Kolenčíková: Nitra na príchod Jaguaru nebola a nie je pripravená

Kolenčíková: Nitra na príchod Jaguaru nebola a nie je pripravená

Nitra 31. októbra 2018 (TASR/HSP/Foto:TASR-Michal Svítok)

 

O post primátorky Nitry sa uchádza ako nezávislá kandidátka 53-ročná Renáta Kolenčíková. V komunálnej politike pôsobí 16 rokov, aktuálne ako nezávislá poslankyňa Mestského zastupiteľstva v Nitre

Ilustračné foto

-V čom vidíte ako dlhoročná poslankyňa mestského zastupiteľstva najväčšie nedostatky vo fungovaní mesta?-

Reklama

Materiály na zasadnutie mestskej rady a mestského zastupiteľstva pripravuje úrad, podľa rokovacieho poriadku môže materiál predložiť aj poslanec. Keďže je zastupiteľstvo koaličné, ťažko prechádzajú poslanecké návrhy nezávislých poslancov. Koalícia sa na hlasovaniach vždy vopred dohodne. Dlhodobo poukazujem na hospodárenie mesta a na rozpočtové opatrenia, ktoré sa predkladajú poslancom v deň zastupiteľstva. Sú neprehľadné a neefektívne. Zlepšiť by sa mala komunikácia poslancov s vedením mesta. Najväčšie nedostatky vidím v previazanosti politikov a strán na podnikateľov, presadzovanie osobných záujmov a poskytovanie si ‘službičiek’, nevylučujem, že mnohokrát za odplatu. Je to choroba likvidujúca financie, ktoré by mali slúžiť ľuďom žijúcim v Nitre, ktorá doslova požiera väčšiu časť ich daní, následne investovaných do mestských projektov na základe lobingu, osobných známostí, záujmov strán, ale málokedy na základe reálnych potrieb.

 

Reklama

-Aký je Váš názor na rezidentské parkovanie na sídliskách? Aké riešenia týkajúce sa parkovania v centre mesta i na sídliskách sú podľa Vás reálne?-

Parkovanie v Nitre je veľmi zlé. V priebehu dňa v centre mesta nemáte šancu zaparkovať. Aj na sídliskách je veľký problém s parkovaním, pretože rodina má dve či tri autá. Rezidentské parkovanie situáciu nevyrieši. Ja by som navrhla na periférii mesta z viacerých strán vybudovať záchytné podzemné alebo nadzemné parkoviská. Ľudia by mali autá nechať na parkoviskách a do centra sa presúvať pešo, MHD alebo taxíkmi. Parkovacie domy by sa mali vybudovať aj na dvoch najväčších sídliskách v Nitre na Chrenovej a Klokočine, aby si ľudia mohli svoje autá bezpečne zaparkovať.

 

-Najmä v exponovaných časoch je problémom Nitry prehustená doprava už nielen v centre mesta, ale aj na príjazdových komunikáciách predovšetkým do priemyselného parku. Aké sú podľa Vás možné riešenia tohto problému?-

Dopravná situácia v Nitre je zlá a začína byť desivá. Problémy sú na vjazde do mesta v smere z Nových Zámkov, z Topoľčian i priemyselného parku. To sú systémové problémy, ktorých riešenie je dlhodobé. Samotnému mestu sa dá pomôcť, aj keď iba čiastočne, zavedením odpočítavania na semaforoch. Ide o odskúšané riešenie, ktoré môže výrazne pomôcť plynulosti dopravy a podľa skúseností vo svete slúži aj ako prevencia dopravných nehôd. Toto finančne nenáročné riešenie sa vo svete osvedčilo. V Nitre by som ho prioritne dala inštalovať na hlavné ťahy. V smere na Nové Zámky sa už roky hovorí o plánovanej diaľnici, s ničím sa ale nepohlo. V plánovanej cestnej sieti Národnej diaľničnej spoločnosti podobná cesta absentuje.

Reklama

Nádejnejšie vyzerá smer Topoľčany. Tam je plánovaná preložka dvojprúdovej cesty 1/64 Nitra – Dražovce. Nová štvorprúdová cesta R1A by mala viesť cez priemyselný park a bude tvoriť obchvat  mestskej časti Dražovce. Práce však stoja na nevysporiadaných pozemkoch, chýba územné rozhodnutie a nie je vydané ani stavebné povolenie. Na výstavbu tejto preložky je vyčlenených cca 280 miliónov eur. Ako primátorka budem presadzovať zavedenie integrovanej dopravy s odstavnými parkoviskami na periférii mesta a fungujúcou kyvadlovou dopravou. To vyžaduje dostatočný počet parkovísk a najmä mestského dopravcu, ktorý dokáže pokryť potreby mesta. Pripravuje sa súťaž na prevádzkovateľa dopravných služieb na ďalšie obdobie, nie som ale celkom presvedčená, že výsledná voľba bude zodpovedná, vedená zdravým rozumom zástupcov a potrebami obyvateľov Nitry.

 

-Poukazujete na „mŕtvu” pešiu zónu. Akým spôsobom by ste ju z pozície primátorky chceli oživiť?-

Ako rodenú Nitrianku ma trápi, že mesto nežije. Expresívne sa hovorí, že v Nitre, “zdochol pes”, a tento stav je dlhodobý. V posledných rokoch začína ožívať Park na Sihoti, ale pešia zóna je mŕtva. Centrum potrebuje viac zelene, detských atrakcií a program. Kameň a dlažbu nahradiť zelenou parkovou výsadbou so všetkým, čo k tomu patrí. To, čo ponúka Park na Sihoti, by malo ponúknuť aj centrum mesta.

Mojím cieľom je prinavrátiť mestu život. Vidím nevyužitý priestor najmä pred Divadlom Andreja Bagara, ktorý spravidla ožíva najmä v čase Vianoc a počas rôznych mestských osláv. Stav, ktorý je tam počas týchto sviatkov, by som rada preniesla aj do ostatných dní v roku. Práve v tomto priestore by mohlo byť osadené pódium, na ktorom by sa konali vystúpenia začínajúcich kapiel. Svoj priestor by tu mohli získať aj amatérske divadelné skupiny či bábkoherci, možno by bolo zaujímavé ponúknuť priestor aj mestským poslancom, aby sa postavili pred ľudí a vypočuli si vox populi. Možnosťou by tiež bolo z dočasného vianočného mestečka urobiť aspoň sčasti mestečko trvalé. Najmä remeselníci ponúkajúci svoje výrobky by pomohli s organizovaním workshopov, počas ktorých by si deti i dospelí mohli skúsiť tvorivú prácu. Nitra potrebuje priestor, kde by sa mladí i starí mohli stretnúť, zabaviť a porozprávať. To je jedna z mojich priorít.

Reklama

 

-Ako vnímate príchod Jaguaru Land Rover do Nitry? Je mesto pripravené na príchod niekoľko tisíc ľudí, ktorí budú v automobilke a ďalších firmách pracovať?-

Mesto Nitra nebolo a nie je pripravené na príchod takého veľkého investora. Ak sa komplexne touto otázkou nezačneme čo najskôr zaoberať, tak obyvatelia Nitry budú mať veľmi sťaženú kvalitu života v meste. Vnímam to tak, že narýchlo, bez prípravy územia, infraštruktúry, dopravy, MHD, ubytovania, sa schválila obrovská investícia, ktorá so sebou zatiaľ prináša viac negatív ako pozitív. Veľké negatívum vidím hlavne v dopade na životné prostredie, bezpečnosti obyvateľov, doprave, zamestnávania cudzincov z inej kultúry a prostredia. Firma MH Invest, ktorá zastupuje štát pri tejto investícii, nedostatočne komunikuje s mestom a s poslancami. Obyvatelia sú skôr znechutení, ako by vítali túto investíciu.

 

-Aké riešenie by ste navrhli na zmiernenie negatívnych dopadov na mestskú kasu? Mali by sa podľa Vášho názoru firmy v priemyselnom parku podieľať na znášaní negatívnych dopadov, súvisiacich s ich podnikaním, na mesto?-

Určite by mali firmy v priemyselnom parku, ktoré spadajú do katastra Nitry, participovať na znášaní negatívnych dopadov. Jaguar patrí iba z malej časti do nitrianskeho katastra. Väčšia časť fabriky patrí pod obce Lužianky a Zbehy. Ale najväčší podiel záťaže je na mesto. Jaguar na začiatku sľuboval rôzne benefity. Otázkou je, či svoje sľuby aj splní.

 

-Stále viac obyvateľov mesta a mestských častí sa sťažuje na zhoršenú bezpečnostnú situáciu, jednak v súvislosti s neprispôsobivými občanmi, ale aj zahraničnými pracovníkmi firiem v priemyselnom parku. Ktoré opatrenia by podľa Vás mali byť prijaté, aby bola zabezpečená bezpečnosť občanov?-

Bezpečnosť je pre mňa prioritou pre nasledujúce obdobie. Mám na mysli elementárnu bezpečnosť, ako je prejsť sa večer po meste, nedržať si v nákupnom centre peňaženku, nebáť sa pustiť tehotnú manželku do potravín alebo povoliť deťom bez strachu ísť sa hrať pred dom či na ihrisko. V Jaguari by malo do roku 2020 pracovať zhruba 2800 ľudí. Vláda schválila automobilke výnimku na zamestnávanie cudzincov. Môžeme očakávať prílev zahraničných zamestnancov. Pravdou je, že nepôjde len o 2800 ľudí. V pridruženej výrobe môže ísť o 20.000 miest, čo už bude vážny problém. Dnes Nitra nie je pripravená na takúto situáciu, ani situácia s mestskou políciou v Nitre nie je ružová. Nízke platy, vysoká fluktuácia. Záujemca o prácu policajta sa zaučí a o rok, o dva odchádza. Dôvodom je plat 500 eur mesačne. Je potrebné investovať viac financií do bezpečnosti mesta a jeho občanov. Je potrebné, aby ľudia videli policajtov v uliciach každej mestskej časti, aby každý pochopil, že naše pravidlá je nevyhnutné dodržiavať a ich dodržiavanie bude pre všetkých samozrejmosťou.

 

Reklama

-Veľmi diskutovanou témou je výstavba ubytovní. Aký je Váš názor na výstavbu týchto ubytovní?-

Výstavba ubytovní začína byť veľký problém. Ja za posledný polrok riešim už tretiu petíciu obyvateľov. Dve na Zobore, jednu v Párovských Hájoch. Jednu sa nám podarilo zastaviť a dve sú v štádiu riešenia. V každom prípade musí byť dodržaný územný plán, ktorý hovorí, na čo je ktorá časť určená. V dodatku č. 6 Územného plánu mesta Nitry sme schválili výstavbu ubytovní v priemyselnom parku. Budem veľmi intenzívne sledovať, ako a kde ubytovne na čierno vznikajú a budem na to poukazovať.

 

-Aké benefity by malo mesto ponúknuť svojim obyvateľom, predovšetkým mladým ľuďom, aby neodchádzali za prácou a životom, či už do iných slovenských miest alebo do zahraničia?-

Dôležitým krokom je pokúsiť sa vrátiť späť mladých, ktorí nám ušli do zahraničia. Nalejme si čistého vína – ani zahraničie dnes nie je to, čo bývalo pred desiatimi alebo pätnástimi rokmi. Preto tu vidím šancu. Ako primátorka budem podporovať výstavbu bytov pre mladé rodiny, budem podporovať odborárov vo vyjednávaniach so zamestnávateľmi, aby sa k nám investori nesprávali ako ku kolóniám. Budem podporovať zmenu Nitry v oblasti kultúry a športu, sociálnej vybavenosti tak, aby bolo zaujímavé sa sem vrátiť, pracovať, založiť rodinu a žiť tu.

Reklama

 

-Čo by ste ako prvé zmenili z pozície primátorky na fungovaní mesta, čo považujete za najakútnejší problém?-

Najakútnejšie problémy z môjho pohľadu priniesla investícia Jaguaru. Sú to bezpečnosť obyvateľov a doprava. Určite by som iniciovala stretnutie v súčinnosti s policajným zborom, mestskou políciou a mestom Nitra na riešenie bezpečnosti obyvateľov, a tiež s prevádzkovateľom mestskej dopravy v Nitre. Snažila by som sa dohodnúť čo najlepšie podmienky pre obyvateľov mesta Nitry, aby sa vo svojom meste cítili bezpečne a komfortne.

 

Reklama

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ

Prihláste sa k odberu newslettra Hlavných správ
Pošlite nám tip
Reklama

Odporúčame

Reklama

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

NAŽIVO

14:40

Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v stredu schválili historicky prvé pravidlá EÚ týkajúce sa boja proti násiliu na ženách. Ich cieľom je predchádzať rodovo motivovanému násiliu a chrániť jeho obete, najmä ženy a obete domáceho násilia.

Smernica požaduje zavedenie prísnejších zákonov proti kybernetickému násiliu, lepšiu pomoc pre obete a opatrenia na prevenciu znásilnení.

14:29

Z korupcie obvinený námestník ruského ministra obrany Timur Ivanov zostane vo väzbe prinajmenšom nasledujúce dva mesiace, a teda do 23. júna. Rozhodol o tom v stredu moskovský súd. Informovala o tom agentúra AP a stanica Sky News.

Podľa ruského Vyšetrovacieho výboru (Sledkom) je podozrivý z prijatia úplatku v obzvlášť veľkom rozsahu. Za tento trestný čin mu v prípade usvedčenia hrozí až 15 rokov väzenia.

Námestník ministra obrany bol zadržaný pre podozrenie z korupcie
Na nedatovanej snímke vydanej 11. kanuára 2024 námestník ministra obrany Timur Ivanov v Moskv
14:20

Priame platby sa slovenským farmárom budú vyplácať aj po 30. júni. Uviedol to na tlačovej besede po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády v Dolnej Krupej minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč (Smer-SD).

Informácie o nevyplácaní priamych platieb po júni označil Takáč za nepravdivé a zavádzajúce.

Výjazdové rokovanie vlády v Dolnej Krupej Takáč
Na snímke zľava riaditeľ Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA) Marek Čepko a minister pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR Richard Takáč (Smer-SD) počas tlačovej konferencie po výjazdovom rokovaní vlády v Dolnej Krupej
14:10

Strata amerického výrobcu lietadiel Boeing bola v 1. kvartáli nižšia, než sa očakávalo. Koncern uviedol, že jeho dodávateľský reťazec sa stabilizuje aj napriek kríze týkajúcej sa modelu 737 Max.

Strata v prvých troch mesiacoch 2024 klesla na 343 miliónov USD (321 miliónov eur), alebo 56 centov na akciu, zo 414 miliónov USD, alebo 69 USD na akciu.

14:02

Centrom Londýna sa v stredu preháňalo niekoľko splašených koní, utiekli britskej vojenskej jednotke Household Cavalry. Zranenia pri tom utrpelo päť ľudí, štyroch odviezli do nemocnice. Informoval denník The Telegraph.

Zvieratá zhodili svojich jazdcov počas ranného cvičenia. Pri incidente sa zranil najmenej jeden vojak.

splašené kone v Londýne
Na snímke dva splašené kone v uliciach Londýna
13:39

Vláda plánuje znižovať deficit verejných financií približne o 1 % hrubého domáceho produktu (HDP) ročne. Postupný pokles schodku pod 3 % HDP do konca volebného obdobia zabezpečí vystúpenie z očakávanej procedúry nadmerného deficitu. Zároveň sa tak stabilizuje vývoj dlhu, ktorý by mal inak naďalej rastúci trend až k 70 % HDP. Konštatuje to Ministerstvo financií (MF) SR v Programe stability SR na roky 2024 až 2027, ktorý v stredu schválila vláda.

13:38

Na preklenutie obdobia do vyplatenia priamej podpory bude môcť Ministerstvo financií (MF) SR poskytnúť poľnohospodárovi pomoc vo forme návratnej finančnej výpomoci za zvýhodnených podmienok. Výpomoc sa poskytne prostredníctvom Slovenskej záručnej a rozvojovej banky (SZRB). Vyplýva to z návrhu novely zákona o poskytovaní podpory a dotácie v pôdohospodárstve, ktorý v stredu schválila vláda.

13:37

Odborne spôsobilá osoba bude môcť vykonávať funkciu povereného zástupcu až pre troch držiteľov povolenia na podnikanie v energetike. Obchodníci so striebrom už nebudú mať povinnosť disponovať určeným meradlom a zosnulé osoby budú vyňaté z pôsobnosti zákona o ochrane osobných údajov. Vyplýva to zo zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia a znižovaním administratívnej záťaže, ktorý poslanci Národnej rady (NR) SR v stredu definitívne schválili.

13:35

Pri pobreží Tuniska našli v utorok telá 19 ľudí, informovala tamojšia pobrežná stráž. Informovala agentúra AP.

Telá našla v blízkosti prístavných miest Mahdíja a Sfax, druhého najväčšieho prístavného mesta v krajine, kde sa migranti v posledných týždňoch dostali do konfliktu s políciou.

13:28

Česká polícia odkryla česko-ukrajinský gang falošných bankárov, ktorí sú podozriví zo spáchania stoviek podvodov s úhrnnou škodou v desiatkach miliónov korún. Policajti zadržali 40 ľudí, časť z nich skončila vo väzbe. V stredu to uviedla hovorkyňa polície Královohradeckého kraja Iva Kormošová.

13:12

Cieľom európskych liberálov, ktorí v Európskom parlamente (EP) vystupujú pod značkou Obnovme Európu (RE), je bojovať proti vplyvu krajnej pravice po eurovoľbách a v novom zákonodarnom zbore EÚ upevniť svoju pozíciu “jazýčka na váhach” pri formovaní európskej legislatívy spolu s ľudovcami a socialistami. V rozhovore pre Európsku redakciu (ENR) – projekt, ktorého súčasťou je aj TASR – to uviedla šéfka RE Valérie Hayerová.

Valérie Hayerová
Kandidátka do eurovolieb a šéfka strany Obnovme Európu (RE) Valérie Hayerová počas prejavu na plenárnom zasadnutí Európskeho parlamentu
13:00

Ruská pravoslávna cirkev suspendovala kňaza, ktorý viedol smútočnú omšu za zosnulého kritika Kremľa Alexeja Navaľného, uvádza sa v dekréte uverejnenom v utorok.

Patriarcha Kirill, blízky spojenec ruského prezidenta Vladimira Putina, podpísal dekrét, ktorým zakázal kňazovi Dmitrijovi Safronovi udeľovať požehnanie, nosiť kríž a rúcho na obdobie nasledujúcich troch rokov.

Zobraziť všetky

NAJČÍTANEJŠIE










Reklama

NAJNOVŠIE










Reklama
Reklama

NAJNOVŠIA KARIKATÚRA

POČASIE NA DNES

NAJNOVŠIE ROZHOVORY

NAJNOVŠIE Z DOMOVA

NAJNOVŠIE ZO ZAHRANIČIA

NAJNOVŠIE ZO ŠPORTU

NAJNOVŠIE ZO SVETONÁZORU

FOTO DŇA

Na snímke Múzeum STM Solivar v Prešove

Autor: FOTO TASR-Maroš Černý

Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali

Reklama
Reklama

Blog - redakcia Hlavných správ nezodpovedá za obsah blogerských príspevkov

Erik Majercak

Ivan Štubňa

Gustáv Murín

Milan Šupa

Peter Lipták

Reklama
Facebook icon

Vážení čitatelia, prosíme vás, aby ste sa prihlásili na našu novú facebookovú stránku. Facebook nám totiž zmazal niektoré účty, ktoré starú stránku spravovali