Štrasburg 11. júna (TASR) – Európska komisia (EK) dnes podnikla kroky, aby urýchlila reformu európskeho systému riadenia letovej prevádzky. Komisia sa snaží predísť nedostatku kapacít, keďže sa predpokladá, že počet letov sa v nasledujúcich 10 až 20 rokoch zvýši o 50 %.
Nedostatky v roztrieštenom európskom vzdušnom priestore stoja letecké spoločnosti a ich zákazníkov dodatočné náklady vo výške takmer 5 miliárd eur ročne. V súvislosti s tým sa vzdialenosť priemerného letu predlžuje o 42 kilometrov, v dôsledku čoho lietadlo spotrebuje viac paliva a vyprodukuje viac emisií, zvyšujú sa už aj tak drahé používateľské poplatky a predlžujú sa meškania.
EK uviedla, že USA riadia vzdušný priestor rovnakej veľkosti a s väčším objemom letovej prevádzky pri takmer polovičných nákladoch.
"Naše letecké spoločnosti a ich cestujúci museli na ceste k Jednotnému európskemu nebu strpieť viac ako 10 rokov obmedzených služieb a zmeškaných lehôt. Nemôžeme si dovoliť pokračovať takto ďalej," zhodnotil situáciu eurokomisár pre dopravu Siim Kallas.
Komisár dodal, že dnešným rozhodnutím komisie, ktorá zasadala v Štrasburgu, boli posilnené základné prvky leteckého systému, aby mohol vydržať väčší tlak a plniť ambiciózne reformy aj v období hospodárskych ťažkostí.
Komisia navrhla aktualizáciu štyroch nariadení o vytvorení Jednotného európskeho neba (SES) a zmenu pravidiel, ktorými sa riadi Európska agentúra pre bezpečnosť letectva (EASA).
Medzi kľúčové prvky návrhov známych ako SES2+ patrí: väčšia bezpečnosť a dohľad; lepšia výkonnosť v riadení letovej prevádzky a vznik nových podnikateľských možností v oblasti podporných služieb.
Kallas počas tlačovej besedy upozornil, že ak by v priestore EÚ pokračovala súčasná neúnosná situácia v systéme riadenia letovej prevádzky, tak by sme dospeli do situácie, že dva milióny lietadiel by ročne nemohli vzlietnuť alebo pristáť v predpokladanom termíne.