Bratislava 29. januára 2020 (SITA/HSP/Foto:TASR-Jakub Kotian)
Členovia Zväzu automobilového priemyslu SR (ZAP SR) sú rozčarovaní z toho, že pri hľadaní riešení na splnenie požiadaviek autodopravcov neprišlo k posunu a opäť nastala blokáda ciest a hraničných priechodov
“Automobilový priemysel je globálny a zásadným spôsobom závisí od fungovania logistiky. Tento sektor so 4 finálnymi výrobcami automobilov a viac ako 340 dodávateľmi sú významnou časťou hospodárstva celej SR a akékoľvek zásahy do plynulosti dodávok spôsobujú dodatočné náklady a škody aj pre národné hospodárstvo,” upozorňuje vo svojom stanovisku zväz. Výpadky v dodávke dielov pre montáž vozidiel, ale aj subdodávok pre dodávateľov pôsobiacich na Slovensku, ohrozujú podľa neho nielen výrobu na Slovensku, ale v celej Európe, nakoľko 60 % výroby slovenských dodávateľov ide na export. “Oneskorenia a výpadky dodávok sa už v najbližších hodinách môžu negatívne prejaviť vo výrobe a poklese produkcie na Slovensku,” upozorňuje zväz.
„Výpadky v dodávkach znižujú kredibilitu automobilového priemyslu na Slovensku, ako aj pohľad investorov na našu krajinu. Aktuálna situácia vytvára dojem, že si naša krajina nedokáže sama riešiť svoje problémy. V situácii, keď hrozia priame blokády najvýznamnejších výrobcov a výpadky vo výrobe, vyzývame všetky zainteresované strany, aby urýchlene zasadli za spoločný stôl a pokračovali v začatej diskusii. Opätovne žiadame, aby sa v čo najkratšej dobe našlo také definitívne riešenie, aby sa doprava na cestách vrátila do normálu a priemyselná výroba prestala byť rukojemníkom tohto sporu,“ uviedol prezident ZAP SR Alexander Matušek.
Štrajk autodopravcov už skomplikoval situáciu v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia. Tá vyrábala počas nočnej zmeny v obmedzenom režime. Dôvodom bol nedostatok súčiastok, približne 50 kamiónov s nimi zostalo v dôsledku štrajku dopravcov stáť na hraničných priechodoch z Poľska na Slovensko. Podľa najnovších informácií sa kamióny napokon dostali na Slovensko. „V najbližších hodinách kamióny očakávame v Trnave, hneď po vyložení súčiastok bude výroba obnovená v plnom rozsahu,“ informoval v stredu skoro ráno agentúru SITA hovorca automobilky Peter Švec.
Ostatné tri automobilky pôsobiace na Slovensku zatiaľ výrobu neobmedzili. “Kia Motors Slovakia pozorne sleduje situáciu a pružne reaguje na dopravné obmedzenia v súvislosti so štrajkom autodopravcov. V tejto chvíli beží výroba v závode v Tepličke nad Váhom na 100 %,” uviedol pre agentúru SITA hovorca spoločnosti Ján Žgravčák. Plynulá je aktuálne aj výroba v Jaguar Land Rover. “Vývoj situácie súvisiacej so štrajkom Únie autodopravcov Slovenska pozorne sledujeme,” doplnila pre agentúru SITA hovorkyňa automobilky Miroslava Remenárová.
Volkswagen Slovakia vo svojom stanovisku skonštatoval, že súčasná vypätá situácia na Slovensku ohľadom podmienok podnikania v cestnej doprave je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska v medzinárodnom meradle. “Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy,” dodala pre agentúru SITA hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Nespokojní autodopravcovia po dvoch týždňoch obnovili v utorok štrajk za splnenie svojich požiadaviek. Trvajú na znížení sadzieb dane z motorových vozidiel o 50 % a na výraznom zvýšení zliav pri platení mýta pre nákladné vozidlá na 18 až 26 percent v závislosti od počtu najazdených kilometrov. Únia autodopravcov Slovenska, ktorá v utorok obnovila protestnú akciu blokovaním viacerých hraničných priechodov a ciest, najnovšie informovala o jej rozšírení v krajských mestách a v blízkosti veľkých spoločností súvisiacich s autodopravou.