Košice 1. marca (HSP/Foto:HSP)
Kontroverzné billboardy v uliciach Košíc vyvolali polemiku
Minulý mesiac Košice zaplavili kontroverzné billboardy, ktoré svojou povahou a vzhľadom zaujali nielen bežných občanov ale aj odborníkov a niektoré košické média. Napríklad Rádio Košice o nich odvysielalo reportáž. Vypočuť si ju môžete tu.
Pro life občianske združenie Deti svätej Alžbety umiestnili po Košicich viac ako štyridsať billboardov v kombinácii fialovej a svetloružovej farby. Takúto farebnosť pri svojej komunikácii používa aj EHMK 2013. Zatiaľ čo na billboardoch EHMK je uvedené Košice hlavné mesto kultúry na billboardoch pro life zdurženia je text Košice mesto kultúry života – stop potratom.
Eva Peknušiaková – odborníčka na semiotiku reklamy, pre spomínané rádio uviedla, že medzi pro life billboardom a billbordami EHMK vidí podobnosť minimálne vo farebnosti (fialová farba) a v použití šesťuholníka, ktorý sa nachádza na celom pozadí a tiež ho pripomína značka stop. Tento tvar šeťuholníka možno nájsť vo vyobrazení písmena O v materiáloch EHMK.
Odborníčka sa domnieva, že billboardy môžu percipientov popliesť
Dušan Škurla, za pro life združenie Deti svätej Alžbety vysvetlil, že zámerom bolo, napriek tomu, že billboardy varujú pred tým najhorším zlom, ktoré je vyjadrené červenou stopkou, dať ho do pozitívneho poľa. „Cieľom bolo poukázať na to, že Košice sú v roku 2013 Hlavným mestom kultúry a prehĺbiť túto tému a ukázať, že základom každého kultúrneho prejavu je úcta k ľudskému životu. Ak teda používame slogan Košice hlavné mesto kultúry života, tak jednoznačne chceme povedať, že narážame na Európske hlavné mesto kultúry a našou úlohou nie je dopliesť adresáta ale práve naopak mu pomôcť prehĺbiť tému“
Eva Peknušiaková sa domnieva, že na základe podobnosti znakov, ktoré sú na billboarde vyobrazené a tiež po jazykovej zložke, sa na billboarde nachádzajú slová, ktorá sa spájajú priamo aj s Európskym hlavným mestom kultúry a to by mohol byť ten aspekt, ktorý by mohol zmiasť percipienta a ten môže tieto dve reklamné kampane považovať za totožné, prípadne jednu za súčasť druhej.
Prijímateľ si ich môže jednoducho zameniť. Billboardy Stop potratom sú neprehliadnuteľné a zaregistrovala ich už celá verejnosť. Billborady sú rozmiestnené po celom meste. Jeden je napríklad pri základnej škole, ďalší na parkovisku Magistrátu mesta Košice, kde sídli aj EHMK. Moderátor sa pýtal Dušana Škurlu z pro life združenia Deti svätej Alžbety, či takéto rozmiestnenie bolo iba náhodné. Dušan Škurla odpovedal, že toto rozmiestnenie nebolo náhodné a svoj pohľad na to čo je kultúra, chceli dať na vedomie aj ľuďom, ktorí ju aktívne robia a vytvárajú.
Mesto sa kampaňou necíti dotknuté ani poškodené, je potrebné však povedať, že s ňou nemá nič spoločné, zdôraznila hovorkyňa magistrátu.
Kampaň pripravuje občanov Košíc na 22. september, keď sa v meste uskutoční 1. celonárodný pochod za život.