Berlín 22. december 2017 (HSP/The Local/Foto:Pexels)
Od ružových holiacich strojčekov až po účesy v kaderníctve ženy pravidelne platia viac za tovary a služby, ktoré sú takmer totožné s tovarmi pre mužov, uviedol v utorok nemecký orgán dozerajúci na ochranu zákazníkov
V najväčšej štúdii tohto druhu v Nemecku, Federálna antidiskriminačná agentúra (ADS) vybrala za najhorších páchateľov kaderníctvo a čistiareň, aj keď zistila, že celková cenová medzera rovnakých výrobkov určených pre ženy a mužov je pomerne veľká.
“Ak človek musí platiť viac za tovar alebo službu len na základe pohlavia, v zásade to porušuje zákon proti diskriminácii,” povedala Christine Luedersová, šéfka nemeckej Federálnej antidiskriminačnej agentúry (ADS). Agentúra porovnala ceny takmer 1 700 výrobkov, ktoré boli odlíšené pre konkrétne pohlavie – často len prostredníctvom ružovej a modrej farby – ale inak boli úplne totožné.
Medzi príklady takzvanej “ružovej dane” patril ružový balík štyroch náplní holiacich strojčekov, ktorý predával diskontný supermarketový reťazec Aldi za 4,49 eur, zatiaľ čo modrá verzia “pre mužov” bola za 3,89 eur.
Na internetovej stránke Toys’R’Us mala lopta s potlačou postavičiek z rozprávky “Ľadové kráľovstvo” cenovku 8,99 eur, v porovnaní so 7,98 eurami za verziu s potlačou z rozprávky “Autá”. Celkovo sa však rodové označenie vyskytlo u menej ako štyroch percent výrobkov, uviedla ADS.
Rozdiely sú aj u poskytovateľov služieb, pričom ženy “platia výrazne viac ako muži” v čistiarňach či kaderníctvach. Takmer deväť z 10 salónov si stanovovalo ceny svojich služieb podľa pohlavia. Žena s krátkymi vlasmi zaplatila v priemere o 12,50 eur viac za strih ako muž, hoci sa obom pohlaviam dostalo rovnaké množstvo času a úsilia.
Čistenie blúzky stojí v priemere o 1,80 eur viac ako náklady na čistenie pánskej košele. “Odporúčame, aby čistiarne a kaderníctva stanovovali svoje ceny podľa konkrétneho druhu poskytovanej služby a nie podľa pohlavia,” povedala Luedersová.
Poukázala na “dobrý príklad” Rakúska, kde kaderníci prešli na rodovo neutrálne ceny. ADS vyzvala na užšie monitorovanie rozdielov medzi cenami pohlaví v budúcnosti a uviedla, že spotrebitelia by mali byť viac informovaní o cenových rozdieloch. Ženy v Nemecku navyše zarábajú v priemere o pätinu menej než ich mužskí kolegovia.