Staval sa dlhých 17 rokov. Náklady sa vyšplhali na 13,5 miliárd eur a čo je zaujímavé, rozpočet sa počas celého obdobia nenavyšoval. V roku 2010 rúry úspešne prerazili spojením oboch koncov. Jeho dokončenie bolo naplánované až na rok 2017, no podarilo sa to už o rok skôr. Začína na severe pri meste Ersfeld a na juhu vyúsťuje pri obci Biasca.
Jeho 57-kilometrový úsek prejde vlak za 17 minút a každý deň ním má prejsť až 260 nákladných súprav a 65 osobných. Netreba ani pripomínať, že výrazne uľahčí celkovej doprave. Už žiadne prekonávanie horských rozdielov, ale priama cesta v nadmorskej výške okolo 500 metrov popod horskú bariéru. Trasu z Zürichu do Milána takto skráti až o hodinu.
Švajčiarsky prezident Johann Schneider-Ammann hovorí o “historickom okamihu”. Krajina je totiž hrdá na svoj výkon, berie ho ako súčasť svojej identity. S veľkými oslavami teda presne na poludnie vyšli zo staníc oproti sebe dva vlaky. Záujem o prvú jazdu bol enormný a tak spomedzi vyše 130 000 zvedavcov musel o 500 cestujúcich rozhodnúť lós.