Bratislava 21. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Pavel Neubauer)
Podiel domácich potravín na pultoch obchodných reťazcov vlani medziročne stúpol o 0,6 % a presiahol 40,7 %. Informovala o tom Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora (SPPK), ktorá v závere minulého roka urobila prieskum zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku v 45 predajniach v šiestich obchodných reťazcoch
Z výsledkov vyplýva, že aj v roku 2019 ponúkali obchodné reťazce z 10 potravín len štyri zo slovenskej produkcie. “Podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019 dosiahol výšku 40,74 %. V porovnaní s rokom 2018 ide o nárast vo výške 0,6 %,” informoval v utorok na tlačovej konferencii predseda SPPK Emil Macho.
Vo finančnom vyjadrení znamená tento nárast podľa SPPK približne 45 mil. eur. “Tento objem finančných prostriedkov by sa za iných okolností vytvoril v iných krajinách a k nám by sa potraviny v tejto hodnote len doviezli. Porovnanie podielu zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu vykazuje za posledných šesť rokov iba veľmi pomalý nárast. Najvýraznejší nárast vo výške 1,07 percentuálneho bodu bol zaznamenaný pri porovnaní rokov 2014 a 2015. Vo všetkých ostatných rokoch sa pohyboval v priemere o 0,2 percentuálneho bodu (p.b.),” pokračoval Macho.
Najvyšší podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu bol zistený pri potravinárskych komoditách mlieko (69 %), vajcia (67 %), minerálne vody (61 %), med (53 %), víno (50 %) a chlieb a pečivo (50 %). Naopak, najmenší podiel zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu SPPK zistila pri balenom mäse (26 %), spracovanej zelenine (26 %) a jedlých olejoch (17 %).
Najvyšší podiel slovenských potravín je zastúpený v obchodnej sieti domáceho reťazca Coop Jednota Slovensko (63 %). Najmenej slovenských potravín ponúka Lidl (19 %). “Vo všetkých sledovaných obchodných reťazcoch, okrem spoločnosti Tesco 41 % (- 1 p.b.), bol zaznamenaný vyrovnaný podiel alebo mierny nárast podielu zastúpenia potravinárskych výrobkov vyrobených na Slovensku vystavených na pulte obchodu v roku 2019. Skokanom roku 2019 je spoločnosť Kaufland, kde došlo k nárastu na 41 % (+ 4 p.b.),” dodal Macho.
“Dlhodobo je vidieť pozitívny trend v prospech slovenských výrobkov, čo odzrkadľuje aj úsilie reťazcov, ktoré vyvinuli na individuálnej báze množstvo programov na podporu predaja slovenských výrobkov,” uviedol v reakcii pre agentúru SITA predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič. Aby tento trend rástol rýchlejšie, bolo by potrebné podľa neho viac podporiť slovenskú produkciu potravín, ktorá je výrazne nižšia ako v okolitých krajinách, napríklad v Maďarsku, Českej republike alebo Poľsku. “To spôsobuje problémy ako nekonkurencieschopná cena, nedostatok kapacity na pokrytie dopytu zákazníkov obchodných reťazcov, či výpadky dodávky počas roka. Najviac sa to prejavuje na komoditách ako mäso, tuky, ovocie či zelenina,” dodal Krajčovič.