Kontext umývania nôh autor prenáša aj do fungovania spoločnosti. „Rozdiely v rámci jednej spoločnosti sú zväčša definované spoločenským postavením, zdravotným stavom, pohlavím a schopnosťami. Silní majú tendenciu opovrhovať slabšími a vykorisťovať ich. … Mnohí ľudia obhajujú túto hierarchickú štruktúru spoločnosti, ktorá sa podobá pyramíde. Tvrdia, že je normálne, aby ľudia, ktorí sú kompetentní a majú moc, ako napr. učitelia, inteligencia a bohatí ľudia, boli “navrchu” a tí menej schopní, ako napr. robotníci, emigranti, a pod., boli “dole”. Existuje predstava, že tí, čo sú hore, sú bližšie pri všemohúcom Bohu, sú schopní pestovať veľké čnosti spravodlivosti a hľadať pravdu. Tí, čo sú “dole”, zaoberajú sa materiálnymi a pozemskými starosťami a nemajú čas na duchovné záležitosti. … Dobrí vodcovia na vrchole pyramídy by sa mali zaoberať kritickými situáciami ľudí “pod nimi”. Sú tam na to, aby ostatným ľuďom pomáhali nájsť ich miesto v spoločnosti a byť šťastnými, nakoľko im to spoločenská situácia umožňuje“ (s. 42-43).
Ak chceme niečo alebo niekoho spoznať, musíme to najprv pochopiť. Táto kniha je istým “pomocníkov“ pre pochopenie obradu, ktorý (vo význame Veľkonočného trojdnia) začal cestu vykúpenia. Ale pomáha tiež človeku pochopiť, že slabí a bezbranní dokážu v človeku prebudiť krásne a pozitívne vlastnosti. Avšak zároveň autor uvádza, že s pozitívami sa prebudia aj tie najtemnejšie a naošklivejšie pocity, pretože „plač, provokácia, depresia, a neustále požiadavky môžu odhaliť našu hrubosť a prchkosť“ (s. 6). V jednom dychu však dodáva, že ak človek chce rásť v ľudskosti, musí najprv odhaliť v sebe to ponižujúce, čo sa usiluje pred očami druhých zakryť.
Škandál služby – Ježiš nám umýva nohy. Jean Vanier. Redemptoristi. 2005. 64 s.
Zuzana Franková