavku na predloženie bezpečnostného systémového integrátora C4, po novom bude stačiť, aby uchádzač bol business partner pre inštaláciu systému C4. Verejní obstarávatelia podľa nedávnych zistení ÚVO vo viacerých tendroch požadovali tento certifikát v rozpore so zákonom. Úrad k tomu dospel po ukončení série kontrol 25 súťaží na základe podnetu Nadácie Zastavme korupciu. “Podmienky sme výrazne znížili, aby to bolo možné aj pre malé firmy,” povedal Ľupták s tým, že namiesto jednej súťaže na bezpečnostné služby v minulosti budú teraz tri. “Predpokladáme, že sa môže prihlásiť až 31 spoločností (s licenciou),” dodal Ľupták.
Slovenská pošta pred štyrmi rokmi obstarala strážnu a bezpečnostnú službu v jedinej súťaži spolu so spracovaním a prepravou hotovosti za 22,4 mil. eur bez DPH. Od účinnosti rámcovej dohody so spoločnosťou Bonul, s. r. o., v apríli 2016 do konca apríla 2020, dokedy mala pôvodne platiť, Slovenská pošta podľa Ľuptáka využila 18,2 mil. eur bez DPH. Dohodu s Bonulom po konzultácii s rezortom dopravy na základe dodatkov predĺžila do konca tohto roka, aby plynule zabezpečila nevyhnutné služby ochrany majetku a osôb. Slovenská pošta je druhý najväčší zamestnávateľ na Slovensku s takmer 13-tisíc zamestnancami a 1 500 pobočkami. Mesačne vypláca v hotovosti takmer 400-tisíc dôchodkov, čo je len časť nevyhnutných financií z celkovej sumy 2,1 mld. eur, ktoré musia byť pre pobočky spoločnosti v hotovosti ročne zabezpečené.
Slovenská pošta pripravuje veľkú reformu svojich IT systémov
Slovenská pošta, a. s., pripravuje veľkú reformu svojich IT systémov. Generálny riaditeľ štátnej poštovej spoločnosti Martin Ľupták to zdôvodnil tým, že majú 37 vlastných IT systémov, pričom v prípade Slovenskej pošty ide o najkomplikovanejšie IT na Slovensku po Sociálnej poisťovni. “Dal som prísny zákaz akéhokoľvek ďalšieho nového systému. Sme v zajatí verejného obstarávania a IT systémov. Musí sa nájsť zdravý sedliacky rozum, pretože akúkoľvek zmenu v praxi chceme urobiť, zožerie nás našich 37 IT systémov,” povedal Ľupták v pondelok na stretnutí s médiami. Po vyše dvoch mesiacoch na čele Slovenskej pošty tiež zistil, že spoločnosť má najkomplikovanejšie účtovníctvo na Slovensku, čo môžu potvrdiť audítori.
Slovenská pošta podľa jej nového šéfa potrebuje modernizáciu, keďže moderná pošta takto nevyzerá. “Bude pre nás obrovský cieľ, aby sme zmenili prostredie Slovenskej pošty tak, aby ľudia chodili na poštu s radosťou a nie opačne,” uviedol Ľupták, ktorý dlhé roky pôsobil v Nórskej pošte. Upozornil, že doručovanie klasických listových zásielok, tzv. univerzálna poštová služba, na celom svete výrazne upadá a poštové podniky v každej krajine si musia nájsť svoju novú agendu, ak chcú prežiť. “Dokonca nám už ani nestačí fond na vykrývanie univerzálnej poštovej služby na zvyšovanie nákladov, na druhej strane dramaticky stúpajú balíkové zásielky,” upozornil Ľupták.
Nové vedenie Slovenskej pošty nadviazalo na niektoré dobré veci svojich predchodcov. Napríklad, spoločnosť začala pilotne s večerným doručovaním zásielok v Bratislave a pokračuje s rozširovaním siete BalíkoBOX-ov. “Máme jednoznačný plán, koľko ich na Slovensku chceme. Budú pribúdať, teraz pôjdu do menších okresných miest a na strategickejšie miesta. BalíkoBOX-y chceme vylepšiť,” priblížil Ľupták. Slovenská pošta sa podľa neho musí zamerať na svoju kuriérsku sieť, pretože je to jej hlavná oblasť podnikania.
“Pošta má skoro tristo produktov. Vzhľadom na situáciu a kondíciu, v akej sa nachádza, je to neprimerane veľa. Potrebujem, aby sme sa sústredili na to, čo Slovenská pošta robiť má a aby to robila dobre,” dodal Ľupták. Občanom a firmám má byť podľa neho doručené to, čo má byť na prvýkrát čo najrýchlejšie a bez poškodenia. “Na to sú potrebné triediace linky, vhodný softvér, lebo dobrých ľudí máme. Na to sú potrebné autá, tie tiež máme, aj keď zastarané,” poznamenal generálny riaditeľ Slovenskej pošty. “Vzhľadom na to, aký je prestarnutý autopark, bude naša kľúčová vec ho čo najskôr vymeniť. Bol by som rád, keby sa Slovenská pošta stala prvou, čo bude mať vodíkové auto,” dodal Ľupták. Pripomenul pritom záväzok slovenskej vlády v Európskom ekologickom dohovore o znižovaní emisií oxidu uhličitého.