Francúzsko-americká ekonómka Esther Duflová, ktorá sa o cenu delí s Abhijitom Banerjeem a Michaelem Kremerom, je iba druhou laureátkou tohto ocenenia, upozornil hlavný ekonóm Czech Fund Lukáš Kovanda.
“Esther Duflová je jedinou žijúcou ženskou nositeľkou Nobelovej ceny za ekonómiu. Francúzsko-americká ekonómka je zároveň najmladšou držiteľkou ceny v histórii. Duflová koncom tohto mesiaca oslávi 47. narodeniny. Doposiaľ bol najmladším držiteľom Kenneth Arrow, ktorý cenu získal v roku 1972 vo veku 51 rokov,” uviedol Kovanda.
Tohoročná Nobelova cena za ekonómiu podľa analytika odráža trend inklúzie, teda začleňovania a zrovnoprávňovania tých, ktorí doposiaľ čelili znevýhodnenému postaveniu. Ide o inklúziu zaistením rastu životnej úrovne, ale aj o rovnoprávnejšie postavenie žien, a to v ekonomicky vyspelých krajinách. “Ocenenie Duflovej je premietnutím práve tohto druhého trendu doby, teda zrovnoprávňovania žien a mužov na pracovnom trhu, vrátane pomyselného trhu špičkového ekonomického výskumu,” dodal Kovanda.
Všetci traja ocenení pôsobia na univerzitách v USA, vzdialených iba kúsok od seba. Banerjee a Duflová pôsobia na Massachusettskom technologickom inštitúte v americkom Cambridge a Kremer v rovnakom meste na Harvarde. Ocenení ekonómovia v posledných približne 20 rokoch rozvinuli experimentálne metódy, ktoré umožňujú účinnejšie bojovať s globálnou chudobou. Túto problematiku rozčlenili na čiastkové, ľahšie riešiteľné otázky, na ktoré hľadajú odpovede. Skúmajú napríklad to, ako najúčinnejšie dosiahnuť vyššej úrovne vzdelanosti danej rozvojovej ekonomiky, či zlepšenie zdravotného stavu tamojšej detskej populácie.
Kremer s kolegami už v polovici 90. rokov preukázali účinnosť tohto prístupu, keď ich terénne experimenty v západnej časti Kene umožnili testovať a rozvinúť rad reformných krokov v oblasti tamojšieho školstva. Kremer a ďalší ocenení potom realizovali terénny experimentálny výskum aj v ďalších rozvojových oblastiach sveta. “Jedným z priamych dôsledkov práce ocenených je preukázateľné zlepšenie systému vzdelávania a školských výsledkov viac ako piatich miliónov indických detí,” dodal Kovanda.