Bratislava 16. júla 2018 (HSP/Foto:HSP-Ivan Lehotský)
Na Slovensku je okolo 60 tisíc občianskych združení. Teraz prichádza ďalšie s názvom Inštitút moderného spotrebiteľa, ktorého predstavitelia hovoria, že bude zastupovať hlas spotrebiteľov využívajúcich pokrokové technológie v každodennom živote.
Prvou agendou, s ktorou inštitút prichádza, je problematika taxislužieb. Na verejnosti ešte rezonuje téma taxislužby Uber, ktorá sa zjavila na trhu ako vážny konkurent bežným taxislužbám, a začala sa vojna. Ostatní taxikári namietali, že Uber je neférovo zvýhodnený a na súde dosiahli, že Uber na Slovensku nemôže podnikať, lebo nespĺňa pravidlá regulujúce taxislužby podľa zákona z roku 2012. Lenže po odchode Uberu prišla podobná „alternatívna“ taxislužba Taxify, ktorú Občianske združenie koncesovaných taxikárov opäť súdne napadlo – tentoraz im však súd nevyhovel.
Súčasná situácia je nevýhodná pre obe strany, pretože taxikári majú nepríjemnú konkurenciu, voči ktorej sú znevýhodnení tým, že musia spĺňať niektoré kritériá, ktoré ona nemusí, a „alternatívne“ taxislužby zase nemajú istotu, že budú môcť vo svojom podnikaní pokračovať. Pripravuje sa novela zákona, ktorá je v súčasnosti v medzirezortnom pripomienkovom konaní. Nové znenie zákona zmierňuje prísne požiadavky na vozidlá, vodičov i finančné zabezpečenie taxislužieb a umožňuje výpočet ceny pomocou digitálnej platformy.
Inštitút moderného spotrebiteľa pripravil do tejto novely dve pripomienky: aby nadobudla účinnosť skôr než je navrhované, už od januára 2019, a aby zohľadňovala niekoľko základných princípov: reguláciu v prospech zákazníka, reguláciu v prospech vodičov a reguláciu v prospech moderných technológií.
Inštitút moderného spotrebiteľa sa inšpiroval v krajinách ako Česko či Estónsko a pre budúcnosť si vie predstaviť model, kde by existovali dve rôzne formy licencovania taxikárskeho remesla, kde by každá mala svoje výhody a pre spotrebiteľa svoju pridanú hodnotu, takže by si do istej miery vzájomne nekonkurovali.
Uvidíme, či nové združenie bude pre slovenského spotrebiteľa prínosom. Jeho názov Inštitút moderného spotrebiteľa sa v angličtine prekladá ako Smart Consumer Institute, pričom Smart v preklade znamená nielen moderný, ale tiež inteligentný, bystrý, rýchly. Lenže ochranu by skôr potrebovali tí menej rýchli, menej sofistikovaní alebo nejako znevýhodnení spotrebitelia – vekovo, zdravotne, vzdelanostne, kultúrne či jazykovo. Na druhej strane, takáto inštitúcia svojími aktivitami môže formulovať a presadzovať záujmy slovenského spotrebiteľa aj smerom k štátnym inštitúciám, výrobnej sfére, tretiemu sektoru, Bruselu… To by malo byť na prospech spotrebiteľa (hoci v horšom prípade by aj nemuselo, keby takáto organizácia v skutočnosti sledovala záujmy niekoho iného).
A kto za Inštitútom moderného spotrebiteľa stojí? Na tlačovej besede v jeho mene vystúpil riaditeľ inštitútu Michal Kardoš a Martin Reguli z Nadácie F. A. Hayeka, ktorá o sebe píše, že je nezávislá a apolitická nezisková organizácia (na svojej stránke však nezverejňuje, kto ju financuje).
Ivan Lehotský