Prezident Si Ťin-pching sa stretol s predstaviteľmi projektového tímu osobného lietadla C919

Prezident Si Ťin-pching sa stretol s predstaviteľmi projektového tímu osobného lietadla C919

Peking 1. októbra 2022 (HSP/globaltimes/Foto:TASR/AP-Andy Wong)

 

Čínsky prezident Si Ťin-pching v piatok ocenil úspechy dosiahnuté pri vývoji veľkého osobného lietadla C919 a vyzval na ďalšie významné prelomy v čínskej výrobe špičkových zariadení

Si Ťin-pching
Na snímke čínsky prezident Si Ťin-pching

Podľa tlačovej agentúry Xinhua získalo koncom septembra čínske osobné lietadlo C919 vyvinuté v krajine typový certifikát (TC) od čínskeho úradu pre civilné letectvo, pričom prvé lietadlo by malo byť dodané do konca roka 2022.

Reklama

Si uviedol, že je potrebné zamerať sa na kľúčové kľúčové technológie, pokračovať v spolupráci pri prekonávaní ťažkostí, klásť dôraz na bezpečnosť a spoľahlivosť a odstrániť všetky potenciálne bezpečnostné riziká.

“Musíme sa snažiť vystúpiť na svetový vrchol vedy a techniky s ambíciami,” povedal.

Reklama

Veľké osobné lietadlo C919 je prvým prúdovým lietadlom na kmeňovej linke vyvinutým v Číne v súlade s medzinárodnými normami letovej spôsobilosti a má nezávislé práva duševného vlastníctva. Projekt sa začal v roku 2007 a svoj prvý let absolvovalo v roku 2017.

Získanie TC dokazuje, že Čína je schopná samostatne vyvíjať veľké osobné lietadlá svetovej triedy, a odráža dôležitý míľnik v rozvoji čínskeho priemyslu veľkých lietadiel.

 

Význam

Získanie TC znamená, že lietadlo môže byť dodané zákazníkovi, ktorý ho začal vyrábať, spoločnosti China Eastern Airlines, a ďalším zákazníkom. Doteraz už získalo 815 objednávok od 28 zákazníkov z celého sveta vrátane spoločností Air China, China Southern Airlines, Hainan Airlines a GECAS.

Lietadlo C919 je vybavené 158 – 168 sedadlami a má dolet 4 075 – 5 555 kilometrov, čo je rovnaká úroveň ako najžiadanejšie Airbusy A320 a Boeingy 737 na medzinárodnom leteckom trhu.

Reklama

Lietadlo uskutočnilo úspešný prvý let v máji 2017. Spoločnosť Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) 1. augusta uviedla, že C919 po piatich rokoch skúšobných letov absolvoval všetky skúšobné lety potrebné na získanie osvedčenia o letovej spôsobilosti od Čínskeho úradu civilného letectva (CAAC). Koncom septembra potom lietadlo získalo TC od čínskeho úradu pre civilné letectvo.

Na dodanie lietadla v Číne sú potrebné tri osvedčenia. Jedným z nich je TC, ktorý označuje, že modelová konštrukcia lietadla spĺňa požiadavky. Druhým je výrobný certifikát (PC), ktorý označuje, že výroba lietadla spĺňa národné normy, a tretím je certifikát lietadla (AC), ktorý znamená, že lietadlo je bezpečné na prevádzku, povedal Lin Zhijie, analytik leteckého priemyslu a publicista na Carnoc, hlavnej webovej stránke o civilnom letectve v Číne.

Lietadlo sa už dlho považuje za “korunu priemyselnej výroby”, keďže má dlhý priemyselný reťazec zahŕňajúci nové materiály, elektronické informácie, výrobu strojov, automatické riadenie a špičkové vybavenie.

 

Lokalizácia

Správa spoločnosti Zhongtai Securities ukázala, že miera lokalizácie lietadla C919 je približne 60 %. V roku 2017 Wu Guanghui, hlavný konštruktér lietadla C919, povedal pre Caixin, že lietadlo má milióny rozhraní, ktoré súvisia s prepojením viacerých systémov, ako je hydraulika a avionika. Povedal, že konštrukčná schéma lietadla je základným duševným vlastníctvom spoločnosti COMAC.

Reklama

Čína by sa mala viac zapájať do globálneho priemyselného reťazca namiesto toho, aby kládla dôraz na úroveň lokalizácie, a to je situácia, ktorá je výhodná pre všetky strany, poznamenal.

Čína je neoddeliteľnou súčasťou globálneho leteckého priemyselného ekosystému a tiež dôležitou súčasťou globálneho dodávateľského reťazca.

V Číne pôsobí približne 200 dodávateľov, ktorí podporujú takmer celú výrobu komerčných lietadiel Airbus a pokrývajú všetky životné cykly lietadiel.

 

Dodávka

V marci 2021 podpísala spoločnosť COMAC kúpnu zmluvu na päť lietadiel so spoločnosťou China Eastern Airlines. Podľa leteckej spoločnosti budú nové lietadlá používané na linkách zo Šanghaja do Pekingu, Guangzhou, Shenzhenu a Chengdu.

V máji 2022 absolvovalo prvé lietadlo C919 s registračným číslom B-001J, ktoré bude dodané spoločnosti China Eastern Airlines, svoj prvý skúšobný let v Šanghaji.

Podľa portálu yicai.com spoločnosť COMAC predložila Európskej agentúre pre bezpečnosť letectva (EASA) žiadosť o letovú spôsobilosť lietadla C919 s cieľom pripraviť sa na potenciálne exportné objednávky, ktorú agentúra prijala.

Podľa odborníkov z odvetvia sú vzhľadom na rozvinutý letecký priemysel v USA a Európe systémy certifikácie letovej spôsobilosti EASA a Federálneho leteckého úradu úplnejšie a mnohé krajiny sa odvolávajú na normy týchto dvoch agentúr alebo priamo vyžadujú, aby civilné lietadlá vstupujúce do ich krajín spĺňali tieto normy. Normy letovej spôsobilosti USA a Európy sa tiež stali de facto prístupovými normami pre medzinárodný priemysel civilného letectva.

Yang Zhenmei, riaditeľ odboru certifikácie letovej spôsobilosti lietadiel CAAC, koncom minulého roka uviedol, že Čína podpísala komplexné bilaterálne dohody s USA a Európskou úniou o vzájomnom uznávaní kvalifikovaných leteckých výrobkov, čím sa vytvorilo priaznivé bilaterálne politické prostredie pre vývoz domácich civilných lietadiel na medzinárodný trh.

 

Reklama
Prelomenie monopolu

Po desaťročiach fúzií a akvizícií si trh komerčných lietadiel dlho monopolizovali americký Boeing a európsky Airbus.

S cieľom prelomiť tento monopol čínska vláda založila spoločnosť COMAC, ktorá vyvinula širokotrupé lietadlá ARJ21, C919 a CR929. Model C919 je zameraný na Boeing B737 a Airbus A320, ktoré sú najpopulárnejšími modelmi na leteckom trhu.

Z údajov spoločnosti COMAC vyplýva, že na vývoji lietadla sa podieľalo viac ako 200 podnikov a 36 univerzít v Číne.

Podľa výskumnej správy, ktorú predtým zverejnila spoločnosť Galaxy Securities, je katalógová jednotková cena C919 99 miliónov USD, čo je konkurencieschopnejšie ako dovážané lietadlá rovnakej úrovne ako Airbus A320 a Boeing 737.

Lin povedal pre Global Times, že C919 má svoje jedinečné výhody. Po prvé, C919 je lacné a nie je potrebné zavádzať dovozné clá. Po druhé, C919 bude mať lepší popredajný servis, pretože celý výrobný a servisný tím je v Číne, ktorá môže včas reagovať a poskytovať podporu podľa potrieb zákazníka.

Reklama

Dúfajme, že C919 bude čoskoro konkurovať Boeingu a Airbusu, ale bude to trvať nejaký čas, pretože musí preukázať svoju spoľahlivosť a bezpečnosť, povedal Qi.

Boeing a Čínu spája viac ako 45 rokov trvajúce partnerstvo. Viac ako 50 % všetkých komerčných lietadiel prevádzkovaných v Číne tvoria lietadlá Boeing a podľa oficiálnej webovej stránky spoločnosti Boeing v súčasnosti lieta po celom svete viac ako 10 000 lietadiel Boeing, ktoré využívajú komponenty a zostavy vyrobené v Číne.

Spoločnosť Airbus predtým pre Global Times uviedla, že Čína je najväčším trhom pre komerčné lietadlá Airbus v jednej krajine. Dodávky na čínsky trh v minulom roku predstavovali viac ako 20 % celkových dodávok Airbusu na celom svete.

Zhang Yugui, dodal, že s pokračujúcou komercializáciou čínskych civilných lietadiel, ktorú predstavuje C919, sa očakáva, že spoločnosť COMAC sa stane treťou najväčšou silou v globálnom leteckom priemysle prostredníctvom neustáleho výskumu a vývoja a zlepšovania výrobných kapacít.

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

20:27

Ruský prezident Vladimir Putin sa v máji chystá navštíviť Čínu. Bude to jeho prvá zahraničná cesta od znovuzvolenia v prezidentskej funkcii v rámci snahy Moskvy o prehĺbenie vzťahov s Pekingom.

20:06

Pre Ukrajinu ešte nie je neskoro, aby zvíťazila nad Ruskom, ak spojenci splnia sľuby o dodaní ďalších zbraní. Uviedol to generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg,

20:05

Izraelské médiá informovali, že z mesta Rafah v Pásme Gazy ušli pred blížiacou sa izraelskou ofenzívou desaťtisíce ľudí. TASR prevzala informácie zo správy tlačovej agentúry DPA.

19:41

Prokuratúra v Madride odporučila, aby predbežné vyšetrovanie manželky španielskeho premiéra Pedra Sáncheza bolo zrušené. Uviedli to televízna stanica RTVE, noviny El País a ďalšie médiá s odvolaním sa na justíciu.

19:39

Švajčiarska potravinárska spoločnosť Nestlé odmietla tvrdenia mimovládnej organizácie Public Eye, podľa ktorej do svojich výrobkov v rozvojových krajinách pridávala cukor. V rovnakých výrobkoch na európskom trhu ich predáva bez cukru.

19:35

Európsky parlament hlasoval v Štrasburgu za zriadenie nového orgánu pre etické štandardy, ktorý bude bojovať proti korupcii v inštitúciách Európskej únie a sledovať pravidlá lobingu a korupcie. 

19:06

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg ocenil predbežnú dohodu medzi Nemeckom a Francúzskom o spoločnej výrobe moderných obranných systémov. 

Stoltenberg v Nemecku
Na snímke generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg, ktorý sedí v stíhačke Eurofighter, sa usmieva pred štartom počas návštevy taktickej letky 73 Steinhoff v meste Laage neďaleko Rostocku na severe Nemecka
19:05

Predsedu bulharského parlamentu Rosena Žeľazkova odvolali z funkcie, pretože bývalý koaličný partner ho obvinil z neplnenia si pracovných povinností.

19:02

Európsky policajný úrad rozbil zločineckú skupinu, ktorá sa zameriavala na cenné starožitné knihy. 

18:49

Benátky začali skúšobne vyberať poplatok od turistov, ktorí toto mesto navštívia na jeden deň bez prespania. Cieľom je obmedziť turistický nával, opatrenie však čelí aj kritike.

18:47

Vyšetrovatelia vlaňajšej tragickej streľby na Univerzite Karlovej sú blízko oznámenia motívu útočníka. Na rokovaní bezpečnostného výboru Poslaneckej snemovne to povedala dozorujúca štátna zástupkyňa (prokurátorka) Jana Murínová. Strelec podľa nej netrpel duševnou poruchou. 

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Plagát portugalskej Karafiátovej revolúcie sa nachádza v mestskom parku v Lisabone. Karafiátová revolúcia ukončila pred 50 rokmi diktatúru v Portugalsku

Autor: TASR/AP-Armando Franca

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali