Na diskrimináciu Rómov na trhu práce neustále poukazujú rôzne európske, ale aj svetové štúdie. Aj preto sa občianske združenie Divé maky rozhodlo spustiť kampaň Prijateľní sk, ktorá vyzýva zamestnávateľov, aby dali Rómom šancu a uchádzačov o zamestnanie posudzovali na základe vedomostí, zručností a kvalifikácie a nie na základe farby pleti či etnického pôvodu. “Keď sme plánovali túto iniciatívu, našou najväčšou obavou bolo, či sa do zoznamu zodpovedných zamestnávateľov zapojí dostatok firiem. Túto možnosť zamestnávatelia mali a stále majú na webovej stránke kampane. Pár dní po jej spustení však začal zoznam rýchlo narastať a bolo jasné, že na Slovensku je veľa zodpovedných firiem, ktoré sa stotožňujú s myšlienkou zamestnávania bez predsudkov,“ zhodnotila Barbora Kohútiková z občianskeho združenia Divé maky. Kampaň podporil aj prezident Andrej Kiska, ktorý v marci prijal autorov kampane.
Na malý progres v oblasti uplatnenia marginalizovaných rómskych komunít na trhu práce upozornil Slavomír Hidaš z Inštitútu finančnej politiky. Podľa neho v porovnaní s väčšinovou populáciou je miera zamestnanosti Rómov približne tretinová. “Aj Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) vo svojom aktuálnom Ekonomickom prehľade Slovenska 2019 na základe dát prognózuje, že ak by sa zvýšila zamestnanosť Rómov a ich produktivita na úroveň väčšinovej populácie, hrubý domáci produkt Slovenska by do roku 2060 vzrástol o viac ako 12 percent,” podotkol. Správa zároveň konštatuje, že Rómovia potrebujú lepší prístup k vzdelávaniu, na trh práce a k iným verejným službám. „V princípe sú tieto možnosti dostupné celej populácii Slovenska, pre marginalizovanú rómsku populáciu však existuje viacero faktorov, ktoré predstavujú výrazné bariéry pre štúdium, či nájdenie si práce. Jednou z bariér uplatnenia sa je diskriminácia, na ktorú reaguje aj iniciatíva Prijateľní.sk. Diskriminácia, či etnicita by nemali predstavovať kritérium pre uplatniteľnosť na trhu práce,“ uzavrel Hidaš.
Stránka prijateľní.sk je fiktívny produkt na úpravu životopisu do podoby prijateľnej pre zamestnanie. Stránka vybieli fotografiu, ak je príliš tmavá a zmení bydlisko či meno, pokiaľ evokuje rómsky pôvod a zvýši tak šance na pozvanie na pracovný pohovor. Divé maky chcú kampaňou upozorniť na to, že zamestnávatelia o výbere svojich zamestnancov nesmú nechať rozhodovať svoje predsudky. Takisto sa snažia pomôcť pozitívnej zmene celej našej spoločnosti.