Soul 5. februára 2019 (HSP/Foto: Instagram)
Juhokórejská ekonomika a priemysel sú na vzostupe a daňou za to je nízka, dokonca až najnižšia, miera pôrodnosti na svete (1,05 dieťaťa na ženu). Vysoké náklady na vzdelanie a bývanie, ako aj extrémne dlhé pracovné dni vedú k tomu, že Juhokórejci sa nemôžu venovať výchove svojho dieťaťa, ktoré si potom nahrádzajú domácim zvieracím miláčikom
Agentúra Reuters uvádza príklad Kang Sung-ila a jeho manželky, podľa ktorých “deti sú príliš drahé a prinášajú príliš veľký tlak”, takže namiesto dieťaťa majú radšej psíka Sancha. Ale aj doňho investujú dosť, pretože na oslavy nového lunárneho roka mu neváhajú kúpiť nové oblečenie za 50 dolárov, aby urobil dojem na babičku, Kangovu matku.
Kang vysvetľuje, že “sociálne tlaky v Južnej Kórei od rodičov vyžadujú po celé desaťročia finančne podporovať svoje deti”. Keďže náhradou za ne je psík Sancho, jeho teda obklopujú láskou a darčekmi a radi minú naňho možno aj 100-tisíc wonov (cca 90 dolárov) mesačne.
Pritom Juhokórejci musia výrazne šetriť na kúpu bývania strednej triedy. Podľa údajov z KB Kookmin Bank, priemernú juhokórejskú domácnosť to vyjde na takmer 13 rokov príjmu, kým v roku 2014 to bolo ešte 8,8 roka. Juhokórejci však medzi krajinami OECD majú po Mexiku a Kostarike tretí najväčší počet odpracovaných hodín ročne.
A tak manažérka ekonomického inštitútu Samjong KPMG Kim Soo-kyungová musí konštatovať, že “počet domácich miláčikov rastie, pretože viac ľudí sa rozhodne, že nebudú mať deti, ba ani sa nezosobášia”.
Like a son but cheaper: South Koreans pamper pets instead of having kids pic.twitter.com/W9h07xPNBT
— WION (@WIONews) 29. januára 2019
Zo všetkých juhokórejských domácností v roku 2018 až 28% vlastnilo domáce zvieratá, kým v roku 2012 len 18%. To malo za následok nárast priemyslu zameraného na starostlivosť o domácich miláčikov, ako je napríklad jedlo či aj fotografovanie. V minulom roku sa v tomto smere dosiahol zisk 2,7 bilióna wonov (cca 2,4 miliardy dolárov), čo by sa podľa organizácie Kórejského vidieckeho hospodárskeho inštitútu mohlo do roku 2027 viac ako zdvojnásobiť.
Firmy sa v konkurencii snažia o vysokú kvalitu a vyrábajú špecializované produkty. “Používame iba kvalitné prísady, ako sú losos a brusnice, takže naše výrobky sú viac ako dvakrát drahšie ako bežné suché krmivá pre domáce zvieratá,” uviedol Park Eun-byul z potravinárskej firmy Pet Pick zo Soulu s tým, že “mnohí zákazníci považujú svoje domáce zvieratá za svoje deti a sú ochotní aj zaplatiť viac”.
Podľa Gulf News, služby pre domácich miláčikov sú teda v každom smere veľmi pestré a ukazujú, čo všetko možné aj nemožné dokážu pre nich ponúkať: hračky, ručne vyrobené krmivo pre domáce zvieratá, kaktusový čistič vody pre mačky za vyše 100 dolárov, dodanie zvieratka len na obdobie dovolenky, špeciálne poistenie a pod.
Domáci miláčik sa stáva milovaným až natoľko, že ho majitelia nechajú riadne pochovať. Sám Kang Sung-il pracuje v pohrebnej službe zameranej len na takúto “klientelu” a vraví, že sú tiež čoraz obľúbenejšie. Kým pred dvoma rokmi zaobstarával 3 až 5 zvieracích pohrebov denne, teraz už aj viac ako 10.