Praha 26. marca (TASR) – Česká maloobchodná sieť Coop hľadá spôsob, ako zvýšiť svoj obrat. Rozhodla sa preto prevziať niektoré pošty, finišuje s prácami na virtuálnom operátorovi a v budúcnosti chce predávať aj lacnejšie energie. Informujú o tom dnes české Hospodářské noviny (HN).
Coop, šiesta najväčšia maloobchodná sieť v Česku, ktorá združuje 57 českých spotrebných družstiev a prevádzkuje v krajine takmer 3000 obchodov, rozširuje po vzore európskych kolegov družstevníkov svoje služby.
Ako pre dnešné vydanie HN povedal šéf Zväzu českých a moravských spotrebných družstiev Zdeněk Juračka, v sieti Coop tento rok pribudnú obchody, v ktorých bude možné zaplatiť zloženky alebo poslať či prevziať list. Coop neskôr ponúkne svojim zákazníkom aj lacnejšie energie či telekomunikačné služby. Podľa Juračku je to spôsob, ako postupne zvyšovať obrat skupiny.
"Zatiaľ sme prevzali približne 70 malých pôšt," uviedol Juračka, podľa ktorého chce Coop ich počet tento rok zvýšiť vysoko nad 100. "V budúcnosti by ich mali byť stovky," doplnil a spresnil, že prevádzky Coop plne nahradia služby doterajších pôšt, vrátane finančných.
Český telekomunikačný úrad minulý týždeň upozornil, že Česká pošta by mala ako držiteľ poštovej licencie prevádzkovať v rámci základnej poštovej služby minimálne 2100 pobočiek. V súčasnosti ich má viac ako 3000, preto sa začali šíriť špekulácie, že mnohé z pobočiek zruší.
Štátny doručovateľ medzitým prevádza pobočky v odľahlých kútoch republiky na tzv. franšízy s logom Pošta Partner. Tento rok sa chce takýmto spôsobom zbaviť zhruba 200 pôšt. Coop je pritom hneď po Zväze miest a obcí Českej republiky druhým najsilnejším partnerom – franšízorom Českej pošty.
"Prevziať poštu nie je práve rentabilný biznis," upozornil Juračka. Príslušné obchody zo siete Coop pritom pošta vybaví zázemím a zaplatí im paušály podľa objemu poskytovaných poštových služieb. "Týmito službami s pridanou hodnotou skôr nalákame zákazníkov, aby zostali v danej lokalite a nejazdili za službami do mesta," dodal Juračka.
Podľa analytikov sa sieti Coop, ktorá má široké zastúpenie práve v regiónoch, dôraz na väčšie portfólio služieb vypláca. A maloobchodná sieť by mohla ešte posilniť svoju pozíciu na trhu po spustení novej služby v podobe virtuálneho operátora, ktorú chce ponúkať už od mája.
Sieť Coop spadá do Európskeho združenia spotrebných družstiev (Euro Coop), ktoré je momentálne s ročným obratom 80 miliárd eur druhou najsilnejšou maloobchodnou sieťou v Európe. Národná sieť Coop je pritom maloobchodnou jednotkou v predaji potravín vo Švajčiarsku a v Taliansku.