Bratislava 6. septembra – Na kanceláriu Bankového ombudsmana sa v minulom roku obrátilo 1629 ľudí. Z nich 783 poslalo svoje otázky mailom, 648 kontaktovalo kanceláriu telefonicky a 198 ľudí navštívilo kanceláriu osobne. "Najviac podnetov sme v minulom roku dostali v októbri (43) a najmenej už tradične v mesiacoch august a december (20)," skonštatovala banková ombudsmanka Eva Černá na dnešnom stretnutí s novinármi v Bratislave.
Klienti sa v minulom roku najčastejšie obracali na kanceláriu Bankového ombudsmana s podnetmi týkajúcimi sa úverov. Ich otázky sa týkali najmä odkladu a zníženia splátok a konsolidácie úverov. Novinkou, ktorú v minulom roku iniciovala banková ombudsmanka na lepšiu ochranu klientov, je zmena Etického kódexu. Na jej základe bude ručiteľ dostatočne vopred informovaný o problémoch s nesplácaným úverom, za ktorý ručí. Ručiteľ tak bude mať dostatok času, aby mohol predísť nepríjemnostiam s úverom, prípadne jeho predčasnému zosplatneniu.
Posledné roky sa na kanceláriu Bankového ombudsmana obracalo veľa klientov s problémami týkajúcimi sa ručenia. Kedysi bola väčšina pôžičiek a úverov zabezpečená osobou, ktorá sa zaručila, že pokiaľ dlžník nebude splácať svoj záväzok, tak ho začne splácať ručiteľ. Ručitelia boli často formálni a už si ani nepamätali, že ručili za nejaký úver. S človekom, za ktorého ručili, už neudržiavajú žiadny vzťah a teda nevedia ani o jeho finančných problémoch. Zrazu im banka pošle list, v ktorom ich vyzve na splatenie celého zvyšku úveru, ktorý je často niekoľkotisícový. Klient-ručiteľ nemá peniaze na splatenie záväzku, lebo už má aj vlastný úver.
"Najväčším problémom takýchto ľudí je, že zrazu zistia, že sú ako spoludlžníci vedení aj v úverovom registri, kde sú vedení až päť rokov po splatení tohto úveru a žiadna banka im nepožičia. Preto moja kancelária požiadala SBA o riešenie tohto problému," povedala Černá. Slovenská banková asociácia na základe odporúčania bankovej ombudsmanky prijala samoregulačnú zmenu Etického kódexu, ktorá zvyšuje informovanosť spoludlžníkov, ručiteľov a iných osôb zúčastnených na úvere o omeškaní splácania záväzkov dlžníka. Ručiteľ bude o omeškaní informovaný v primeranej lehote a bude tak mať teda čas dohodnúť sa s hlavným dlžníkom ako splatiť úver pred zosplatnenim celého záväzku.
UPOZORNENIE: TASR vydá k správe zvukový záznam.