Tieto cesty podľa združenia majú dĺžku takmer 14-tisíc kilometrov a spolu s dnes spoplatnenými viac ako 2 300 kilometrami infraštruktúry a zvyškom ciest I. triedy by to znamenalo fakticky spoplatnenie celej cestnej siete na Slovensku.
„Nepriaznivý dopad rozšírenia spoplatnenia by sa prejavil najmä v miestnej regionálnej preprave. Doplatili by na to nielen verejnosťou vnímaní ‚klasickí‘ autodopravcovia, ale výrazne by sa zhoršila ekonomická situácia malých živnostníkov, SZČO a menších lokálnych firiem, keďže v súčasnosti má už ťažká nákladná doprava zo zákona všeobecný zákaz jazdiť po cestách III. triedy a zákaz na cestách II. triedy sa rieši dopravným značením,“ tvrdí prvý viceprezident združenia ČESMAD Slovakia Pavol Piešťanský.
Pre tie dopravné spoločnosti, ktoré sídlia mimo hlavných ciest a sú často významnými zamestnávateľmi v odľahlých regiónoch a cesty II. a III. triedy využívajú hlavne na presuny techniky do svojho sídla, by nové spoplatnenie v podstate znamenalo nepriame zdanenie polohy firmy v rámci krajiny a ďalšie sťaženie podnikania. Spoplatnenie týchto ciest by podľa ČESMAD-u pritom ešte viac zvýraznilo aj nedostatok parkovísk a odstavných plôch na Slovensku.
Združenie ČESMAD Slovakia je presvedčené, že pred diskusiou o tom, či spoplatniť takmer celú cestnú sieť na Slovensku pre nákladné vozidlá a autobusy elektronickým mýtom by mali byť poskytnuté odbornej aj bežnej verejnosti výsledky monitorovania ciest II. a III. triedy nulovou sadzbou. „Tak by sa dalo zodpovedne posúdiť, či ďalšie spoplatnenie bude mať skutočný prínos pre cestnú infraštruktúru, alebo bude opäť iba záťažou pre ľudí, ktorí vykonávajú prepravu osôb a nákladu s vozidlami nad 3,5 tony,“ konštatuje Piešťanský.
Spoplatnením takmer celej cestnej siete Slovenska sa podľa združenia ČESMAD Slovakia zvýši iba príjem prevádzkovateľa mýtneho systému spoločnosti SkyToll a nebude to mať pozitívny vplyv na príjem pre samosprávy a následné budovanie, údržbu a opravy siete ciest II. a III. triedy. Cestní dopravcovia zastúpení v združení ČESMAD Slovakia sú pritom v prípade spoplatnenia ciest II. a III. triedy pripravení prijať dôrazné protiopatrenia, aby zabránili ďalšej finančnej záťaži ich podnikania zo strany štátu. Bližšie ich však nekonkretizovali.